Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › dominikanska
-
dominikanska
Publicerad av anonym-anvandare på 27 september, 2000 vid 06:55Hur vindsäkert är det på domenikanska…! Någon som har tipps om spotts där, har hört att det skall vara billigt att leva där.
anonym-anvandare svarade 24 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Var där i februari, det var kasst. Blåste 1 av 14 dagar. Tror att vinden kommer och går i perioder. Har man otur (som jag) kan man vara utan vind länge. Tror det är bättre på sommaren. Om det är så värst billigt vet jag inte, det går säkert att hitta nåt billigt ställe att bo, men att äta ute är dyrt. Jag hade all-inclusive och det blir billigast (ifall man inte lagar själv). Vet inte så mycket om spots, dom flesta kör i Cabarete viken. Annars är själva landet jäkligt schysst och det är lätt att hitta saker att göra när det inte blåser.
-
Jag har varit i Cabarete två ggr och det har inte varit direkt perfekt. Två veckor vid jul och två veckor i början på maj med ca hälften surfbara dagar vardera gången. Gillar du stora vågor skall du åka under vintern men då är det (enl. statistiken) sämre vind.
Vill du bo billigt i Cabarete skall du fråga efter windsuringhotellet som ligger straxt utanför den lilla byn. Ta en flygstol med transfer med något av de vanliga reseföretagen. Om du vill hyra bräda billigt kan du göra det på Happy surfcenter. Vill du äta billigt skall du äta på dominicaner-resturanten i östra delen av byn (ett litet rosa skjul invid gatan där taxichaffisarna äter). Någon kväll i veckan kör de “ät-hur-mycket-pasta-du-vill-för-trettio-spänn” vilket skall vara OK. Jag tror inte du behöver vara rädd för att bli sjuk av dominikanerresturantens mat, väldigt vällagat när jag var där. Annars ett mycket relaxat ställe med kul strandbarer. Dominikanerna är väldigt OK de också.Lycka till
/ Patrick -
Finns det någon möjlighet att få med sig brädan m.m. på flyget?
-
Visst kan du det men det kostar en hel del extra. Om du skall stanna en längre tid råder jag dig att köpa prylarna där och sedan sälja innan du sticker alt. fixa specialpris på långtidshyra. 500$ för sex veckors hyra är inte otroligt om det inte är högsessong. Snacka med Franz på Happy så tror jag att ni kan komma överens – happy.surfpool@codetel.net.do
/ Patrick
-
Cabarete är stället där man vindsurfar på ön, finns ca 7 center där. Franz på Happy är softast, kör med f2 och north. De övriga centren har vissa attitydproblem, men bic och fanatic är rätt bra dom med.
På denna adress: http://www.hispaniola.com/discus/wind-and-weather/index.html
finns det vind och vågprognoser för cabarete. Kolla där så ser du själv hur det blåser, det finns lagrat ett år tilbaka.Bra boende finner du på: http://www.hispaniola.com/Cabarete/hotels.html
Hotell Residencia Dominicana
Maila och fråga om pris. Vi betalade 300 dollar för ett dubbelrum per månad. -
Landade på ARN för ett par timmar sedan efter två veckor i Cabarete i princip utan vind. Har seglat Vision 170 med 7.7 och 8.2 vilket var det största de hade på Vela som är OK även om de västerlänningar som jobbar där är lite för coola. Jag betalade 225 Euro för två veckors hyra…nu blev det knappt någon surfing så det var skitdyrt….bäst under juni-augusti. Jag köpte en Score111 för 450 USD och det kostade 40 spänn på flygbussen i Svedala för att få hem den…på flyget sa de ingenting….. det var alles. CSN kunde kränga en Maxx62 för 500 USD med bag om man hyr ett par veckor..det går att hyra två veckor till priset av en hos i príncip alla firmorna..
Lycka till!! -
Att ta med sig surfutrustning kostar 1600 och kan väl vara bra om man har bra grejor…
-
Hola,
Vattnet är varmt. Ska du ligga ute hela dagen kan det vara skönt med shorty men jag har alltid kört med endast rash-vest.
Säsongen pendlar lite:
Passadvindarna börjar blåsa i April, med risk för några gamla stormar=åska=punka.
Maj kan vara osäkert, men oftast får man 50% surfdagar.
Juni är oftast en bra månad. I år blåste det 70-72 dagar i sträck genom Juni och Juli….Sen kommer stormarna i Oktober November… alltså orkan och surfing inte rekommenderat.
//Anders
-
Var där i två veckor. Ingen bra vind alls typ 1 eller 2 dagar på 2 veckor. Har hört med andra om samma erfarenheter. Jag har inget emot stället som sådant, men det finns mycket bättre ställen att åka till för windsurfing.
-
Jag var där förra sommaren i två veckor i slutet av Juni. Det var grymt bra! 5.0 varje dag. Det går tradewinds där på sommaren så det börjar blåsa vid ett tiden och slutar klockan 5 på eftermiddagen… Jag bodde på Estrella del Mar. Lite i det dyraste laget kanske, men precis på strande bredvid Happy centret, körde halvpension, grymt bra frukostar som man kunde hålla sig på fram till efter surfingen klockan 5. Dessutom var det en stor internationell tävling under den tiden som hålls varje år. Riktigt kul med allt folk som kom dit. Annars en väldigt avslappnad stämning och riktigt billigt att gå ut och äta, etc.
Logga in för att svara.