• Publicerad av axxl på 6 oktober, 2004 vid 14:38

    Jag har uppnått mitt mål för sommaren: Lärt mej duckgippa. (YEEEEEHAAAW!!!! JIIPPIIEEE!!!! Vilken skön känsla att lära sej ett nytt trick!) Måste bara skriva ner lite reflektioner, även om detta säkert har stötts och blötts förut… smile.gif Vill gärna dela med mej av känslan att lära sej manövern medan jag har det färskt i minnet.

    Jag vill tacka alla som har gett mej tips, men en sak är det ingen som sagt: Det är otroligt viktigt hur långt bak man flyttar skothanden innan man släpper masthanden!

    Ok, för er som inte vet hur en duckgipp går till:
    Börja med att kroka ur, lossa bakfoten ur stroppen och sätta tryck på läkanten, precis som en vanlig gipp. Skillnaden är att man måste flippa seglet tidigt, mycket tidigare än i den vanliga gippen, nästan innan man börjar svänga. Det är detta flippande av seglet som är knepigheten med duckgipp, jag har nickat bomnocken så jag fick sy tre stygn i ögonbrynet, t.ex. cool.gif Men gör man rätt är det inga problem. Lite av syftet med detta inlägg är att ni andra ska slippa lära er på samma hårda sätt som jag… smile.gif Flippandet går till så här: Först flyttar du skothanden något bakåt, detta som jag själv har upptäckt är så viktigt. Vinkla fram seglet något och släpp masthanden. Det är nu du får kvitto på om du har flyttat bak skothanden lagom mycket. För långt bak så flyger riggen ifrån dej, för långt fram så händer för lite, dvs. masten svänger inte bort från dej lagom mycket som den ska. Nu korsar du händerna och fattar bakom skothanden med din fria hand, släpper skothanden och rycker in bommen så seglet flippar runt. Hur mycket du måste rycka beror på hur väl du har placerat din skothand från början. Har du fått det helt rätt behöver du inte ens rycka in bommen, utan bara hålla emot stadigt medan seglet roterar. Korsa händerna igen och fatta tag i bommen så långt fram mot masten som möjligt med den före detta skothanden. Allt detta ska gå ganska fort. Flytta runt fötterna och sväng vidare, pumpa upp i planing och njut! Lycka till på vattnet och god vind!

    skywalker svarade 19 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • axxl

    Medlem
    6 oktober, 2004 vid 14:52

    Förresten, är det nån som har några synpunkter, t.ex. moment som borde utföras annorlunda, så är det bara att sjunga ut! smile.gif

  • lundvall

    Medlem
    7 oktober, 2004 vid 07:03

    Jag satte duckgippen i måndags förra veckan och jag kan hålla med om att det e en skön känsla… fast offtast när ja gör den tappar jag fart? så fort jag flippat har jag ingen planing och får pungdrag i seglet som jag tappar pga att jag inte orkar hålla det… men ibland sitter den ju klockrent oxå smile.gif Någon idee om vad jag gör för fel? det kan vara att jag bara inte vågar gö de när jag har pungdrag… för jag gör offtast det när jag inte har jätte bra drag i seglet… fast man får la testa med lite mer drag i seglet idag… skall även jobba lite på downwind 360 svängen idag med wink.gif

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    7 oktober, 2004 vid 09:54

    I can hear you problem.

    Du duckar antaglingen seglet för sent, duckar man de för sent så får man ett jävulskt drag i det när du går ur svängen, o du tappar seglet/misslyckar gibben.

    duckar man de för tidigt når man oftast inte tag i bomens andra sida innan de flugit irfån dej, eller oxå kör man lite clewfirst o svänger därefter.

    Men tänk på att luta dej bakåt/under/inåt, samtidigt som du carvar o duckar seglet/byter sida.

    (ju mer fart du har i den ju lättare e den, tycker jag)

    ahhh..fan va man längtar tills man bara kan få göra en vanlig jipp!!!!

  • lundvall

    Medlem
    7 oktober, 2004 vid 12:23

    har hört att man skall flippa när man kommer i slören av svängen för då har man minst motstånd i seglet… Sämmer detta?

  • jacob-holmqvist

    Medlem
    7 oktober, 2004 vid 15:26

    Så länge du svänger runt brädan samtidigt som du duckar så kan du nog knappast inte ducka för tidigt. Gör det omedelbart på slören och gör det lugnt men bestämt.

  • feg

    Medlem
    7 oktober, 2004 vid 16:40

    Guy Cribb (som skriver i Windsurf Magazine) om duckgippen.
    Han har även en massa annat inrtressant på sin hemsida.

    /feg

  • lundvall

    Medlem
    7 oktober, 2004 vid 17:48

    mm, nu satt den bättre… mitt problem har varit att jag har svängt för segt och helt enklet tappat planing.
    Har säkert satt 10 – 15 duckgippar idag grin.gif grin.gif grin.gif

  • axxl

    Medlem
    8 oktober, 2004 vid 19:35

    Jag har faktiskt det problemet att jag tappar planing i slutet jag också, men inte förrän jag är klar med svängen och flippen och står på den nya bogen och skotar in… är precis som vinden tappar kraft en stund på slören innan man kommer upp i halvvind igen. Har funderat vad detta beror på, det är iaf inte att jag flippar seglet för sent eller för långsamt. Eller det kanske är det ändå…

  • skywalker

    Medlem
    10 oktober, 2004 vid 08:31

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.