Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Det måste finnas en lösning…cykel kärra?

  • Det måste finnas en lösning…cykel kärra?

    Publicerad av draaaag_eller på 6 september, 2003 vid 20:17

    Att ha surfgrejer för massa pengar i förrådet men ingen bil att frakta det med måste vara ett stadium som många surfare gått igenom innan jobb och pengar är en naturlig del av livet.
    Jag har iaf ca 30 minuter till bra vatten (i gbg)med cykel och nog vore det faan om jag inte kunde ta och frakta ner grejerna själv. Jag har inte gått snickar-programmet i gymnasiet så jag behöver lite tips, och visst borde det finnas någon av alla gedigna surfare ute på konfen som har byggt sin egna kärra och har erfarenheter av den. Det blir ju ett ekipage runt 5 meter om jag funderat rätt (brädorna är 260 långa).

    Snälla ta och hitta en lösning. Jag har lätt 3 år kvar på skola och csn vill inte utöka lån-delen bara för att man är vindsurfare. (finns det ingen surfare som har in-nästlat csn och kan fixa bra dealar med en “broder”?)

    Tackar tackar

    /Jonas

    snurt svarade 20 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 september, 2003 vid 20:44

    Tidigare lånade jag en kanotkärra, fungerade rätt bra, bara att klämma fast masten under bommen och klämma åt seglet litegrann bara med en rem. Man håller sedan i masten medans man cyklar. Om man har mycket prylar kan det bli lite svårt att få plats, samt i branta uppförsbackar blir det lite tungt…

  • surferboy

    Medlem
    6 september, 2003 vid 21:16

    Jag byggde en windsurfingvagn på två kasserade cykelramar. Se till att bakhjulet med ram är ok. Såga av ramarna precis framför sadelstolpen och innan pedalhuset så du får kvar en trekant. Nu har du hjulen med infästning klar så nu skall du bara fästa ihop dem. Ta två stålrör/skenor/kraftiga reglar och skruva fast dem. En vid sadelstolpen och en vid vevhuset. Gör även ett stag som du fäster nere vid hjulfästena på ramarna för att göra ramverket styvt nog.

    Nu är vagnen klar och det är bara att börja packa. Fäst brädan med segel, mast och bom ovanpå och surra fast precis som på takräcket på en bil. Kopplingen till cykeln får du improvisera beroende på om du har pakethållare på cykeln eller om din bräda har ett repfäste i nosen.

    Enklast är nog att försöka skaffa ett långt rör som du fäster under reglarna på vagnen. Det skall vara så långt att det sticker ut en bit under prylarna. Ordna ett fäste på stången som du sedan kan koppla till sadelstången eller pakethållaren.

    Glöm inte att rostskydda ramen då saltvattnet från dina prylar gör att ramarna rostar snabbare än man kan ana.

    Lycka till! wink.gif

    /Gustav

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 september, 2003 vid 07:24

    köp en säckkärra ram och två hjul borde duga till surf,
    clasohlsson eller kanske harald nyborg ca 300kr.

    Själv gjorde jag en cykelvagna av en axel med två hjul (billig och lätt) sedan sätter jag bara boardbagen på brädan
    och knyter den över bakre fotstroppen, funkar utmärkt.
    Segel får man plats i boardbagen och bommen och masten kan man ha utanpå, dra hela altet med masten tex.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 september, 2003 vid 07:41
  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 september, 2003 vid 15:29

    Hej!
    Jag har gjort ett riktigt snål bygge till surfcykelkärra.
    Du beger dig till en returtipp. Där hämtar du.. Två cykelhjul, cirka 2 m planka + 1 m planka + 0,7 planka och ett kvastskaft(eller liknande).
    Du skruvar drar ut bultarna ur cykelljulen så att de bara är kulagrena kvar sen sätter du dem på varsin sida på kvastskaftet. fixera med träskruv. gör ram med plankorna(ung som ett H).
    Med lite rep,skruvar,lim,tejp,färg och fantasi så har du en asgrym surfvagn..
    Lycka till!!

    Tips! Bygg inte för grovt använd tunna plankor så blir den lätt och får skyst fjädring.

  • snurt

    Medlem
    15 september, 2003 vid 10:43

    Vi gjorde en kärra som funkar kanon, för ca 10 år sen, bifogar skiss.
    4 riggar och 2 brädor är ok.
    Man fick sätta en plåtbit på pakethållarn på cykeln så att man har dragkroken och en bult för det ganska långa handtaget..
    Vi gjorde den av rör med vattenslang på som skydd, sen spänner man fast det i brädhållarnasringarna som är på sidan: brädhållarna är istuckna och roterar så att olika tjocka brädor kan klämmas fast. Pappsen cyklade 1 mil med detta utan strul.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Det måste finnas en lösning…cykel kärra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.