Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Din kite erfarenhet och dina tipps efterfrågas här

  • are-aret-runt

    Medlem
    24 maj, 2011 vid 19:53

    Hahahaha där är jag ju. Står och pumpar och allt.
    Nu ska ni få höra nått och skratta lite. I 15 minuter stog jag och tryckte pumpen och och ner som en idiot och det hände ingenting. jag byter sida på slangen men fortfarande ingenting. Sen märker jag att ventilen sitter på utsug iställer för utblås. Hahaha jag skratta själv åt mig.

    Asså Lancce jag förstår att ni alla vill mig väl och det är därför ni tycker jag ska ta en kurs och liknande och det är jag ytterst tacksam för.
    Men som sagt så räcker min ekonomi tyvärr inte till för det så därför gör jag det bästa av saken.
    Jag kommer se till och dokumentera det väl och visa folk att det inte är helt omöjligt.
    Men nu har det visat sig att jag har fått tag på en kille som har kiteat ett tag och han va så snäll och skulle ta sig tiden och demonstrera lite.

    Men bara för det betyder det inte att jag inte vill ha fler sånna hära quest jag ska leta upp på en viss information och sen få feadback på om jag har rätt eller fel och mer grejer man kan tänka på runt det efteråt också.

    Mycket kärlek!

  • lima-ko

    Medlem
    24 maj, 2011 vid 20:03

    Varsågod! Eftersom du bestämt dig för att inte gå kurs lär vi ju ändå försöka göra det bästa av situationen och då tänkte jag det är bäst att du får berätta hur man ska göra istället, då lär man sig bättre.

    Exakt, passa så du inte fastnar med fingrarna i linorna, är det tungt att dra in linan kan du sätta den runt din krok så blir den enklare att dra in.
    När du kommer fram till bommen och ska börja vira in linorna i 8or måste du låsa av den framlinan du dragit dig fram till bommen i, annars kan draken få kraft och börja flyga igen och dessutom vill du ha två fria händer. Vart skulle du kunna låsa av den tänker du?
    När du virar in linorna kommer draken fortfarande dra en aning och linorna inte slacka så det kan vara svårt att vira upp linorna som på land, då kan du försöka sätta bommen mot höften och vrida bort boomen från draken och på så sätt skapa slack i linorna.
    När du väl är framme vid kiten måste du låsa av alla linorna på bommen igen, förslagsvis med två loopar runt ena sidan av bommen.
    Sen finns det lite olika alternativ att ta sig till land beroende på var du befinner dig.
    #Kan du stå är det bara att ta draken under armen och gå in.
    #Är du på djupt vatten men det blåser fortfarande lite pålandsvind vänder du kiten upp och ner, vid respektive wingtip finns det ett handtag, ta tag i dessa och håll upp draken som ett segel mot vinden och du kommer komma tillbaka till land bra mycket snabbare än om du simmade med draken.
    #Skulle vinden dock ha bytt riktning medans du kör, till frånlandsvind (ja, det kan ske, då ofta i samband med att en front kommer in) eller din leading edge har tappat luften pga en hård krasch måste du istället packa ihop draken i vattnet och försöka göra dig en flotte istället. Det är därför viktigt att du låser av struttarna (de små uppblåsbara grejerna som håller tyget stabilt, din KEY HD har 5, RPM har bara 3) med clipen innan du beger dig ut. Vik kiten genom att lägga de två wingtiparna mot varandra och börja sen rulla ihop den så tight du kan (om du packar ihop den pga vinden har ändrat riktning måste du först släppa ur luften i LE, håll den ovanför ytan och släpp ut så mkt luft du kan, stäng sen ventilen igen annars kommer draken sjunka). Förhoppningsvis har du sparat lite av linan du låste av på bommen från allra första början, lös ut din QR2 så får du ytterligare lite lina, lägg bommen med draken och linda sen resterande lina runt draken, du har gjort dig en flotte som du kan flyta på och bensparka dig in till land. Ja, det kommer ta ett jävla tag om du är långt ut men det är bättre än att behöva simma med en uppblåsbar drake som drar dig från land.

    Exakt, en self rescue använder du när som helst du känner att du behöver rädda dig själv, när du fått problem med kiten, trassel på linorna eller som du säger bara inte kan få upp den ur vattnet igen.

    Du kan med fördel träna en self rescue på land utan vind innan du prövar i vattnet, det ska sitta i ryggmärgen. Du kan också avsluta varje session med en self rescue, träning ger färdighet och du får samtidigt träna dig på att använda din QR1.

  • are-aret-runt

    Medlem
    26 maj, 2011 vid 07:53

    Det låter som en smart ide. Kunna det där i sömnen skulle vara det mest optimala.
    Finns det nått mer jag kan öva på innan jag får min sele?
    Vad är nästa grej du vill att jag ska ta reda på Lima?

  • lima-ko

    Medlem
    26 maj, 2011 vid 08:59

    Rigga kiten, vilket du i och för sig redan verkar ha listat ut!? Vad är för skillnad/fördelar/nackdelar med att rigga med bommen downwind respektive upwind om kiten?

  • lovet

    Medlem
    26 maj, 2011 vid 13:41

    Läst lite hastigt bara.
    Du verkar ju sjukt envis, har inte råd med kurs men köpa helt nya grejer var ju inte va nåt problem…
    Hitta detta, kanske är nåt å titta på för dig, lycka till.

    http://downloads.flyozone.com/kitesurf/downloads/2011/2011_Waterkites_Manual_Hires.pdf

  • are-aret-runt

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 11:11

    Jag antar att det är bäst att sätta upp kiten i uppvind för om det är downvind så finns det väll risk att det kan komma en byvind eller vad det heter och den lyfter. Jag chansar helt och hållet nu så jag misstänker att jag har helt fel.

  • viktor77

    Gäst
    27 maj, 2011 vid 17:49

    Att rigga bommen downwind om kiten är standard och det som lärs ut på alla skolor vad jag vet. Det är enkelt, undviker allt lintrassel och man ser tydligt ur linorna går. Att rigga bommen upwind om kiten är lite krångligare. En teknik är att dra ut linorna och sen lyfta kiten upp över linorna. På trånga launchplatser eller med mycket folk är det bra att kunna rigga i alla riktningar. Glöm inte bort var du kommer stå när du ska launcha kiten, så du inte behöver flytta kiten, korsa andras kites och linor eller får annat i vägen.

  • lima-ko

    Medlem
    28 maj, 2011 vid 08:25

    Kolla lite filmer på hur man riggar på olika sätt, downwind är som viktor säger det vi lär ut som standard i skolorna.

  • are-aret-runt

    Medlem
    28 maj, 2011 vid 08:48

    Och downvind är medvind och uppvind är motvind right?
    Jag är stort sätt den enda kitearen här i åre just nu finns kanske 2-3 till så jag kommer inte ha några problem med att stå i vägen för andra kiteaee eller trasla in mig i nån annans linor.

    En nu ide som min far gav mig är att istället för att köpa en paket resa med flyg hottel och kiteboard instruktör camp så kan jag bara köpa flygstolen ta med mig tältet och hitta nån på plats som man betalar privat för att komma billigare undan.
    Är detta möjligt och i så fall vart ska man åka?
    Snälla säg inte tahiland eller nått annat sånt ställe där bara biljeten bort kostar minst 5k.
    Jag har hört att Maroco eller Egypten är bra kite ställen stämmer det?

  • tobbekite

    Medlem
    28 maj, 2011 vid 09:22
    Åre Året Runt;657143 wrote:
    Och downvind är medvind och uppvind är motvind right?
    Jag är stort sätt den enda kitearen här i åre just nu finns kanske 2-3 till så jag kommer inte ha några problem med att stå i vägen för andra kiteaee eller trasla in mig i nån annans linor.

    En nu ide som min far gav mig är att istället för att köpa en paket resa med flyg hottel och kiteboard instruktör camp så kan jag bara köpa flygstolen ta med mig tältet och hitta nån på plats som man betalar privat för att komma billigare undan.
    Är detta möjligt och i så fall vart ska man åka?
    Snälla säg inte tahiland eller nått annat sånt ställe där bara biljeten bort kostar minst 5k.
    Jag har hört att Maroco eller Egypten är bra kite ställen stämmer det?

    Beror på när du åker, men Egypten är riktigt bra stora delar av året. Du kan hitta vindstatistik på t ex http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_safaga_abu_soma.htm

    Jag var i Safaga i Egypten i Oktober förra året och vi hade bra vind 4 av 7 dagar. Vi åkte ut med båt till spoten varje dag med http://www.tornadosurf.com/
    Riktigt bra gäng och mycket prisvärt! Tror det gick på allt som allt ca 8k (flyg, transport, boende, mat, båtavgift.). Flygstolen vi bokade själva kostade något i stil med 3k.
    Så om du vill komma billigt undan rekommenderar jag flygstol till Hurghada flygplats, och att kontakta http://www.tornadosurf.com så fixar de resten med transport till/från flygplats, boende, plats på deras båt, kitekurs om du behöver det, osv.

  • are-aret-runt

    Medlem
    28 maj, 2011 vid 22:13

    Nån mer som har några erfarnhet om sånna hära resor?

  • lima-ko

    Medlem
    29 maj, 2011 vid 07:30
    Åre Året Runt;657143 wrote:
    Och downvind är medvind och uppvind är motvind right?
    Jag är stort sätt den enda kitearen här i åre just nu finns kanske 2-3 till så jag kommer inte ha några problem med att stå i vägen för andra kiteaee eller trasla in mig i nån annans linor.

    Jae, typ, man anger hur man lägger ut linorna och bommen, dw eller up om draken. Förstår att det inte är trångt i Åre men någon gång kommer du säkert köra någonstans och då är det bra att ha lärt sig ta upp så lite plats som möjligt. Tar du paus är det t.ex. bra att linda in linorna eller åtminstone ta med dig bommen och lägga på draken så du bara tar upp 10-13 istället för 20-26 m.

  • vicky

    Medlem
    29 maj, 2011 vid 14:26

    Du kan flyga den i 5-10m/s

    Nar du forst lar dig, fa upp draken till klockan 12 (rakt ovanfor dig)
    Ha den dar de forsta 15 minutrarna och forsok fa kann pa vart “sweet spotten” ligger.
    Sweet spotten ligger precis nar du skottat in bomen fran slack och precis far lite motstand.

    100% av de som lar sig skotar in bomen for mycket. Styr med bomen dar ute istallet, eller skota in snabbt, styr och sen ut igen.

    Good luck

  • vicky

    Medlem
    29 maj, 2011 vid 14:28

    Jag kommer ihag att vi akte sista minyten till Egyoten nagra ganger for 490kr med apollo, men det var nagra ar sen.
    Sen checkar man bara in pa kite centret och natt 20kr natten hotell och sa ar man sett! Do it

  • are-aret-runt

    Medlem
    30 maj, 2011 vid 10:24

    Va det enkel resa för 490 kr eller fink ni d för tur och retur?
    Jag tror inte man kan komma så billigt undan i daxläget men det hade ju varit ett drömcenario om det gick.
    Och 20 kr per natt e det så billigt i egypten?
    Man måste ha en brädväska om man ska flyga med den man får inte ta med den som handgage vah?
    Och vågar man checka in kiteväskan eller ska man ha den som handbagage?
    Nja jag tror det här projektet kommer bli för dyrt endån.
    Då va jag tillbaks till ruta ett igen =)

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Din kite erfarenhet och dina tipps efterfrågas här

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.