Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dräkten hel igen, Tack för tipset…….

  • Dräkten hel igen, Tack för tipset…….

    Publicerad av drakglenn på 23 oktober, 2003 vid 13:26

    Efter att ha testat många sorters lim/neopremlim genom åren (inklusive Rigo som sög bigtime) fick jag rådet här att testa LiquiSole.

    TACK FÖR DET TIPSET ! smile.gif smile.gif smile.gif

    Limmet vulkaniserade ihop lagningen som en svets fog laugh.gif,
    tillskillnad mot alla andra lim som la sig som ett synligt klet i lagningen och med tiden gick upp mad.gif )

    Några lärdomar jag gjorde med LiquiSole: cool.gif

    – laga en lagning i taget, kletar som fasen.

    – Innan man limmar Armar/ben bör man spänna tyget på insidan genom att trycka in en lagom stor burk,
    då slipper man att tyget stelnar till ett irriterande veck på insidan.

    – Om det behövs, tejpa ihop limningen med Maskeringstejp.

    – Använd så lite lim som möjligt, det blir lätt stora mängder överflöd som lägger sig som vårtor på dräkten……

    – Om man vill ha det “rinnande” så värmer man det på ett element först.

    Limmet är lätt att forma och bygga upp med vilket innebar att min tidigare dräkt (med stora hål) fick nytt liv.

    Enda nackdelen är att lagningen blev lite “stelare” än materialet, men det vägs enkelt upp med den grymt bra lagningen.

    Hade nästan glömt vad skönt det är i en tät torris, kunde inte föreställa mig vilken skillnad i värme det blev efter att ha lagat de små hålen.

    Pris: 59:- på Clas Ohlson
    Detta blev mitt bidrag till er som söker nått lim som fungerar…….

    Finns det nån som testat detta lim men hittat nåt bättre?

    //Glenn, som kom ihåg att logga in…. smile.gif

    skarabe svarade 20 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • ola_p

    Medlem
    23 oktober, 2003 vid 13:35

    Det som funkat bäst för oss är riktigt våtdräktslim, köpt i dykbutik.
    Liquisole har en liten nackdel, det där med att det är styvt är ingen höjdare för materialet, det blir lätt så att det spricker runt lagningen, och snart är hela dräkten en lagning…

  • wiseguy

    Medlem
    23 oktober, 2003 vid 13:47

    Jag har använt ett lim som heter liquid seam.. DEt blir mjukt å fint men jag vet inte hur det står sig mot andra märken.. jag tycker dock att det funkar finfint!!.. har haft mitt i frysen de senaste 4 åren (går inte åt så mkt) smile.gif, då klarar det sig bra.

  • drakglenn

    Medlem
    23 oktober, 2003 vid 13:54

    Ola, namn på detta lim?
    vill inte bli besviken igen…

    wiseguy, Ska testa detta, tackar

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 oktober, 2003 vid 20:56

    Aqua Sure hos dykbutiken funkar fint!

  • xavier

    Medlem
    24 oktober, 2003 vid 07:10

    Seal Cement, även det inköpt på en dykshop har löst mina problem strålande… Det görs dock inte längre i plåtburk med pensel i locket (utmärkt lösning!) utan finns numera bara på tub, med tillhörande pensel som blir obrukbar efter det att den använts 1 gång om man inte regör den noga.

    Dock finns en liten hake, limmet innehåller Toulen som är cancerframkallande om jag förstått det rätt. Så arbeta i välventilerade lokaler…

    79:- inkl. moms i välsorterade dykbutiker. smile.gif

  • ola_p

    Medlem
    24 oktober, 2003 vid 11:21

    Svart tuv, technisub tror jag det hette….

  • skarabe

    Medlem
    24 oktober, 2003 vid 14:40

    Hallo!
    Var inne i dykbutik senast idag och snackade lagningsgrejor till neoprenet. Enligt snubben bakom disk var Seal Cement överlägset på våtdräkter, medan han tyckte LiquiSole var bäst på torrdräkter. Har inte hunnit testa något av alternativen själv dock..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dräkten hel igen, Tack för tipset…….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.