Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dingad bräda…?

  • Dingad bräda…?

    Publicerad av mangs på 8 juli, 2007 vid 18:26

    Tjenare.

    Har en fråga. Idag, överriggad som jag var med mitt 4,7, så råkade jag dinga brädan i nosen efter ett ganska brutalt kastfall. Typiskt nog så skedde detta också ungefär 1 minut efter jag sagt till polaren att detta blir sista åket…

    Men i alla fall, frågan är hur akut det är att laga. Det som spruckit verkar endast vara yttersta lagret, typ gelcoaten om ni förstår. Synligt under detta är nåt annat material som jag inte vet vad det är…, men det ser lite porösare ut. Har tyvärr ingen möjlighet att lägga ut bilder ikväll, men jag hoppas ni förstår vad jag menar ändå…

    Kan jag köra med detta, eller kommer brädan ta in vatten? Måste jag laga pronto, och vad kan vara lämpligt i så fall. Använt gelcoat förut, och det verkar väl käckt, men är det det bästa?

    Tacksam för hjälp

    Magnus

    janne_b svarade 16 år, 4 månader sedan 19 Medlemmar · 43 Svar
  • 43 Svar
  • pure

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 19:24

    Snackade med CLS Ulf i varberg om en sådan skada där man ser det underliggande lagret under lacken och (epoxyn?). Han sa något om att ifall brädan är varm på land och den sedan kyls ner när den kommer ner i vattnet så skapas ett undertryck i brädan och då kan vatten sugas in i den.

    Men det var ju vad han sa om min skada så jag vet inte om samma gäller för din.

  • schonki

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 19:35

    Slipa ner lite och lägg på epoxi för säkerhets skull. Tror att biltemas super epoxi är bättre än gelecoat.

  • mangs

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 19:45

    Ok, det låter ju inte så bra. Inte för att det är så varmt på land nu, men ändå. Får väl ta och laga den så snart som möjligt. Vad tror ni om gelcoat då? Är det det bästa? Eller ska man köra epoxi?

  • supasonic

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 20:11

    Sök andra trådar om lagning här på konfen, det är inte första gången frågan kommer upp. Om det är ett lite brunfärgat poröst material är det nog airex-skummet och det vill du inte köra omkring med utan nåt på.

    Kortfattat: slipa ner gelcoaten, bedöm skadan, laga med äkta epoxy, inte epoxylim inte polystyrenspackel, lägg på gelcoat för finish

    .s

  • mangs

    Medlem
    9 juli, 2007 vid 09:42

    Ok, tack för svaren. Det är nog det brunfärgade jag ser, så jag får väl sätta igång att laga då. Bittert nu när det äntligen blåser lite…

    Lite frågor till bara…. Vad är äkta epoxi? Och var får man tag på det? Behöver man torka ur brädan innan man lagar?

  • fluff

    Medlem
    9 juli, 2007 vid 10:10
  • mang-e

    Medlem
    18 augusti, 2007 vid 12:01

    Jag undrar åsså vad “äkta epoxi” är. Fick rådet att ta en “ren” epoxi dvs någon som inte reagerar med brädans kärna. Finns på macken säger dom…men där är ju en hel djungel.

    Så finns det epoxi på macken som inte reagerar med brädans kärna och om så är fallet vad heter den?:confused2:

  • Oregistrerad

    Gäst
    18 augusti, 2007 vid 17:04

    Jag hittade en lagningssats med epoxi, microbalonger och lite väv bland båttillbehör på Järnia.

  • musmupp

    Medlem
    18 augusti, 2007 vid 17:46

    Hej! Om du inte ska lägga någon väv så duger det med vanlig snabb epoxy som du kan köpa på macken (2-komponents).
    Har täckt en skada på min bräda “tillfälligt” för ett halvår sedan, håller fint! Fast det är inte fint med en stor limklick på brädan…..

  • sode

    Medlem
    18 augusti, 2007 vid 19:52

    Epoxy som härdar utvecklar värme, ju mer epoxy, desto mera värme, och ju mera värme desto “farligare” för brädan/kärnan… blir det för varmt så kommer kärnan helt enkelt att smälta…

  • musmupp

    Medlem
    18 augusti, 2007 vid 21:38
    sode;406747 wrote:
    Epoxy som härdar utvecklar värme, ju mer epoxy, desto mera värme, och ju mera värme desto “farligare” för brädan/kärnan… blir det för varmt så kommer kärnan helt enkelt att smälta…

    Det blir inte så häftig värmeutveckling som drabbar kärnan om den inte ens syns…. Ev. så kan man kyla det hela med t.ex. vatten, reaktionen som sker vid härdning kommer ske då i allafall fast långsammare. Vid reparationer då kärnan är synlig är det farligare! Då gäller det att använda epoxy som härdar långsammare=mindre värme.

    /musmupp

  • bananen

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 07:49
    sode;406747 wrote:
    Epoxy som härdar utvecklar värme, ju mer epoxy, desto mera värme, och ju mera värme desto “farligare” för brädan/kärnan… blir det för varmt så kommer kärnan helt enkelt att smälta…

    Varmt kan det bli! Blandade förmycket epoxi i för liten burk (eller för mycket härdare?) och ställde den i garaget övernatten. Får väl vara glad att inte stället brann ner…

    Notera att burken smält.:blush: Eller finns det någon annan teori?

  • mang-e

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 09:29

    Tips på denna skada emottages tacksamt….vet att det är ett taskigt kort.

    Skadan är en ca 2-3dm lång spricka, sprickan är nu fasad/slipad. På vissa ställen så är det öppet hela vägen in till “cellplasten”. Dvs ser ut som “cellplast bollar” där innanför.

    Räcker det med gelcoat eller skall man dra i epoxi och sedan gelcoat eller skall man ta väv och epoxi och sist fräscha till med gelcoat?

    Sedan känner jag mig riktigt osäker på vilken typ av epoxi som skall användas pga rädd att “cellplasten” skall smälta.

    Brädan är en RRD 360 Evolution ASA och jag har ingen aning om vilka kemikalier som inte skall användas tillsammans med ASA?

    Skulle biltemas super epoxy funka?, finns ju även på macken men det är ju ett antal att välja på.

    (Har aldrig “kraschat” nån bräda därav alla mer eller mindre inteligenta frågor):cool2:

  • ola_p

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 09:44

    Epoxi smälter inte kärnan (värmeutvecklingen kan dock göra det), polyester är däremot elakt mot skummet. Riktig lamineringsepoxi (nm, west systems etc.) är att föredra. 15-minuters-lim-varianten skall man helst undvika, den har en tendens att bli lite skör, och lägger sig ibland ovanpå så att vatten kan vandra in utan att det syns.

    Det viktigaste med skadan är att få det tätt, så kan man göra en ordentlig lagning vid senare tillfälle. Ser du skummet så se till att brädan är torr innan du lagar.

  • kinetic

    Medlem
    19 augusti, 2007 vid 09:55

    Små ytliga “repor” dvs skador där brädan ej är mjuk utan det enda man ser är “repor” (kan ev vara sprickor) har jag lagat med framgång genom att först slipa bort lite “färg” för att se/känna bättre på skadan. Flexar inte området så har jag penslat på typ 2 lager av Biltemas Gelcoat o sedan snyggat till med våtslipp, funkar utmärkt trots att det är polyester-baserat, å andra sidan rör det sig om små skador, mestadels av kosmetisk karaktär

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dingad bräda…?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.