• Publicerad av pelle-surf på 15 september, 2012 vid 20:43

    Kompisen tappade brädan och drev iväg långt ner i vind, längs med stranden, så jag tänkte att jag kör lite downwind ( vilket man läst ska va riktigt gött ) och kollar hur det går för honom.
    Hur kör ni downwind på ett smidigt sätt ? Jag tyckte det var lite knepigt, för om jag gick på ren läns så körde jag ikapp kiten och fick linslack, slör funkade men man fick växla mellan toeside – healside för att hålla kurs, och då det var skapligt stora böljor från sidan, så var inte det heller så lätt.

    blizzy svarade 11 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • wulltd

    Medlem
    15 september, 2012 vid 23:28

    Jag har också problem med detta.. försöker göra åttor men det går inget vidare.. hur glr man?

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

  • karl-petter

    Medlem
    16 september, 2012 vid 09:26

    Ren downwind funkar i princip aldrig; du åker ju med vinden så den resulterande vinden över draken sjunker ju. Sedan är det så klart väldigt beroende på vindstyrka. Har på snö kört ren downwind med draken rakt upp och lite plog på skidorna men då blåste det rejält och var isig packad snö.

    Principen är annars mycket likt att köra i svag vind. Kanta så lite som möjligt; du vill inte bromsa upp kiten något alls. Håll kiten lågt så du projicerar så mycket yta som möjligt mot vinden. Åttor ger kiten en högre relativ vind då den rör sig i luften och därmed skapar drag och underlättar att hålla den i luften. Dra inte mycket i bommen mot dig för det kommer bromsa kiten i luften som riskerar stanna och börja stalla. Om kiten börjar stalla(falla baklänges) kan det hjälpa att dra lite depower för att inte bromsa kiten så mycket i luften.

    Finns säkert fler tips för min erfarenhet kommer mest från snö.

  • viktor77

    Gäst
    16 september, 2012 vid 16:15

    Jag brukar inte köra plattläns när jag kör downwinders. Men i förrgår surfade jag över Lundåkrabukten och behövde tappa 5-6 km i höjd, lämpligt tillfälle att träna lite läns-teknik. Det kan vara rätt knepigt ifall du inte har ordentligt tryck i kiten. Jag brukar hålla kiten riktigt lågt, typ 2 meter över vattnet och rakt ner i powerzon, toeside är klart bekvämast och sen får man ta till frontloopen ifall linorna blir slacka. Att köra slalom för att hålla sträck i linorna funkar också.

    Har du vågor med dig blir det hela mycket roligare och enklare då du kan ta till vanlig vågsurfteknik (kolla upp top och bottom turn).

  • solomin

    Medlem
    16 september, 2012 vid 19:36

    Det är inte helt enkelt, det som gäller är att åka fort. Ju snabbare du åker ju mer kan du åka med vinden!
    I praktiken betyder det att du tar fart som när du skall höjda och sedan faller av. Sedan gäller det att hålla fart och tryck i draken, då kan du åka ganska mycket med vinden.
    Varför funkar det så, jo för att du seglar på den skenbara vinden inte den verkliga vinden. Din hastighet ligger kring 10 m/s så blåser det 10 m/s och du åker med vinden blir det vindstilla, då flyger inte draken så bra.
    Räknar man lite på det med några antaganden, t.ex draken behöver 6 m/s för att flyga.
    Då kan du på ren läns max köra i 4 m/s, för att draken fortfarande skall känna 6 m/s, tyvärr är du nära att sjunka då samt att det går långsamt.
    Men åker du lite i sidled så att draken får 6 m/s och fortfarande kör i 10 m/s, så kan du åka i dryga 8 m/s med vinden. Detta kallas att skära och är extra viktigt på snabba båtar som kites.

  • pelle-surf

    Medlem
    16 september, 2012 vid 20:55

    På ren läns, blir det väl kanske svårt att ha ett bra tryck i kiten, då det blir lite knixigt att kanta emot. Nu var det bra mycket vind, mellan 12-14 m/s och jag körde stundom med depower på 8:an. Det är nog inte omöjligt att jag kom upp i drygt 20 knop och att då börja köra kiten i åttor eller frontloopa för att generera mer kraft, borde leda till ännu högre fart på brädan, med följden att jag ändå kör ikapp kiten, och med den hastigheten så känns det inte gött i knän och fotleder med gropig sjö.

  • viktor77

    Gäst
    17 september, 2012 vid 07:25

    Ok, då surfade du inte rakt ner i vinden utan mer slör, vilket ju är den bog som går snabbast. Att hantera snabb slör i choppig sjö kan vara grymt svårt, på en TT-bräda kan de slå rätt rejält. Höja kiten sakta och gå ännu mer ner i vind brukar vara sättet att sakta ner. Brukar ju vara rätt svårt att börja kanta i dessa hastigheter.

    Vill du surfa kontrollerat med vinden, speciellt ifall det blåser ordentligt, är det toeside som gäller.

  • blizzy

    Medlem
    19 september, 2012 vid 09:09

    Kite loop eller down loop, bara o välja!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.