Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Din kite erfarenhet och dina tipps efterfrågas här

  • Kjello

    Gäst
    20 maj, 2011 vid 06:33

    Problemet i cabs; va att jag blev förbjuden att öva på Cabarete- och kite-beach, eftersom jag inte hade råd med dyr kurs, jag fick bara öva på en plats emellan med brytande vågor och korallrev nära.
    Efter Cabs bytte jag mina 2 LEI kites mot foil.
    Problemet i MuiNe, crowded beach, och flysurfer, måste läggas ut rakt downwind, korsande fleras kitelinor redo för launch.
    Problemet i Indien; släpa fram 2 stora stockar ut till läge på beachen, för att ha något att fästa chicken mm i medans jag la ut och kollade linor kite. sen kitesurfa ensam bland alla fiskenät i vattnet NEJ.
    Problemen i Stockholm är många (gillar inte trängsel), och mitt land har bara klippstränder med skog ner till vattnet.

    Så no problem, vindsurfar istället, enkelt val.

  • are-aret-runt

    Medlem
    20 maj, 2011 vid 13:36

    Mannen det värkar som att du har haft otur med ställen att träna på.
    Jag kommer att ha Åresjön för mig själv typ enda problemet där är att den inte är långgrund men jag tänkte lösa det med en flytväst.

    Idag kom 10 kvm kiten jag va och blåste upp den och så men det blåste i stort sätt ingeting men nu vet jag hur man ska sätta ihop den och så.

    Spelar det nån roll vilken sida den röda och vita delen på handtaget på bommen ska va på.

    Tänkte om den röda tex ska vara på högersidan alltid lr om den vita ska va på högersidan eller spelar det ingen roll kanske?

  • rrd_z

    Medlem
    20 maj, 2011 vid 15:47

    Ett smart drag är faktist att köpa en tränings kite.. kostar ca 13-1700kr för att lära sig.. om man aldrig har kört förr så kanske inte de är de smartast att slänga upp en 12:a och antingen ta sönder de 10-12000kr den kostade eller riskera att skada sig.. de är bra mkt mer power i en kite än vad man tror första gången och man hanterar de inte för 5öre..

    Hittar du inte någon instruktör så fråga någon som kör om du inte kan pröjsa han/hon lite dollars så du lär dig grunderna hur du riggar , tar upp och tar ner din drake , säkerhet. jag själv är ny på kite fronten och jag kan säga att de är fan mkt mer och tänka på än vad de ser ut att vara när man tittar på folket som kan.. de är trots allt 24m linor man ska ha koll på som kan göra rätt stor skada på annan. Välj en spot där du kan vara och träna i lugn o ro , alla har inte koll och håller inte alltid ett snällt avstånd.
    Surfers i varberg vet jag hade surf camp och då ingår boende och instruktör innan , dom kanske har de till kite också? en Kurs är att rekommendera. Plus att du får semester och se metropolen Varberg 😉

  • acemattias

    Medlem
    20 maj, 2011 vid 15:49
    Åre Året Runt;656069 wrote:
    Spelar det nån roll vilken sida den röda och vita delen på handtaget på bommen ska va på.

    Tänkte om den röda tex ska vara på högersidan alltid lr om den vita ska va på högersidan eller spelar det ingen roll kanske?

    Se bara till att rigga den röda åt samma håll varge gång så du i en förvirrad krissituation vet instinktivt hur bommen skall hållas.
    Röd assosieras normalt med vänster

  • are-aret-runt

    Medlem
    21 maj, 2011 vid 09:57

    Tusen tack då vet jag att jag ska börja försöka lära mig att ha den på vänster sidan hela tiden.

    Hur mycket måste det blåsa minst för att jag ska få upp den precis?

  • viktor77

    Gäst
    21 maj, 2011 vid 13:45

    Du vill inte öva i marginella förhållanden, då vinden inte alltid räcker till eller är byig (och förvinner ibland). Välj en dag då det blåser runt 7 m/s och inte går upp eller ner mer än nån m/s. Faktum är att det är svårt att flyga en kite när det är för lite vind och kan vara minst lika farlig som att flyga i för mycket vind. Jag har ett par gånger råkat ut för att kiten ramlat ner i powerzonen pga att vinden försvunnit och sen rakt i powerzonen kom vinden tillbaka. Fick en ordentlig reva i en kite en gång på grund av en sådan händelse.

    En övningskite är en bra investering och det behöver inte vara en riktig övningskite, går bra med en 2 linors leksaksdrake också. Träna med övningskiten tills du enkelt kan flyga den, även med en hand, gå runt med den och placera den precis där du vill ha den.

  • are-aret-runt

    Medlem
    22 maj, 2011 vid 08:01

    Jag önskar jag hade massa pengar så jag hade kunnat gjort detta ordenkligt.
    Men nu har jag inte det så jag ska försöka göra det bästa utav det.

    Om man inte är fast krokad i selen och tappar bommen åker kiten när till marken automatiskt då?

  • lima-ko

    Medlem
    22 maj, 2011 vid 15:52

    Alla moderna kites har tre säkerhetssystem som gör att man kan döda kraften i kiten olika mycket eller helt skicka iväg draken.
    Eftersom du ska lära dig själv tycker jag att du ska berätta för mig vilka dessa tre är och i vilken ordning man använder dem, det blir din uppgift att ta reda på. Då lär du dig mer istället för att vi bara ska besvara alla dina öppna frågor.

  • are-aret-runt

    Medlem
    22 maj, 2011 vid 20:33

    Först ska man dra i den grejen som sitter vid magen som går till bommen då flygger bommen iväg och sitter kvar i saftelinen till selen.
    Om jag nu känner jag jag inte har nåt altetrnativ så drar jag i den gulla mojängen som sitter på saftelinen jag kopplat till selen.
    Det är bara två och om jag har förståt det rätt ska man göra det jag skrev först och sen det andra om det är nödvändigt.
    Stämmer detta?

  • lima-ko

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 05:02

    Alldeles riktigt, däremot kan man räkna själva bommen som ett säkerhetssystem också. Du kan antingen föra den ifrån dig/skota ut/sheet out och samtidigt försöka behålla kontrollen över draken genom att styra den. Skulle du märka att detta inte går kan du släppa bommen helt, det ska du alltid göra om draken håller på att krascha för då kommer den krascha mjukare.
    Detta är ett av de vanligaste misstagen jag upplever att nybörjare gör, de låser bommen hela vägen in eller håller krampaktigt i bommen när de kraschar draken vilket i det långa loppet kommer leda till att draken tar skada. Försök hantera bommen som gaspedalen på en riktigt snabb sportbil, direkt men varsamt och det gäller att hela tiden försöka känna om man behöver dra bommen åt sig lite eller släppa efter lite. Målet, om du vill kunna flyga draken, är att alltid ha styrlinorna sträckta. Berätta för mig vilka styrlinorna är förresten och vad heter och gör de andra två?

    Alltså…
    #1 – För ut eller släpp bommen helt, beorende på drake och hur mkt vind det är kommer draken nu tappa mer eller mindre kraft. Detta använder du hela tiden du flyger, om det än bara är att föra ut bommen en aning.
    #2 – Använd din QR1 (quickrelease) på din chicken loop (om du valde på den Slingshot RPM kommer draken nu tappa 100 % av kraften och flagga ut i vinden). Var inte rädd för att använda denna hur ofta du vill, om du har tappat kontrollen och släppt bommen men du känner att draken fortfarande drar och således kommer krascha hårt är det bara att utlösa din QR1 och draken kommer krascha mjukt. Den går att återställa i vattnet och sen få draken att flyga igen.
    #3 – Last resort, om du flyger på säkra ställen med inga hinder i närheten och i vindar som du kan hantera kommer du aldrig behöva använda ditt tredje och sista säkerhetssystem, QR2. Du ska dock veta hur den fungerar och ha prövat att utlösa den på land, utan att draken är i luften. Som du redan förklarar sitter den på din leash som du har fäst på ett bra ställe på din sele (kör du på Mystic Warrior eller Shadow har du en stålring på både höger och vänster höft som passar utmärkt till detta), den löses ut som du beskriver.

    Se till att öva dessa grejer på land, du behöver inte fästa linorna i draken utan det räcker med att någon håller de sträckta, alla ska sitta i ryggmärgen men som sagt, den tredje ska du aldrig behöva använda. Gör du det kommer din drake flyga iväg med 20-25 m linor efter sig och inte stanna förrän den träffar något, DU är då ansvarig för all skada som den har orsakat.

    Nästa grej jag tycker du ska förklara för oss är en self rescue, vad är det, hur gör man det och när kan det vara bra att använda den?

  • lancce

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 07:13
    Åre Året Runt;656069 wrote:
    Mannen det värkar som att du har haft otur med ställen att träna på.
    Jag kommer att ha Åresjön för mig själv typ enda problemet där är att den inte är långgrund men jag tänkte lösa det med en flytväst.

    Idag kom 10 kvm kiten jag va och blåste upp den och så men det blåste i stort sätt ingeting men nu vet jag hur man ska sätta ihop den och så.

    Spelar det nån roll vilken sida den röda och vita delen på handtaget på bommen ska va på.

    Tänkte om den röda tex ska vara på högersidan alltid lr om den vita ska va på högersidan eller spelar det ingen roll kanske?

    Nu har jag ingen koll alls på Åresjön men det du säger att den inte är långgrund och att du tänkte lösa det med en flytväst låter väääldigt oroväckande. En aspekt av det är att du helt enkelt inte kommer kunna lära dig eftersom du inte kan stå upp i vattnet och få kontroll på grejerna. Vattenstart t.ex. kommer du inte ha en suck på. Så din enda chans är att någon hjälper dig få upp draken på land och att du sen aldrig kraschar den. DU KOMMER ATT KRASCHA den och sen är din session antagligen slut.

    En mycket allvarligare aspekt av djupt vatten är att om du på något magiskt sätt lyckas ta dig ut en bit i vattnet och krashar draken så kommer den (i bästa fall) sakta men säkert släpa dig down-wind vilket förhoppningsvis är mot stranden..men sen när draken tar i strandkanten så har du ingen aning om vad som kommer hända utan den kan börja vrida sig, trassla, loopa och då gäller det verkligen att du har koll på dina releaser.

    Nu har du ju redan skrivit 20ggr att du inte vill höra mer gnäll och att du redan bestämt dig för att köra själv bla bla bla. Men om inte annat så kan det vara bra för någon annan som går i samma tankar som dig att läsa våra varningar/rekommendationer. Ger du dig ut ändå så önskar jag dig lycka till och jag hoppas du lär dig kajta utan att skada dig själv och din omgivning alltför allvarligt!

  • viktor77

    Gäst
    23 maj, 2011 vid 19:27

    Verkar som du inte tar till dig råden och tipsen här. Åresjön måste ju vara ett av Sveriges sämsta ställen att lära sig kitesurfa eller jag överhuvudtaget kitesurfa. Bara för att det snökitar där på vintern gör det inte till något lämpligt ställe för kitesurfande på sommaren. Snökitare använder mindre kites och ja du sjunker inte ifall farten går ner eller försvinner.

    Djupt vatten bör du inte bara undvika, du måste i princip gör det ifall du vill lära dig nått och utvecklas på någon rimlig tid. Som nybörjare är djupt vatten ett helvete, allt blir mycket mycket svårare. Och en flytväst hjälper dig inte. Var klok och åk till något lämpligare ställe. När du sen har lärt dig köra i riktiga skitförhållanden kan du ge dig ut på Åresjön.

  • are-aret-runt

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 21:05

    Det skulle tydligen finns nått ställe som hette Gevsjön eller nått sånt där det skulle vara långgrunt och det skulle inte vara så långt härifrån.
    Jag tänkte att jag kommer köra på Åresjön när jag är lite mer kunnig.

    Lima-ko jag måste ju säga att din läro teknik är sjukt grym helt klart en favorit det sätter sig på ett annat sätt när du ger mig ett mission så här att leta reda på nått. Tusen tack för ett bra och pedagogiskt lärosett.

    Om jag har förståt det här med self rescue rätt så ska man först använda sin QR1, sen ska man dra in sig i linan och då ska man göra det hand över hand för att inte fastna med fingrarna eller nått sådant. När man har kommit fram till bommen ska man vira den tråden man har dragit in sig på runt bommen i en 8 form. Sen ska man göra nån knut eller nått med den tråden som är efter bommen så det inte går upp och man traslar in sig. Sen ska man vidare till kiten och sen ta sig till land.

    Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men det va så här jag försstog det. Ska man göra detta när man inte lyckas med att göra en vattenstart igen också eller?

    För er som vill se hur min första kontakt med kiten såg ut så finns det ett vidoklipp om det på youtube går även att ses från min hemsida =)

  • caalle

    Medlem
    23 maj, 2011 vid 21:23

    Är lite i samma sits som dig ÅreÅretRunt, har utrustning och har vart ute ett par dagar och “land-tränat”.

    Kan tipsa om filmen “Progression – Beginner”! Där kan du lära dig väldigt mycket, allt från att launcha till att börja hoppa, och däremellan bl.a. det här med self rescue. Så kolla om du kan hitta den någonstans…

    EDIT: Läste igenom hela tråden nu och såg att du redan blivit tipsad om filmen typ 3 gånger och även sett den, så du kan skippa det förslaget 😛

  • lancce

    Medlem
    24 maj, 2011 vid 12:21

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=tsfFOAAPAMM”]YouTube – ‪Första gÃ¥ngen jag riggar min kite här i Ã…re‬‏[/ame]

    helt rätt att du pumpar upp och bekantar dig med grejerna. När du har selen sen så kan du göra samma sak och då öva på att dra och återmontera dina safety realeaser. Ha gärna nån polare som står och rycker i linorna och försöker välta omkull dig så det blir lite verklighetstroget för det gäller att ha det i ryggmärgen.

    Ska bli riktigt kul att följa din utveckling faktiskt. Trots mitt lite negativa inlägga ovanför så håller man ju tummarna =) Håller du dig bara borta från djupt vatten och för starka/svaga vindar så kan det gå.

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Din kite erfarenhet och dina tipps efterfrågas här

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.