Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Dubbel uppsättning brädor

  • Dubbel uppsättning brädor

    Publicerad av brange på 12 juli, 2012 vid 06:42

    De flesta som har kört ett tag har i alla fall minst två drakar, men hur många är det egentligen som har två eller fler brädor? Nu menar jag för samma åkstil (d.v.s. inte TT och våg).

    Själv kör jag cabrinha SB 12m och 9m, samt en cabrinha caliber 136cm. (väger 85kg, 182cm lång).

    Skulle det ge något att skaffa sig en till bräda som är mindre än min nuvarande för att utöka vindregistret på de båda drakarna?

    Vad är de största för- och nackdelarna med stor jämfört med liten bräda?

    tobbelindholm svarade 11 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • pjoter

    Medlem
    12 juli, 2012 vid 08:04

    det beror ju på hur du ska åka. vill du freerida och hoppa högt är det inte fel med en mindre och rätt smal bräda. Kör du däremot wakestyle gör de inte så mkt nytta.

    Det normala är annars att man går åt andra hållet, en vanlig runt 135 och sedan en lättvindsbräda.

    Men många ändrar åkstil beroende på vinden. Blåser det 12a väder kör man plattvattenstudsande och blåser det 9a eller mer är det vågor som gäller. Å då ska man ju ha minst en av varje. 🙂

  • pjoter

    Medlem
    12 juli, 2012 vid 08:05

    kollade alternativen i din fråga och det saknas ju – ja, flera av varje typ. 🙂

  • viktor77

    Gäst
    12 juli, 2012 vid 08:21

    Hittar eller inte ett passande alternativ, dvs flera brädor av varje typ. Vill du bredda vindregistret är väl en lättvindsbräda typ Spleene Door ett alternativ för svagare vind, men uppåt är en mindre bräda inget alternativ. Då är det en mindre kite som gäller.

  • regfellow

    Medlem
    12 juli, 2012 vid 15:04

    Jag kompletterade min 138 med en 132. 132 har mindre rocker, är lättare och smidigare att ta med sig, går att ladda mer med och hålla emot bättre i övre windregistret på kiterna.138 har bättre pop, carvar bättre och funkar bättre i kiternas lägre vindregister.

  • tobbelindholm

    Medlem
    12 juli, 2012 vid 18:18

    Du har en kanon bra storlek på din bräda, hade du haft en som var 132 hade du kanske kunnat fundera på en 138 / 140 då de blåser mindre men inte vill gå upp i kitestorlek. Med din vikt ( ungefär som jag) blir åkningen inte roligare med mindre. ska man köra freestyle är de bra att ha lite bräda att kanta med så de ger lite pop, ja åker 134 nu men kommer satsa på 136 vid nästa byte! minst.. men som tidigare nämde är de rätt stor skillnad på om de är mycket rocker på brädan eller inte.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Dubbel uppsättning brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.