Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dingad bräda…?

  • mang-e

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 19:41

    Tack Janne och alla andra för svaren:smile:

    Nu har jag slipat bort “skalet” på brädan runt skadan + några cm. Det visade sig vara epoxy laminat under skalet. Detta är nu “acetonat” och sprickan visade sig bara vara i skarven mellan skroven. Har “epoxat” skarven och satt springan under tryck över natten. Imorgon väntar 1 eller 2 lager glasfiber och epoxi. Därefter snygga till den med gelcoat (har redan en frp hemma)

    Snart e man redo igen…he he

    Kändes dock mkt olustigt att öppna west system burkarna med epoxyn å härdaren, vågade knappt andas trots en rejäl skyddmask. Detta efter era råd att läsa de tidigare trådarna om faran med epoxyn.

    Återigen tusen tack för alla tips och goda råd….hang loose!

  • ola_p

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 19:47

    Fixade till formateringen i Jannes inlägg för att det skulle bli lättare att läsa. Hoppas att ingen misstycker.

  • svenne

    Medlem
    21 augusti, 2007 vid 20:24

    Eftersom du redan har lagt på epoxi, slipa ytterligare en gång innan du lägger på fibern (och torka med aceton, inget fingerflott kvar!). När epoxi härdar i kontakt med luften bildas något som kallas karbonatisering, ytan blir “fet” och nästa lager har svårt att fästa. Det bästa om man ska lägga flera lager är att lagga “vått i vått”, men det kräver både lite övning och fingerfärdighet för att få bra.
    Som sagt, slipa av ytan en gång till.

  • klint

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 11:39

    Har förstått att det är lamineringsepoxi och ngn bra väv som gäller vid reperation av större skador. Vad tror/vet ni om följande produkt, håller den måttet eller ska man gå på grejer som är ännu mer high end… ?

    http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=26932&groupID=4&subGroupID=500500&parentGroupID=500

  • svenne

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 12:14

    Funkar säkert jättebra, du kommer att överdimensionera lagningen ändå.

    –S

  • mang-e

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 12:19

    I´m going crazy……..:mad:

    Igår testade jag att blanda epoxyn exakt enl rek dvs 5 delar Resin och 1 del härdare. Kletade på detta och vaknade imorse med spännd förväntan…wtf “kletet” var ej härdat. Provade igen (efter ytterligare slipning och rengöring) men nu med en större sats för att vara helt hundra på att förhållandena dvs blandingen var rätt gjord. Har nu gått ca 2 timmar och skiten är fortfarande som kåda 😡

    Ringde min återförsäljare som då hänvisade mig direkt till West System. Pratade där med en mkt trevlig herre som såklart “skyllde” på blandningen…men jag lovade och svor att jag har följt instruktionerna till punkt och pricka. Han skulle själv göra en provblandning med samma “serie nummer” Om han hade detta hemma?!?!?

    Vad f-n äre för fel. Inte så jävla kul å putsa bort klegget igen

  • svenne

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 12:34

    Jag blandar på tiondels gram, och är det en bra epoxi så tar den tid. Ett dygn är inte helt onormalt vid rumstemperatur. Högre temperatur är bättre, men det behöver inte gå nämvärt fortare för det.
    Låt den härda minst ett dygn. om du har möjlighet så kör ytterligare 10 timmar med högre temperatur så blir det ännu bättre.

  • mang-e

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 18:17

    Hmmm….verkar funka nu, händer visst saker efter ca 10 timmar dvs det reagerar:tongue:

    Tror jag vet vad problemet är enl bruksanvisningen så skall “min bas” och “min härdare” stelna efter 15-20 min vid 18gr C och kan bearbetas efter 5-7 timmar, den härdade epoxyn skall inte belastas före 48 timmar.

    Kollar jag på West Systems hemsida så står det så här med “min bas” och “min härdare”:

    “205 härdare är den vanligaste härdaren, den används för att ge snabb härdning där epoxin på kort tid når sin maximala styrka. När 1 viktsdel 205 härdare blandas med 5 viktsdelar 105 bas blir den härdade epoxin en utomordentligt stark plast, som ger mycket bra skydd mot fuktinträngning. Epoxiblandningen har dessutom överlägsna limnings och ytbehandlingsegenskaper. Brukstid vid 25°C är 10*15 min. Härdningstid till massiv plast vid 21°C är 57 tim. Härdningstid till full styrka vid 21°C är 57 dygn”

    F-n tidsskillnaderna är ju som att jämföra kräftspad å en singel malt!

    Skall påpeka detta för West System så inga fler behöver slita sitt hår.

    Som alltid så är du MANNEN Svenne:cool2: !

  • lars_k

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 19:59

    De menar att du kan kladda med den blandade epoxin i 15-20 minuter (“brukstid”) innan det börjar bli trögflytande och svårjobbat pga att det börjar härda.
    Det är så pass härdat efter 5-7 timmar så det går att slipa etc.
    Efter 48 timmar är det fullt härdat och kan belastas.

  • mang-e

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 20:19

    Jo de fattar jag….:wink:

    Men klippet från hemsidan dvs tex texten “Brukstid vid 25°C är 1015 min. Härdningstid till massiv plast vid 21°C är 57 tim. Härdningstid till full styrka vid 21°C är 57 dygn”.

    De e ju lite skillnad på bruks tid på 10-15min och en brukstid på 1015min samt en härdningstid på 5-7 timmar och en härdningstid på 57 timmar och till full härdad på 48 timmar samt en full härdad tid på 57 dygn.

    Mao med följande bruksanvisning vs west systems hemsida:
    Brukstid 10-15 min vs 1015 min
    Härdningstid: 5-7 timmar vs 57 timmar
    Full styrka: 48 timmar vs 57 DYGN!

    Nu skall jag sluta “klaga” å bara invänta att det gått 57dygn innan jag kan surfa 😉

    Pratat med West System och det är fel uppgifter på hemsidan så gå efter medföljande bruksanvisning.

  • hollister

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 19:52

    Är det någon som testat Plastic Padding Gelcoat Filler…..??

  • oscar

    Medlem
    12 januari, 2008 vid 11:08

    @hollister 438066 wrote:

    Är det någon som testat Plastic Padding Gelcoat Filler…..??

    Gel coat filler används bara till att snygga till en lagning eller lägga på om det allra yttersta färglagret försvunnit. Ingen styrka alls i det.

  • janne_b

    Medlem
    13 januari, 2008 vid 01:21

    Exakt…
    Jag vet inte varför alla tjötar om Gelcoat???
    Har du en skada på din plastbåt -använd gelcoat!
    -Annars skit i det och finspackla och spraylacka istället för att fixa ytfinish.
    För lagningar är det lamineringsepoxy och väv som gäller!!!

    Shit va jag e sugen på babord och logo på Melkan.
    SA next feb or DIE!

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dingad bräda…?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.