Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Det luktar surt…

  • Det luktar surt…

    Publicerad av alohasurfer på 31 oktober, 2010 vid 16:24

    …om våtdräkten. Det kvittar hur jäkla noga man sköljer ur den med sötvatten i duschen efter varje session, så nog f-n luktar den surt efter ett tag. Nån som har några tips?
    Har till och med tvättat den i 30 grader i tvättmaskinen. Kanske är det så att den sura lukten är nåt som hör till en adrenalinpumpande sport som vår. :cool2:

    smaskens svarade 13 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • erikponti

    Medlem
    31 oktober, 2010 vid 16:37

    Jag brukar låta den hänga och torka på galge tills den är torr på utsidan, sen vränger jag den och torkar insidan. Gör jag inte detta så brukar det börja lukta lite, det finns alltid nån punkt i dräkten som inte torkar ordentligt annars. Vill man köpa på sig ännu mer prylar än vad som redan tynger plånbok och förråd kan man köpa våtdräktsschampo..

  • pripps

    Medlem
    31 oktober, 2010 vid 16:48

    Tycker det varierar mellan dräkterna ! Har en oneill nu,den luktar inget alls 🙂

  • pepa

    Medlem
    31 oktober, 2010 vid 17:36

    Nä finns ju de som är behandlade med antibakteriellt men mitt tips är nog att alltid torka med insidan utåt.

  • yann

    Medlem
    31 oktober, 2010 vid 20:37

    Japp insidan ut först. Sen ska man ju absolut inte tvätta en våtdräkt i tvättmaskin. Finns nog inte en söm som inte läcker i den nu då. Jag brukar handtvätta mina dräkter i ljummet vatten i badkaret med vanlig duschtvål. Ibland kör jag en desinfektion med Ripcurls piss-off också.

  • blizzy

    Medlem
    31 oktober, 2010 vid 20:54

    Sluta kissa på dig av lycka när du är på brädan och håll blåsan tills du kommer upp på stranden istället =)
    Nej men seriöst, jag brukar skölja min våtdräkt ut-och-in och sedan låta den torka hängandes så i 2 dagar, sen vända tillbaka den och låta den hänga. Works for me =)

  • cortex

    Medlem
    31 oktober, 2010 vid 21:02

    Här har du den perfekta lösningen på hur du ska få din dräkt som ny igen (iaf doftmässigt):

    http://www.kitenation.se/kn/forum/index.php?topic=8199.msg58272#msg58272

    Det fungerar klockrent, och du slipper köpa en massa dyra specialprodukter.

    Massa cred till Jens Eliasson för tipset!

    /Kaj

  • pjoter

    Medlem
    31 oktober, 2010 vid 21:28

    vad kan inte Jens egentligen?

  • cortex

    Medlem
    31 oktober, 2010 vid 21:31

    Den mannen är som en Schweizisk armékniv…

    /Kaj

  • alohasurfer

    Medlem
    1 november, 2010 vid 08:25

    Underbart, jag behöver alltså bara sluta kissa i dräkten, torka den ut-och-in, och lyssna på Jens! 😉 Gott att höra att alla verkar ha problemet iallafall!

  • pjoter

    Medlem
    1 november, 2010 vid 10:22

    Jag har aldrig haft det problemet. Den lukten hör till.. Sambon däremot delar inte alls den åsikten..

  • svinet

    Medlem
    2 november, 2010 vid 09:05

    Håller med om att torka den på insidan ut först. Men glöm inte att vränga den och torka utsidan efter detta. Skölj den i duschen efter varje session. Då är det lugnt. Jobbigare är det ju med dojjorna. dem luktar ju aprunk efter en session. Men tror att man kan motverka detta genom att få dem redigt torra. Köpte en skotork på jula (149:-) så skall testa den nu.

  • alohasurfer

    Medlem
    2 november, 2010 vid 10:01

    Man kanske kan köra Jens recept med sina löpardojjor också, snacka om att lukta aprunk… Skotork får det också bli!

  • smaskens

    Medlem
    2 november, 2010 vid 12:40

    Min Prolimit SL luktar friskt som en sommargrön barrskog.
    Jag vränger den så att insidan med tyget är utåt när jag tar av den och sen ner i badkaret med
    en kork ellet två av gammal hederlig grönsåpa och så lite mild mekanisk bearbetning. Sedan hänger jag upp den på en galge och torkar den låter den vara vrängd tills jag tar på den inför nästa session.
    Insidan är mer slitstarkt mot eventuella vassa kanter också.
    Grönsåpa innehåller goa talloljor mm som smörjer neoprenet och rengör dräkten skonsamt.

    Skotork är ett måste. Dojorna luktar dock ändå, så jag tänker prova med JE recept eller att helt enkelt hälla en skvätt T-röd i dem.

    E

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Det luktar surt…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.