Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Drake för waveriding?

  • slmon

    Medlem
    29 september, 2011 vid 18:25

    ……

  • dalen

    Medlem
    30 september, 2011 vid 06:02
    Pepä;671385 wrote:
    Alla kites är grymma om man vet vad man gör.

    Hur menar du nu?? Finns det ingen som är bäst? Fan vad jobbigt!

    Undrar vilken kite som är sämst av alla. Den måste ju sjukt nice att köra. Klart överstyvt att köra sämsta kiten.

  • xshaolin

    Medlem
    30 september, 2011 vid 06:23
    waimeadude;671290 wrote:
    Tjena

    Jag undrar vilken drake som är optimal för wave kite?
    Tänkte komplettera min samling med en drake i storleken 9kvm för wave.
    Rebel finns ju från North men sen vet jag inte riktigt vilka andra som är optimala för det.
    Slingshot Rally är de en kandidat för wave?

    Det jag har innan i det området är en RPM 8kvm…

    Det finns många, nästan alla märken har en dedikerad vågdrake idag med likvärdiga egenskaper.

    Om du vill ha en drake som klarar både vågor men även freestyle osv så kan du ju köpa min 9a som är helt i nyskick billigt…

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=35228&title=cabrinha-nomad-2011-9m&cat=9

  • i96dansa

    Medlem
    30 september, 2011 vid 07:08

    För mig finns det egentligen bara 1 val att göra när det gäller vågor.

    1. Du gillar att rida vågen utan kraft i draken
    -> Du skall köpa en kite med bra “drift” och mycket depower.

    2. Du gillar att köra draken när du rider vågen (så att draken alltid ligger steget före och driver dig framåt både uppåt och neråt på vågen.
    -> Du skall köpa en kite som svänger jäkligt snabbt och som har mycket lågt bomtryck (så att du kan styra den åt båda hållen med en hand).

    Om du vet detta så väljer du rätt. Om du inte vet vad du gillar så är du nybörjare och då väljer du nog fel ändå men du kommer att ha jättekul eftersom att du inte vet hur det skall kännas. hehe.

  • waimeadude

    Medlem
    30 september, 2011 vid 20:40

    Tack för bra svar. Jag får nog ta en funderare på vilken de blir och nu är jag lite klokare. Ska även kolla gammla trådar.

    Nu har jag precis köpt en nobile fifty50 bräda och de är ju en freestylebräda, men de får bli en wave surfbräda med till hösten me.

    Svaret på den sista frågan är att jag är ute efter vågsurfkänslan. Alltså att rida vågen och inte att dras omkring på den av kiten.
    Många gånger när jag kört tidigare har kiten snarare hindrat mig från att rida långt på vågen men det beror också på tekniken man använder som alltid.

  • nic

    Medlem
    3 oktober, 2011 vid 08:16

    Svårt att hålla reda på alla märken (å många som vill sälja sin kite) men de viktigaste egenskaperna att hålla kolla på är:

    • Aspect Ratio/Längd-breddförhållande på kiten.
    • Bomtryck – kan du styra med en hand när du kör tåside.
    • Snabbhet genom vindfönstret.

    AR – Det kommer att påverka om kiten ligger långt in i vindfönstret eller långt fram i vindfönstret. De specifika vågkitar som tas fram nu (Ozone Reo, Cabrinha Drifter tex) är låg AR. Fördel att man inte behöver tänka så mkt på var kiten är å kan koncentrera sig på brädan. Fördel strapless(?). Hög AR tar bättre höjd vilket är nice i vågor å onshorevind som vi alltid har i Sverige.

    Bomtryck – högt bomtryck är en dealbreaker. Ska du köra en session i vågor vill du ha lågt bomtryck. Speciellt för vågbräda där det inte alltid är optimalt att byta stance men även för twintip om du vill utveckla vågskillsen.

    Snabbhet genom fönstret handlar om att snabbt byta håll på vågen. Testa tex Ozone Reo för exempel på väldigt snabb genom fönstret. Är desutom låg AR så den ska inte så långt innan den är på plats så att säga. Man kan kompensera för lite långsamare kite genom att planera.

    Bästa vindriktningen för vågkiting är side offshore å det får vi aldrig i Sverige eftersom våra vågor är vinddrivna. Men om du reser finns det på en del ställen regelbundet.

    nic

    PS: jag kör helst hög AR och twintip i vågorna. Det har sina nackdelar men även fördelar (både kiteval och brädval) men det är min kopp te. Nu kommer äntligen kitesäsongen tjoho!

  • molle73

    Medlem
    4 oktober, 2011 vid 13:44

    Vågkites har jag testat men inte direkt i 9m2.
    Är nog bättre kolla 6, 7 eller 8 om du ska köra norden eftersom vi behöver vind för att snacka vågor?

    Din nivå och sorlek på vågor spelar roll. Jag har provat Flexifoil Proton2 6m2, ION5 7m2, Wainman 6.5 (Rabbit) Norht Rebel 7a. och LF Envy 6a.

    Mina reflexioner: Envyn gav mig inte det “drag” jag vill ha i svängen, kändes lite “tom” just i övergången då jag kör i kapp vågen) Bra bom med perfekt placering av depower linan på chickenloopen! Genialt.

    North Rebel är mycket stabil och kan köras med en hand utan problem (en favorit) de är dock dyra, 5 linor (vilket jag inte gillar..)och kvallen är jag inte helt övertygad om då det handlar om North generellt. (säkert tramsigt men massa andra grejor från North har pajjat..) Fet bom annars!

    Flexifoil. ION i 7 och 8.5 är grymma för våg. Likaså nya Proton 2.
    Men. Bomtryck fortfarande högt, =jobbigt att köra med en hand.

    Wainman rular. Men det ska vara lite vågor oxo.. den hänger kvar men e förhållandevis tung i L.E Skön bom. Enhand no problems.
    Dyr!

    Samanfattning. Köp North om du vill ha 5linors! Om du vill ha 4 linors kolla Wainman eller Nya Cabriña (kolla med Arild vad han kör i våg) och Flexi om du ska ha slitstarkt skit!

    Pis.

  • cortex

    Medlem
    4 oktober, 2011 vid 17:53

    Kollade just på lagret och jag har 2 st Caution Spitfire (2011) 9 kvm och en 7 kvm kvar. De kan vi nog styra upp ett bra pris på.
    Om de är bra i vågor? Med tanke på att Caution utvecklat kites med tung tonvikt på vågkörning sedan 1999 så kan med lugnt påstå att de har varit suveräna i vågor långt innan det ens blev “inne” att köra vågor. 😀

    /Kaj

  • tolvsbo

    Medlem
    5 oktober, 2011 vid 19:10

    RPM i vågor e toppen, har du det skall du bara vara glad 🙂

  • acemattias

    Medlem
    6 oktober, 2011 vid 01:43

    Om du koper en Ben Wilson kite sa blir han glad.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Drake för waveriding?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.