• Publicerad av anders_hoffman på 23 september, 2002 vid 13:27

    Många tycker det är dyrt att spela golf, man köper klubbor och tillbör för ca 15000.

    Windsurfing är den dyraste sport jag nånsin hållit på med, jag har funderat på att lägga en summa pengar på att köpa helnytt, men då får man lätt räkna med 30 000. Bräda 10-15000, minst två segel á 3-4000 kr, mast 3-4000 kr, bom 1-3000 kr, och mastfötter och förlängare och mastskydd och bomskydd, fotstroppar, fenor går lätt på 3000, och vips är man uppe i 30 papp. Så dom som tycker golf är dyrt, kolla vindsurfingen.

    Iofs är en vindsurfingutrustning en engångsbetalning, man behöver ju inte pröjsa 200 spänn för att surfa i apelviken t.ex.

    feg svarade 21 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2002 vid 13:38

    Finns ingen anledning att köpa helt nytt. Kolla priset på beg -02 utrustning – obetydligt använd. Alternativt köper du förra årets prylar från butik.

    Använd “Konfen” för denna typ av inlägg…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2002 vid 13:41

    Sorry, förvirringen total, trodde jag var inne på säljes när jag sprang på ditt inlägg. confused.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2002 vid 14:38

    Jag har räknat lite på det där. Hittills har jag lagt ner 43000 på utrustning och jag tävlar inte ens. I och för sig har jag en nybörjar utrustning 01. En freeride utr. 01 och en formula utr. 01 grin.gif

  • pajas

    Medlem
    23 september, 2002 vid 15:08

    jag investerar nog ca 8-10 000 på surf grejor varje år i snitt … köper beg en del o nytt en del …
    och kan väl säga att jag nog inte vore ett dugg bättre surfare om ja la ner 3 gånger så mycket.

    Det som sätter gränsen är brist på tid ….

  • watertouch

    Medlem
    23 september, 2002 vid 15:13

    Brist på vind tycker jag det känns som crazy.gif

  • levieux

    Medlem
    23 september, 2002 vid 15:15

    Alldeles sant.
    Windsurfing är dyr.
    Men värt det.
    Själv är jag en riktig sportfåne som håller på ganska mycket annat än windsurfing.
    Jag kan t.ex. säga att känsla att komma i mål i Mora efter Vasaloppet är otroligt stor, man får russning i hela kroppen och är överlycklig.
    Men ingenting slår känslan av en bra windsurfingdag laugh.gif .
    Absolut ingenting.
    Och därför får det kosta vad det kostar.

    (Jag har bara en begagnad brädda och två segel från fjölåret, men jag har det breddaste leendet när jag kommer ur vattnet laugh.gif laugh.gif laugh.gif )

  • pajas

    Medlem
    23 september, 2002 vid 15:21

    tycker alltid det blåser minst 8 m/s när jag jobbar på vardagarna
    och jobbar jag en helg så är det minst 12 m/s

  • mr-pink

    Medlem
    23 september, 2002 vid 15:28

    Visst känns det som om surfet dränerar kassan rätt rejält, men vad är det man säger? “bara dyra sporter är roliga”? smirk.gif
    njae, kanske inte…

    Nej, men med risk för att låta som nån prylnisse tycker jag inte att det är oöverkomliga summor. Jämför med skidor, ett par sjysst lagg och boots, så är man rätt snabbt uppe i en 10-15 stora. Lägger man sen till resekostnader och diverse, som kommer till för en veckas åkning, så blir det rätt dyra timmar i backen. Surf håller ju året runt!
    Eller nästan i alla fall..

  • watertouch

    Medlem
    23 september, 2002 vid 15:30

    Det gör det säkert oxå, men om du skulle ta ledigt eller smita så kommer du att märka att vinden är byig eller blåser från fel håll..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2002 vid 15:44

    Jag tycker inte surf är en EXTREMT dyr sport. Man behöver inte ha Surfers Paradise senaste grejer. Jag köpte nyss utrustning från -99 med bräda o två riggar för 6000kr. Det kommer garanterat att funka för mig i två år.

    Däremot spelar jag en racketsport (squash). Jag spelar 1,5 gånger i veckan (75kr/45min) o ett racket (1500kr) per år brukar det bli. Summa årskostnad 7350.

    Tacka för att havet är gratis för alla! /Kristoffer

  • pajas

    Medlem
    23 september, 2002 vid 17:40

    jag har surfat sen 82 eller 83 och det har varit värt varenda öre … sen får man ju betydligt mer för pengarna nu än förr … seglen har större vindregister osv .. allt e mycket lättare och enklare
    man saknar direkt inte knyt bommar och glappande fenor och klämda fötter i mastfotsskenor ….

  • feg

    Medlem
    23 september, 2002 vid 17:51

    Det är väl inte så fasligt?
    Jag gämför med min omgivning som har husvagnar, båtar, sommarstugor osv…

    Jag har ioförsig förköpt mig på tre nya segel och master samt två bommar och en bräda samt en surfbuss och lite löst skit som skor mastförlängare osv. Detta kan vid vid en första anblick kan anses dyrt.
    Men de matematiska och ekonomiska kalkyler jag använder mig av är:
    – kronor per seglad timma
    – kronor per glädjefnatt efter lyckade seglingar
    – kronor per förfrusen tå
    – kronor per kastfall (ofrivilliga volter kan också vara kul?)
    – kronor per smashad bräda (två detta år) crazy.gif
    – kronor per smashad mast (en hyrd på Rhodos, hmm… den räknas nog inte)
    – osv. (ni har nog fler)

    – oj jag kom på en till… kr/kg … nej fan jag har ju inte köpt en Järvinen.

    Summan av mina små ideer är att glädje kostar lite men varar länge.

    Ytterligare fördelar är att vi inte behöver resa förtält, klä oss i 80-tals träningsoveroler, vaxa fribord, måla bottenfärg, rensa ogräs och resa majstång och att inte förglömma som någon tidigare sa, det funkar ju att segla hela året (nästan)

    /en feg stackare

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.