Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Dra rigg på vågbräda?
-
Dra rigg på vågbräda?
Publicerad av Oregistrerad på 17 augusti, 2007 vid 13:22Hej,
Vilken är den bästa tekniken för att dra rigg på en vågbräda som sjunker när man står på den? Självklart ska man ju vattenstarta med den men om vinden droppar så måste man ju kunna ta sig in utan att simma så kom med era bästa tips.
/Göran
rasmus_w svarade 18 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar -
3 Svar
-
Vad jag fattat så är det dra fort som gäller. Ett snabbt ryck i tåten, fånga bommen och skota in bums. Gör allt aningens fortare än din egen skugga så kan du nog dra rigg på hur små brädor som helst.
Jag drog rigg på min vågis nån gång för länge sen men på den tiden sjönk den inte lika fort som den gör nu för jag vägde 60 kilo i stället för 70 som idag.
-
Viktigast är att stå rätt så inte någon del av brädan sjunker för mycket. Sedan är det en stor fördel att vara snabb, speciellt i läget från att seglet börjar lämna vattnet till att det är fullt uppdraget. Man kan i princip rycka upp det och suga tag direkt i bommen. Ju snabbare man får seglet upprätt och håller i bommen, desto mindre problematiskt blir det med balansen och desto snabbare kan man börja styra brädan rätt.
Det allra svåraste med segling på riktigt liten bräda i riktigt lätt vind (dvs när det i princip inte är NÅGOT drag i seglet) är att hålla kursen så att man inte börjar vrida sig relativt vinden. OM man är bra på att vattenstarta så kan kan man i praktike göra detta i lika lite vind som det någorlunda enkelt går att balansera på brädan. Föredeln med vattenstart i superlätt vind (relativt riddragning) är att man kommer i rätt riktning direkt. Vid riggdrakning är det lätt att man lovar upp lite och det är extremt svårt att falla av om man har vatten till låren och bara ett uns vind.
Om brädan har hyfsat med volym, motsvarande din kroppsvikt typ, kan dock riggdragning vara väldigt effektivt och om grejjorna ligger fel kan det vara mycket snabbare än vattenstart. Med lite övning så kan man tom dra rakt i masten i nödfall.
-
@Ola H. 406395 wrote:
Det allra svåraste med segling på riktigt liten bräda i riktigt lätt vind (dvs när det i princip inte är NÅGOT drag i seglet) är att hålla kursen så att man inte börjar vrida sig relativt vinden. OM man är bra på att vattenstarta så kan kan man i praktike göra detta i lika lite vind som det någorlunda enkelt går att balansera på brädan. Föredeln med vattenstart i superlätt vind (relativt riddragning) är att man kommer i rätt riktning direkt. Vid riggdrakning är det lätt att man lovar upp lite och det är extremt svårt att falla av om man har vatten till låren och bara ett uns vind.
Så svårt tycker jag inte det är att falla av. Fast det kan bero på att mastfoten sitter en bit fram på min vågis. Jag bara hänger i bommen,
skotar in och trycker bakfoten mot lovart. Det funkar även om man har vatten upp till midjan.Det som begränsar min subplanande segling på vågisen är att jag inte orkar hänga med nästan hela kroppstyngden i bommen hur länge som helst.
Logga in för att svara.