Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Drops stubby 110, 2006

  • Drops stubby 110, 2006

    Publicerad av noobie på 15 februari, 2009 vid 12:02

    Hej allihopa:smile:
    Jag är nybliven surfare som surfat en säsong. Min gamla bräda som jag kört på är en alpha 291(290) på 125L. Känner nu att jag vill ha en lite “roligare” bräda som kan ta mig in i nutiden. Mina mål är att kunna “cruisa” men även börja trixa en del. Jag väger 75kg och är 176cm lång.
    Nån som har några erfarenheter av Drops Stubby 110 (2006)??

    noobie svarade 15 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • bicless

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 13:09

    Jag har seglat en hel del på den. Den känns väldigt liten och smidig under fötterna. Den tål mycket vind dvs du kan även segla den när andra kör mindre brädor. Extremt lättjippad. Den känns alltså som en liten bräda och beter sig därefter så jämför du den med din alpa på 125 blir det ganska stor skillnad, framförallt i rörlighet och jippar.
    Eventuell nackdel är att den trivs kanske lite sämre än vissa andra freestyles i vågor, då menar jag inte chopp och svall.
    Stubby verkar tåla ovanligt mycket stryk och det är ju inte fel om du vill utvecklas med den och exprimentera lite.
    Totalintrycket är mycket bra.

    Eftersom vi är ÅF för drops vet jag lite försöljningshistora om modellen också. Stubby 110 modellen har hart borta från drops sortimentet 2007-2008 men då många har saknat den är den tillbaka igen 2009. Stubby 100 2006 har testats i tyska surf mot alla andra freestyle brädor det året och fick mycket bra testresultat.

  • noobie

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 14:11

    Tack för det snabba svaret!!! Jag har varit inne och kikat lite på eran hemsida och fasnade ju då för stubbyn. Eftersom jag mest surfar i skärgården än så länge så kan nog stubbyn bli riktigt bra.
    Vad är det för färg på demobrädan som ni har?
    Finns det några likvärdiga alterativ?

  • svenne

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 14:59

    Jag har en Stubby och den är skitkul. Har en 100 och den är jäkligt “slajdig”, med en extra fena som är lite längre tar den dessutom förvånansvärt mycket segel.

  • bicless

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 18:11

    Jag har för mig den är Grå med lite röda designdetaljer i nosen.

    Det finns ju mängder av alternativ i denna kategorin. Jag seglar exempelvis även en drops yeasty 112 2007 som jag nu skall byta till 2009, numera heter den style. Den är lite mer vågorienterad. Jag tror dock steget till stubbyn är skönare om du ej kört freestyle tidigare.

    Kan ju även nämna jp freecave 117 eftersom vi har en beggad sån, men den har ju helt annat stans och mer gjord för att bekvämt speeda fram och tillbaka, eller hoppa lite. Inte särskilt loose alltså.

    Mvh

    Bicless

  • noobie

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 18:52

    Hur är JP i hållbarhet? Stubbyn verkar vara stryktålig. Jag har läst i div forum att JP är lite mer “sköra”. Det hela är ju så svårt men jag är grymt tacksam för all hjälp jag fått(och kommer att få).

    Kan inte isen försvinna snart……….

  • bicless

    Medlem
    15 februari, 2009 vid 21:59

    Min erfarenhet att JP freecarve är bara en säsongs användande. Jag har dock inte hört att de skulle vara torrlaminerade ovanligt ofta eller ha en ovanligt klen konstruktion. Dock har denna modell för att få ner vikten har en ganska tunn laminat, så du kan inte räkna med att de tål sådär jättemycket stryk.

    Jag skulle gå främst efter vilken karaktär du tror du kommer uppskatta mest i detta fall, åker du på ett rejält kastfall kommer de mesta att krasha. Bara vara redo med dingstick (lagningsmassa) 🙂

  • mrpop

    Medlem
    16 februari, 2009 vid 11:28

    Jag rekommenderar dig att kolla runt lite bland olika modeller. Det finns en hel del bra brädor i den storleken.

  • noobie

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 10:40

    Några exempel? Jag är öppen för det mesta 🙂

  • bicless

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 12:20

    Några jag kan rekommendera som jag personligen trivts bra på i den storleksklassen

    AHD Free diamond 65. Modell från ca 2002 som jag tyckte va klart före sin tid. Dessa kan du hitta billigt. FYND 🙂

    Fanatic Eagle, extremt lättseglad sak som jag tror de flesta trivs på som kommer från en gammal brädtyp och skall testa modernare grejer. Plug and play stuk.

    JP X-cite ride. Grymt lättjippad, kanske lite instabil om du gillar höga farter.

    Tabou Rocket. Stabil i höga farter, väldigt lättplanad, kanske ingen manöverdröm men gillar man planing, smidighet och fart är denna helt rätt.

    Mistral Screamer. Superlätt att segla, mycket lätt att åka snabbt med, man hamnar automatiskt i rätt position. Trögare att jippa en exempelvis x-cite ride.

    Drops naked. Min nuvarande bräda i denna storleksklass och jag stortrivs. Plug and playbräda som man inte behöver trilskas med, mycket bra manöverförmåga, lite sämre toppfart.

    Eftersom vi är AHD importör skall jag även börja köra lite mer på bräder av dem denna säsong, har dock inte hinnit köra de nya modellerna tillräckligt för att skaffa mig egen åsikt om brädorna ännu men exempelvis fast forward har fått superfina testresutlat i både tyska surf och boardseakersmagazine.

    Jag tycker det finns extemt många bra brädor och väldigt få dåliga. Största orsaken till att att man uppfattar brädan som dålig tror jag är att man inte väljer en kategori av bräda som motsvarar den typen av segling du vill ha.
    Prickar du bara in det kan du välja vilket märke som helst och bli supernöjd.

  • noobie

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 16:26

    Jag ska genast kolla in brädorna. Jag tror tom att det blir av er jag köper nästa bräda. Har handlat av er förrut och ni är klockrena:)

  • noobie

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 16:49

    Hittade den här på eran sida. Vad kan du säga om den? Grymt snygg grafik!!!
    Starboard Kombat 97 Liter 2007 (crossover)

  • rasmus_w

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 16:59

    Troligen en helt OK bräda. Kombat är Starboards freewave. Har för mig att den under tidigare år varit känd för att vara lite lugnare i gången än t.ex. Fanatic eller Jp, men jag tror det har ändrat på sig. Vilken säsong det hände vet jag inte.

  • bicless

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 17:39

    Jag har själv inte seglat kombaten, Per som jobbade på surfspot hela förra sommaren seglade på exakt denna modell och han var supernöjd. Den går igång tidigt för att vara så pass vågorienterad. Dock smalare och vingligare en de freestyles och freerides som tidigare diskuterats.

  • noobie

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 20:32

    Vad svårt det ska va 🙁
    Tror nog iallafall att det lutar åt stubbyn……

  • bicless

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 20:53

    Du kan testa den om du bor i sth.
    Vi tar ofta beggade i inbyte så om du vill testa under en längre period så kan man lämna den i inbyte som du du får för dig att du vill ha annan karaktär.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Drops stubby 110, 2006

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.