Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Div. erfarenheter, Naish Aero 12 mm…

  • Div. erfarenheter, Naish Aero 12 mm…

    Publicerad av anonym-anvandare på 23 juni, 2002 vid 11:18

    Vädret var ju perfekt igår så trots avsaknaden av lämplig spot här i Fiskebäckskil så gav jag mig fan på att jag skulle ut och testa min Naish Aero 12 på Gullmarsfjorden. Efter en del klurande och en snabb drafting av flickvän och pappa så begav vi oss ut till en liten (och jag menar *liten*) kobbe med båt, lastade ur kite + tillbehör och började pumpa och rigga. Erfarenhet nr 1: Välj ALLTID en kobbe som är minst lika stor som dina kitelinor är långa… det gjorde inte vi. Fet miss.
    Efter nogranna (tyckte iaf jag) instruktioner hoppade jag i vattnet och simmade ut från kobben och försökte sträcka ut linorna, efter att ha paddlat runt i 5 minuter så insåg jag att linhelvetena var korsade på ena sidan… så det vara bara att simma tillbaka och börja om från början. Tämligen slutkörd och med linor som nu faktiskt INTE var korsade så simmade jag ut ännu en gång och försökte launcha. Trots idoga försök att instruera flickvän och far om hur man skulle hålla kiten mot vinden vid start i förväg så lyckades de inte få den rätt i vinden… 12 kvm kite som man ställer på tvären i 9 m/s. får ganska lustiga konsekvenser. Erfarenhet nr 2: Åk endast ut med andra kite-nissar när det gäller lite “intressanta” launch-metoder, polare, flickvänner och annat löst folk som inte kite’ar själva är inte det man vill hålla på och vråla instruktioner till genom blåst och meterhöga vågor. Tro mig.
    (vid vanlig lanuch från strand så funkar dock ovan nämnda flickvän alldeles utmärkt)
    Efter att pappa och flickvän sopats över halva kobben då voltade iaf kiten ner i vattnet med LE nedåt och jag drogs iväg med några knops fart efter den flytande kiten, lyckades missa kobben med linor och lekamen med ett nödrop och tyckte väl inte att det såg så jäkla ljust ut att få upp kiten utan att kunna stå på botten (det var 18 meter djupt). Dock, dagens första positiva överraskning: Naish Aero 12 re-launchas busenkelt från vatten.
    Så med kiten högt i skyn så släpades jag inåt Gullamaren med ganska hyffsatd fart. Eftersom jag bara tänkt att body-dragga den första repan så hade jag inte med mig någon bräda. Kiten var ruggigt stabil och det var i stort sätt bara att lägga den där man ville ha den i fönstret så hängde den kvar. Gjorde ett par tvära vändningar med den och flög som en vante genom luften. Urkul. smile.gif

    Efter att ha bodydraggat i minst en sjömil kom nästa problem som jag klurat på en hel del, hur faen får man tillbaka kiten ner i båten utan att ha sönder kite, båt eller sig själv? Min första teori var att krascha kiten med LE nedåt i havet och sedan låta den driva rakt ner i vind och låta båtpatrullen fiska upp den.
    Erfarenhet 3: Naish Aero 12 relaunchar så in i helvete lätt att det var omöjligt att få den att ligga kvar i vattnet om man höll i baren. Vågorna gör att den flippar över på rygg nästan omedelbart, drar sig upp mot vinden och ställer sig i startposition på högkant.
    Så efter att ha försökt att krascha kiten 3 ggr med relaunch som resultat så släppte jag bommen och lät leash’en göra jobbet istället. Det fungerade perfekt, kiten låg snällt och drev utan att dra allt för mycket i leashen. Efter att ha hoppat upp i båten så halade vi s.a.s in kiten med hjälp av den lina som leashen satt i… dessvärre så hivade vi bara upp bommen och resterande linor i båten och lade alltihop i en stor hög medans vi halade in kiten.
    Erfarenhet 4: 4 * 27 meter kite-linor kan skapa en röra som får den gordiska knuten att verka rent patetisk. Har inte lyckats reda ut allt ens idag… men om några timmar är det säkert ok igen. smile.gif

    Men på det hela taget så fungerade ju det hela… om än med en hel del aha-upplevelser. smile.gif

    Så jag har kommit fram till följande:

    * Naish Aero rockar, iaf för min del eftersom jag är tämligen grön.

    * Vid launch från kobbar bör man ha en tillräckligt stor kobbe för att kunna kolla om linorna är rätt innan man simmar ut.

    * Om man har en lättstartad kite så är det bättre att hiva den i vattnet och starta den därifrån än att chansa på att folk fattat ens instruktioner på hur de skall hålla upp kiten mot vinden vid launch.

    * Använd leachen vid landning i vattnet och se för fasen till att försöka få upp linorna ur vattnet i någon ordnad form, bara slänga ner dem på båtdurken rekommenderas endast om man vill ha ett par timmars terapiarbete efteråt.

    En sak till, någon som vet vad som är lämpligt att fylla igen småskador på sin bräda med? Det är en Naish TT BiDi och jag har fått ett par små hack i gelcoaten (eller vad det nu är för material i ytskiktet) så att den har försvunnit på någon millimeter. Vet inte ens om det behöver åtgärdas men det känns som att det vore klantigt att låta bli.

    Nu ska jag sluta skriva på den här romanen. smile.gif

    anonym-anvandare svarade 22 år, 1 månad sedan 1 Medlem · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 juni, 2002 vid 13:06

    Hej.
    He he, du e ej först på Gullmarn med en Aero!

    Jag har en Aero 14 och har kört ett par ggr från Ellös hela vägen bort till Gullmarn (nästan hela vägen iaf.)
    Det är fin vind där om det blåser syd. Cool känsla att kita
    förbi Islandsberg.

    Jag är också väldigt nöjd med min Aero. Då jag landar brukar jag bara styra ned kiten i kanten på fönstret och låta polarn i båten köra fram och ta ur luften. Jag vindar sedan in linorna samtidigt som jag tar mig mot båten, dvs jag drar mig i linorn till båten. Struntar sedan att koppla
    loss linor från Kite. Det brukar funka bra utan trassel.

    Ha det bra. vi kanske ses på vattnet nån dag.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 juni, 2002 vid 15:50

    Tjena Cortex!
    Jag lider med dig och ditt lintrassel, själv satt jag cirka 1.5h i förrgår och trasslade upp mina trettio meter långa linor (visserligen bara två!) efter en misslyckad båtstart, men tack för tipset med vattenstart eftersom att mina kompisar inte är några kiteproffs heller trots instruktioner från mig lycades linorna på något sätt trassla till sig…..
    Lycka till i fortsättningen å hare
    //Lelle

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 juni, 2002 vid 16:34

    Känner igen de där med aha upplevelser. Har inte tagit några lektioner utan hoppade i vattnet med kite dirket. Varje dag lär man sig något nytt tex att ligga ner när man ska haka i depowern i harnessen(mycket lättare än att stå).

    Någonting jag dock ännu inte har fattat är hur dom där fyra linorna kan surra ihopsig på alla möjliga sätt. Någon som har några tips där? Kanske blir det bättre när man blir skickligare. Va vet ja… va vet ja….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 juni, 2002 vid 08:53

    Säääna grappar!
    Jag har en Aero 12. Som jag kitar i saltkällan med. Ruggigt bra. Ska börja köra vid udddevallabron också.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 juni, 2002 vid 21:43

    Saltkällan???
    Var och i vilka vindar?
    /Fredrik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 juni, 2002 vid 07:52

    Sist var det 15 m/s men det var aldeles för mycket för mig. annars typ 10 m/s eller så…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Div. erfarenheter, Naish Aero 12 mm…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.