Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Duck gipps hjälp!

  • Duck gipps hjälp!

    Publicerad av donpedro på 16 januari, 2005 vid 21:28

    Hejsan hejsan, va ute idag och övade på duckgippen. Men jag hade stora problems. Många ggr tappade jag seglet frammot och några ggr lyckades jag ta tag på andra sidan bommen men då hade jag tappat planingen och blev för baktung. Ere någon som klan ge en rockie lite tipps så man sätter den där jävla ducken nån gång.

    maca svarade 19 år, 3 månader sedan 12 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • diil

    Medlem
    16 januari, 2005 vid 22:08

    Tjena! Tipsen jag fick i början som hjälpte mig igenom var dessa:

    1) Full spätta!
    2) Se till att fortsätta svänga medan du duckar seglet, måste ha skär runt kurvan hela tiden.
    3) Kasta runt seglet tidigt i svängen, typ efter 30% av kurvan.
    4) Inte flera handflyttningar, utan ett grepp långt bak på bomen, fram med seglet och sedan dra till ordentligt så att första greppet på nya sidan blir långt framme vid masten. Och fortsätt carva runt!

    Kör hårt! /D

  • rasmus_w

    Medlem
    17 januari, 2005 vid 01:36

    Jag fyller i lite. När jag skulle lära mig duckgippa så drog jag bara bommen så den kom precis förbi vindögat. Den ska långt förbi! Flytta framhanden till bakänden på bommen och släng bomnocken genom vindögat för allt vad du är värd!

    Tar du i riktigt rejält kommer du få uppleva Newtons första lag: Till varje kraft hör en lika stor motkraft. Släng seglet riktigt hårt mot lovart och du kommer kastas lika hårt åt lä. Resultatet blir en helt grym sväng, nästippen hänger straxt ovanför vågtopparna, brädan är kantad 90 grader och en bit framför dig hänger masten också precis över vågtopparna.

    Gör du så, kommer du få veta nåt om shapen på din bräda: Har du för tjocka kanter på den så kommer den hoppa upp rätt högt upp i luften och du kommer landa med ett rejält plask i full speed.

    Behöver jag säga att vågisar är de perfekta duckjibebrädorna?

  • fjant

    Medlem
    17 januari, 2005 vid 18:40

    Jag fyller i med vad som var lösningen för mig.

    Jag hade inga problem med hanteringen av riggen, men som så många andra så tappar man planingen, och all fart.
    Nyckeln för mig var att BÖJA BENEN!!! Jo, visst böjer man alltid benen när man svänger, men jag koncentrerade mig verkligen på att böja in benen ordentligt över brädan och svänga mycket med framfoten. För mycket bakfotstryck så stannar man.

    Jag sätter långt ifrån alla duckgippar men jag kan säga att de jag sätter är mycket bättre än mina vanliga gippar. Helt enklet ett jävligt skön manöver när den sitter!!!

    /Fjant

  • herodude

    Medlem
    17 januari, 2005 vid 18:57

    mm som sakt sååå skön manöver när den sitter sen när man blandar den med lite våg segling så finns det inget bättre gå upp mot en våg släppa ner seglet när man svänger upp på vågen å helt underbart när det sitter, men iaf sätter inte alla mina duckjibes heller, men det jag gjorde fel i början var det att dels så lutade jag mig för mycket in i svängen(/går att kompensera med mer tryck på kanten) och att jag inte drog tag hååårt i seglet när jag skulle ha upp det igen, det är det som är nyckeln tror jag som de flesta gör fel på att man inte ska vara en kärring flytta bak bakhanden lite innan släpp framhanden i början av svängen ta tag läääängst bak på bom nocken eller lite på andra sidan om du kan, känner du lite vad som känns bäst fortsätt sätta press på brädkanten å så rycker du till i seglet så att du får kontroll på det, det viktigaste är att få framhanden rätt, bakhanden lösre sig alltid men alltså så att du får fram handen FRAMFÖR hängseletamparna annars kommer seglet att försöka flippa tillbaka…

  • feg

    Medlem
    17 januari, 2005 vid 19:59

    Brorsan (fjant) visade film idag från Näsby i höstas då detta med böjja benen aktualiserades ganska ordentligt.

    Jag tror alltid att jag böjjer på benen och “sjuter fram tyngdpunkten” mot mastfoten men på videosekvenserna syns tygligt hur jag fegar.

    För att jag ska sätta fullplaningsduckgippar (långt ord) krävs det att jag böjer så mycket på benen och lutar mig framåt/innåt så mycket att jag faller om jag inte skär hårt.
    Lösningen är alltså att vara agressiv!

    /feg

  • donpedro

    Medlem
    17 januari, 2005 vid 20:41

    Har jag uppfattat rätt om det är så att man skall rycka så hårt att man får fram framhanden direkt efter rycket? Alltså jag börjar med att flytta bak bakhanden, börjar svänga, nu skall seglet flippas, korsar framhanden över bakhanden och rycker till så hårt att jag får fram nya framhanden franför hängseletamparna och senhommer bakhanden av sig själv!?

  • fjant

    Medlem
    17 januari, 2005 vid 20:54

    Jag tycker inte man ska överdriva “rycket”.
    Gör som du sa, börja svänga, sen skjuer du seglet framåt när du korsar händerna. Du ska altså inte bara släppa framhanden. när du korsar händerna greppar du med framhanden så nära bomnocken du kan och drar riggen långt åt lovart/framåt. Omdu varit noga med att skjuta fram riggen i början på svängen så kommer seglet runt utan våld. Greppa så långt fram du kan på den nya sidan med den nya framhanden.
    Jag tycker det är viktigare att skjuta fram riggen än att slita upp den i lovart, det sköter den nästan själv.

    /Fjant

  • ola_p

    Medlem
    17 januari, 2005 vid 20:55

    Typ… =)
    flytta bakhanden ordentligt bak, ta framhanden till bomnocken när du skickar fram seglet och ryck upp det. Ordentligt skär med rätt vikt krävs…

  • herodude

    Medlem
    17 januari, 2005 vid 21:42

    mmm typ som du sa gör iaf jag men prova prova prova prova å mellan varje gång får man inte glömma att tänka efter , varför trillade jag i nu? lutade jag mig för långt in? vad ska jag göra för att lösa deT? så kommer det bli rå bra å duck gipparna kommer börja sitta efter någon dag på vattnet…

  • rasmus_w

    Medlem
    18 januari, 2005 vid 01:35

    Tänk inte på för många saker på en gång. Fokusera på grunderna, typ:

    1: Sväng, fort, hårt och tajt.

    2: Sen till att bomnocken inte bara kommer förbi vindögat, se till att den kommer LÅNGT förbi. Kasta så hårt så den börjar peka åt lä eller närapå. Gör du det är det inte bråttom att få upp händerna på bommen och det är inte kritiskt att få framhanden långt fram för seglet behöver i alla fall skotas in för att dra.

    Ju mer detaljer du gräver ner dig i desto sämre går det för det mesta.

  • jeppo_f

    Medlem
    19 januari, 2005 vid 10:00

    Nu börjar det bli väldigt mycket för dig att tänka på, men jag vill nog ändå komma med en synpunkt till:
    Undvik att ha raka armar, böj istället på dom rätt mycket.
    Genom att ha riggen nära sig genom hela svängen undviker man både att få framåtvikt, och har ordentligt med marginal att kunna parera lite kast i riggen.
    Dessutom ser det “tight” ut…

    Duckisen är en riktigt, riktigt skön manöver, det blir en mycket renare rörelse än en vanlig gipp.
    Synd bara att det ska vara så j***a svårt att göra den på babord!!

    /jeppo

  • fjant

    Medlem
    20 januari, 2005 vid 19:33

    Nej, synd att den e så svår på styrbord! wink.gif

    /Fjant

  • niklas_s

    Medlem
    20 januari, 2005 vid 22:27

    asså va dillar ni om nu. Varför svänga hårt, kraftit, tajt precis när man ska lära sig duckgippa? att göra en tajt å aggresiv duckgipp är ju svårare än att ta de lungt, svänga långsammare och låta allting ta sin tid.

    då man endå inte kan tänka på alla små detaljer när man väl e ute å rokkar så tycker ja du bara ska tänka på att ducka seglet väldigt tidigt (du ska i princip ducka seglet och börja svänga samtidit) och stressa inte genom duckgippen för isf kommer du inte hinna ducka seglet tillräckligt tidit i svängen. snygg och tajt kan du ju göra den sen när du kan den. ut å testa så hittar du harmonin

  • ola_p

    Medlem
    21 januari, 2005 vid 06:34

    Så länge man inte försöker flippa innan man svänger… det kan bli lite spännande…

  • calle_b

    Medlem
    21 januari, 2005 vid 09:48

    Äh, ola!

    Det är ju coolt att flippa innan man svänger. smile.gif

    Nä, tacka vet jag en feeeeet carve-gybe:)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Duck gipps hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.