Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Dominikanska Republiken

  • Dominikanska Republiken

    Publicerad av lance på 17 september, 2009 vid 19:27

    Ibland det inte dumt att vara egen företagare. Grannen till en kund vill att jag skall byga ett vintrbonat uterum till dom till våren. Och efter att ha snackat, tagit en kopp kaffe så visar det sig att han är från Dominikanska Republiken och mer än ärna lånar ut sitt hus där gras till mig anytime.

    Således skall jag till Dominikanska nästa år och vill veta mera om detta ställe.

    Jag vill Kajta 🙂

    Bra säsong är?
    Värme?
    Billigt flyt hittar man var?

    Vad i vattnet kan äta upp mig?

    Kom med era erfarenheter så jag vet var jag tar vägen…..frun får följa med men det var på håret att jag behöll det för mig själv:cool2:

    /Lance

    helena_ital svarade 12 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • Kjello

    Gäst
    18 september, 2009 vid 08:30

    Kiteinstruktör/fiskare i Cabarete’ sa till mej, kitesurfa där många andra kitesurfar, då skräms rovfisken bort.
    Akta dej att åka ut själv på egen spot, då blir man fiskmat.
    och gå inte ner i vattnet efter solnedgång, för då jagar Barracudor, Muränor och småhajar längs stranden.

  • lance

    Medlem
    19 september, 2009 vid 13:59

    Haha okej nattsurf blir det inget med. Inga romantiska kvällsdopp heller…. Kvällsdopp = Nollsno….?

    /Lance

  • spexz

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 17:03

    Säsongen är i maj-september med bäst vind.. Norra delen vid Cabarete är att föredra där de flesta håller till.
    Värmen är desamma..
    Vi var där i maj/juni förra året 3 veckor o hade 3-4 dagar vi inte kunde åka.. då låg vi bakis haha
    Vi såg någon mindre haj men den var rädd för alla kites som var i närheten.. Annars finns det inget farligt där.:-) Brottsligheten är ganska hög dock..

    Vi körde nightsession med lampor när solen gick precis ned..var riktigt najs!

  • helena_ital

    Medlem
    11 mars, 2012 vid 17:35

    Hej, Jag funderar pa Cabarete nu i april. Var det bra? Nagra tips?
    MVH
    Helena

  • sanden89

    Medlem
    12 mars, 2012 vid 16:48

    Jag var i Dominikanska under maj-aug 2010

    För det första är det ett grymt gött ställe att hänga på. Nackdelen är om du gillar billig alkohol och gött party så kommer du inte komma ner till morgonsurfen så ofta 😉

    Cabarete är stället där alla kitare håller till. det är ett samhälle uppbyggt längs med stranden. ca 2km långt mer eller mindre. det finns gott om BILLIGT boende och barer, alltid någon som vill festa.

    vindmässigt om du väger runt 75-80kg rekomenderas en 12a & 9a, det kan variera mycket dag till dag, dock sällan 7a vindar. både vattnet och vinden är varm så det behövs bara shorts och solkräm. vindriktningen är cross-onshore så det är ganska choppy och mycket kitare ute på huvudstanden som kallas för just Kitebeach. där har du också ett roligt rev som bryter ganska bra om det är bra swell.

    du kan också ta motorcykeln (som du kommer att hyra/köpa) till en flod som kallas La Boca. det är ca 20 min från cabarete och där finner du grymt platt vatten. dock på en ganska liten yta så det blir lätt trångt, ca 5-6 kitare.

    20 min åt andra hållet hittar du Encuentro. Detta är ett reev för vågsurfing. vi var där varge morgon under 3 månader och det var alltid surfbart, ibland RIKTIGT bra och stort. där kan du ha riktigt roligt, nybörjare som Pro =)

    och det finns inget som kan tugga på dig i vattnet. förutom kåta colobianskor nattetid

  • blizzy

    Medlem
    12 mars, 2012 vid 18:10

    Håller med Sanden på alla punkter, bra beskrivet verkligen.
    Kite beach inn bodde jag på när jag var där i somras, riktigt bra ställe mitt på stranden. Superfint och fräscht. Hyfsat billigt, finns enkelrum eller dubbelrum, men bara typ 10 rum totalt, så alla som bor där umgås ganska mycket o det är lite familjekänsla över det hela. Grymt bra för o få tips på var man ska va, var man köper bäst käk etc. Så det kan verkligen rekommenderas.
    Kite beach kan vara riktigt crowded när det blåser bra o det är fint väder (dvs varje dag) så som nybörjare ska man nog hålla till på stranden brevid. Men om man inte är rädd för att folk nybörjare kan krascha in i en och att dom lokala kidsen gör tripple handle pass ovanför en och dumpar kiten hejvilt så är det inga problem =D
    Det är ganska kaotiskt, men samtidigt så händer det inte direkt några olyckor (kites är ganska mjuka) så det är inga problem så länge man har styr på sin egen utrustning. På en månad var det bara 3 pers som trasslade in sin kite i min så det är ju ganska bra statistik =P

  • helena_ital

    Medlem
    12 april, 2012 vid 15:10

    Hej,

    Tack for alla tips! Nu ar resan till Cabarete bokad! Aker pa sondag och stannar tva veckor! Ar det nagon som planerar semester i Dom Republiken – kontakta mig :smile:. Kommer att bo pa Kite Beach Inn.

    Helena

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Dominikanska Republiken

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.