Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen E det kört nu ???

  • E det kört nu ???

    Publicerad av nn4an_mike på 21 oktober, 2005 vid 12:01

    Tja !
    Köpte en surfbuss i höstas. En fullt bostadsinredd Reunalt Traffic från -83. Svincool buss, billig försäkring ( 850 kr/ år ) och billig skatt ( 1000 spänn/ år )

    Dessvärre gick den inte igenom besiktningen riktigt utan fick lite fel.
    Det var 3 bromsrör som skulle bytas, oljeleckage från motorn, plus en spolarmotor som inte funkade…

    Jag var med bussen och försökte få fordonskillarna på fordonstekniska gymnasiet att fixa den, men de bara garvade åt mig och säger att den gamla häcken vill vi minsann inte laga, det e bara strul med så gamla bilar, etc. etc.

    Själv e jag usel på att mecka med bilar, men vad har ni för erfarenhet av äldre bilar, brukar man få sådana kommentarer av ickesurfande, sprayburkssniffande gamla mekaniker när man visar dem sin nya fina ögonsten ? Eller har de rätt? skall jag skita i att lägga ner tid och energi på att få den fixad ?

    ha det gött

    Micke

    surfen svarade 18 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • svenne

    Medlem
    21 oktober, 2005 vid 12:17

    Trafic är sjukt lättmekade bilar.

    Bromsrör kan du köpa en hel rulle billigt på Biltema och är inte svårt att byta, det enda fippliga är att få loss de gamla och sena att “flänsa” de nya i ändarna. Det får inte vara några några extra svängar på röret eller “överflöd” av rör som sticker ut nånstans, men svårt är det inte.

    Spolarmotorn kan du ju ta vilket skit som helst från skroten, bara det fungerar.

    Läckaget på motorn är det som är struligast. De flesta packningarna går att byta på plats då det är rätt mycket utrymme runt motorn, utom topplockspackningen. Det går nämligen inte att få loss skruvarna längst bak till toppen när motorn sitter på plats, de är för långa och tar i “torpedplåten”. Det enda sättet att få loss de är att helt enkelt kapa av, men då får du ett helsike att sätta dit nya (antingen skarva på plats med svets eller göra någon annan fullösning).
    Ta reda på VAR någonstans det läcker innan du börjar bränna pengar på annat.

    –S

  • getwet

    Medlem
    21 oktober, 2005 vid 13:12

    Precis som Svenne skriver så är bromsrören en enkel match, rör samt verktyget du flänsar med finns billigt på Biltema. Behåll de gamla rören så intakt som möjligt så bockar du de nya rören därefter. Ett tips här: Spar de gamla rören och ta med till besiktningen, ifall att de börjar bråka om”så här sitter det inte från fabrik” som har hänt mig…….på en gammal transit.
    Risken är stor att du inte får bort bromsrören från bromscylindrarna/oken eller andra kopplingar pga rost. Så börja redan nu med att spraya med rostlösare och låt det sitta tills du tar tag i bitarna. Går det ändå inte måste man värma med svetsen, det brukar lossa den mest tjuriga muttern. När du ändå håller på skull jag nog rekommendera att samtidigt byta bromscylindrar bak, (är det där du ska byta rören?) Eftersom dina rör rostat (så pass gammalt)så kommer säkert cylindrarna att börja läcka när du ska lufta systemet, brukar aldrig slå fel på gammalt skräp.
    Då slipper du också trilskas med fastrostade muttrar som jag tidigare skrev om.
    Angående oljeläckaget så motortvättar du den först, kollar sedan var läckaget kommer ifrån. Har du tur är det ventilkåpspackningen, kanske tom bara läckage från oljetråget och bägge dessa grejer är mycket enkla att åtgärda.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 oktober, 2005 vid 17:38

    Gött, efter extremt mycket svärande, och trilskande muttrar som blev runda och svårlossade , är nu äntligen de gamla bromsrören bytta, och nya bromsslangar ditsatta.

    Bytte dem tyvärr innan jag hade läst era svar så bromsröret bak i bilen var lite längre än orginalet, så jag fick låta det gå några äro-varv härs och tvärs, fram och tillbaka , upp och ner innan det hamnade där bromsslangen tog vid… Nu får man väl ta med en flarra whiskey till beskitningsgubbarna om de börjar bråka…

    Jag hoppas verkligen att skiten kommer hålla tätt nu, vi luftade aldrig systemet idag utan kommer göra det i morn eller på söndag..

    Nu återstår bara oljeleckaget, som med största sannolikhet kom från oljefilteret som gick att skruva 5 varv för hand innan..

    Idag rev jag även ut de gamla tapeterna som satt i bilen, och imorn skall det målas innuti om det regnar..

    Tack för tippsen, fler tips mottages gärna, om det är något speciellt jag skall tänka på med trafficen..

    Ha det gött
    Micke

  • nn4an_mike

    Medlem
    21 oktober, 2005 vid 17:46

    Oj , det var jag som skrev det… trodde jag var inloggad.
    PÅ kitedelen av forumet är vi nämnligen inte betrodda med att skriva anonyma inlägg , så den funktionen är borta..

    Mvh
    Micke

  • nn4an_mike

    Medlem
    21 oktober, 2005 vid 21:59

    I bland vore det gött om man alltid hade en liten snubbe som kutade efter en vart man än gick och hindrade en från alla dumheter…

    Dagens största dumhet orsakad av iver att få sin surfbuss i ordning var att försöka sig på att måla väggarna i skenet av en liten oljelampa…

    Så länge ljuset inte var starkare än vad min lilla oljelampa orkade åstadkomma såg att skitbra ut, men när jag väl lös upp alltihopa med en ficklampa fick jag se att jag hade målat många fler saker än bara väggarna och att jag visst borde lagt mer tid på att slipa / spackla väggarna innan jag skulle måla… Imorgon blir det skadeinspektion och gör om gör rätt som gäller…

  • patrikol

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 12:26

    Gött att det börjar fixa till sig!
    Vi hoppas på en utförlig redogörlse för hur det hela slutar!
    Gärna en bild eller två med! smile.gif

  • nn4an_mike

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 17:11

    När den är klar skall den vara målad som en ko, heta Muuu-stangen. Instrumentpanelen skall kläs med konstgräs och på denna gröna äng skall små leksakskor i plast beta. I bo-delen skall alla dynor kläs i fusk-ko päls… Ni kan kalla mig mupp-mördare sen. Well det är planen för bussen, hoppas bara jag orkar realisera den..

    Bilder kommer.

    Mvh
    Micke

  • zilversurfarn

    Medlem
    24 oktober, 2005 vid 18:26

    Svar till:


    När den är klar skall den vara målad som en ko, heta Muuu-stangen. Instrumentpanelen skall kläs med konstgräs och på denna gröna äng skall små leksakskor i plast beta. I bo-delen skall alla dynor kläs i fusk-ko päls… Ni kan kalla mig mupp-mördare sen. Well det är planen för bussen, hoppas bara jag orkar realisera den..

    Bilder kommer.

    Mvh
    Micke

    [/ QUOTE ]

    KOolt!

    Väntar med spänning!

  • che_riff

    Medlem
    26 oktober, 2005 vid 13:31

    Tjena Micke! Min bil har sedan “cowboy kiting”-eran varit guds gåva till korna. Den har dock bara fått komönstrade gardiner. Bilen behöver aldrig vaxas p.g.a. att den är rejälj insmord i kosaliv. Korna avgudar den!

    Skulle bli glad och se din idé bli verklighet i viken till sommaren.

    /J
    oz_k1.jpg
    oz_k2.jpg

  • men

    Medlem
    26 oktober, 2005 vid 18:51

    nee men vilken fin blazer, hoppas den blivit döpt till midjan i gytja. de bilarna kan sitt i offroad.

    micke

  • nn4an_mike

    Medlem
    26 oktober, 2005 vid 20:01

    che-riffens bil e tok-fet. Min buss kommer aldrig vara värdig att stå parkerad brevid den… Faktum är att ingen bil är värdig det…

  • getwet

    Medlem
    28 oktober, 2005 vid 21:27

    Bilen och dom där grejerna på fyra ben ser helt ok ut, men va fan är det för skit som ligger framtill på bilden längst ned?? wink.gif

  • surfen

    Medlem
    29 oktober, 2005 vid 16:08

    grin.gif wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen E det kört nu ???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.