Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dra rigg på lite bräda ?

  • Dra rigg på lite bräda ?

    Publicerad av bjornen på 30 augusti, 2006 vid 18:10

    Hur stor bräda kan man dra rigg på om man inte kan vattenstarta och inte är “superduktig”, väger 80 kg. Kanske beror på segelstorleken också ? Ska man lära sig att vattenstarta ordentligt med sin freeridebräda och sedan skaffa sig mindre som man inte kan dra rigg på ? Mycke frågor blir det… Det jag igentligen undrar är: vad ska man skaffa för bräda i nästa steg, tillsammans med freeridebrädan. Några rekomendationer ?

    bjornen svarade 17 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • jps

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 18:26

    120 liter kan du lätt dra rigg på.

    110 lite kan du nog också klara men då vinglar det mer 😉

    100 liter är överkurs…

  • mr_johan

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 07:55

    din vikt spelar ju ganska stor roll. jag drar lätt rigg på 100 liter i choppigt vatten men jag är ju flugviktare=D. Mitt tips är nog ändå att lära dig vattenstarta, det spar på krafterna..

  • carrera

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 08:01

    Jag drar rigg på en 80L bräda o jag väger 80-85kg, säger inte det är lätt men det går om man måste allt handlar om att få minsta lilla fart framåt så går det sedan! Man står med vatten till knäna o man måste ha fin balans ;-)….

  • Oregistrerad

    Gäst
    31 augusti, 2006 vid 08:09

    Beror ju på vad du väger men skulle nog inte rekommendera mindre än 90 l.

  • bananen

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 11:12

    Jag drar med lätthet rigg på min FSW 94 liter, men dock efter många års segling. Jag tror att du bör satsa på nåt runt 110 liter. Bredden spelar ju oxå roll för hur lätt det är att dra rigg. Köper man en gamal Race bräda på 110 liter kommer det att vara betydligt trickigare att dra rigg än om du investerar i en modern freeride.

    Meeeen, förmågan att medge riggdragning bör inte var avgörande för ditt brädköp. Så fort du kommit förbi det kommer du att prioritera annat. Det hela kommer nog att handla om hur mycket du kan tänka att betala… (som vanligt).

    Bon chance // J

  • jayp

    Medlem
    1 september, 2006 vid 11:29

    jag gick från min 150 litrare till 98 liters FSW, där jag klarar att dra rigg (väger 75kg), dock som sagt är man nere en bit i vattnet, samt kräver en del balans.

  • rookie

    Medlem
    2 september, 2006 vid 07:44

    Lägg pengarna på en flytväst, det gjorde skillnaden för mig vid vattenstart. En med bärkraft 50N räcker.

  • bjornen

    Medlem
    6 september, 2006 vid 19:19

    Jag har hittat en bräda på 104 l och 62cm bred. Är det ett för stort steg som komplement till min freeridebräda på 150 l ?

  • calle_b

    Medlem
    6 september, 2006 vid 19:39

    låter som ett ypperliggt “nedkliv”, lite beroende på vad du väger.

  • bjornen

    Medlem
    6 september, 2006 vid 19:46

    Jag väger 80 kg och behöver öva på vattenstart…men det gör inget bara det är en bra storlek att “växa” med.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dra rigg på lite bräda ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.