Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Draken trillar ner

  • Draken trillar ner

    Publicerad av luddekludde på 19 april, 2010 vid 17:30

    Jag är inte grön i ämnet, dock så undrar jag varför mina HPs (C-kites) trillar ner från himlen ibland? Jag har dem oftast när det händer uppe vid kl. 12 då linorna slackas helt och kiten bara “trillar” ner från himlen.. riktigt irreterande och nästan lite farligt.. Mina gamla Havocs gjorde aldrig det, så är det mest C-kites som gör det eller är det för att det är för dålig vind och därför trillar eller är det någon annan anledning?

    jagkallaspiotrellerpete svarade 14 år sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • pjoter

    Medlem
    19 april, 2010 vid 17:51

    1, du är en räka och kan vara ute å surfa i lägre vindar än kiten är gjord för att flyga. 🙂

    2, det beror på att kiten överflyger, det händer vissa kites oftare än andra. Det beror på att kiten flyger för bra och flyger ut ur vindfönstret, sjukt störigt men så gör vissa välpresterande kites (mayhem -08 gjorde ofta så men den va fetast av alla ändå 🙂 ). Vad du ska göra för att undvika det är, 1 ha inte kiten kl 12 när det blåser lite, 2 håll bommen indragen en bit så kiten backar lite i fönstret.

  • maackaan

    Medlem
    19 april, 2010 vid 18:40

    Jag skulle säga dålig vind, kör själv c-kite och har inga problem med det!

  • pjoter

    Medlem
    19 april, 2010 vid 18:51

    fast att säga att alla c-kites beter sig på ett sätt är ju ungefär som att säga att alla sedanbilar beter sig likadant. 🙂

  • luddekludde

    Medlem
    19 april, 2010 vid 20:43
    pjoter;607389 wrote:
    1, du är en räka och kan vara ute å surfa i lägre vindar än kiten är gjord för att flyga. 🙂

    2, det beror på att kiten överflyger, det händer vissa kites oftare än andra. Det beror på att kiten flyger för bra och flyger ut ur vindfönstret, sjukt störigt men så gör vissa välpresterande kites (mayhem -08 gjorde ofta så men den va fetast av alla ändå 🙂 ). Vad du ska göra för att undvika det är, 1 ha inte kiten kl 12 när det blåser lite, 2 håll bommen indragen en bit så kiten backar lite i fönstret.

    HAHAHA en liten räka;), det hände mig idag igen xD irreterande är det!

  • luddekludde

    Medlem
    19 april, 2010 vid 20:43

    Tack för svaren! Anatar att jag är ute i för kass vind då:)

  • maackaan

    Medlem
    19 april, 2010 vid 21:48
    pjoter;607409 wrote:
    fast att säga att alla c-kites beter sig på ett sätt är ju ungefär som att säga att alla sedanbilar beter sig likadant. 🙂

    c eller bow spelar nog ingen roll, blåser det på bra ska inte draken ramla ner, då är det nåt som inte stämmer och kan justeras 😀 Haha men visst är det så att alla sedanbilar tappar grepp när det är is på vägen? Hade en ozone tidigare som ramla ner från zenith ibland men det berodde på kass vind =)

  • serotonin

    Medlem
    20 april, 2010 vid 07:13

    hindenburgar! Håll den i rörelse…..

    forever stoked!

  • jakobb

    Medlem
    20 april, 2010 vid 14:59

    vad är HP för märke?

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    20 april, 2010 vid 19:03

    behöver inte vara vinden…

    ovandon har gjort så också att den helt plötsligt släpper och dör som den blivit skjuten.. kan vara något med konstruktionen som gör att kiten “åker bakåt eller över dig” och sedan tappar allt.

    en femte lina gör väl heller ingen skillnad..

    använd trimkulan (om du har en sån?)

  • luddekludde

    Medlem
    20 april, 2010 vid 19:54
    JagkallasPiotrellerPete;607611 wrote:
    behöver inte vara vinden…

    ovandon har gjort så också att den helt plötsligt släpper och dör som den blivit skjuten.. kan vara något med konstruktionen som gör att kiten “åker bakåt eller över dig” och sedan tappar allt.

    en femte lina gör väl heller ingen skillnad..

    använd trimkulan (om du har en sån?)

    Jo, sant. Jag har varit med om det innan då jag körde en North. Trimkula har jag ej, jag har heller inte femte-lina=)

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    20 april, 2010 vid 20:01
    LuddeKludde;607625 wrote:
    Jo, sant. Jag har varit med om det innan då jag körde en North. Trimkula har jag ej, jag har heller inte femte-lina=)

    då blire skota!!!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Draken trillar ner

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.