Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Easier to tack, wide or narrow board?

  • Easier to tack, wide or narrow board?

    Publicerad av petter_f på 10 januari, 2019 vid 22:30

    Hi all!

    1) I am looking for a light-wind board. My problem is that I have to sail through a narrow ‘key hole’ 20 meters wide between two islands to get out to the wind. The swell gets up to 1m (dyningar) and pushes through this hole, and is choppy. This means I have to tack about 10 times, and I can’t afford to fall in due to rocks on both sides. The board I have now for that place is 65cm wide, but it can still be a bit tricky with each tack to get through without the risk of getting off balance falling in.

    My question is whether a wider board will be more stable; say 75-85 cm wide, for tacking?

    I am waiting for a second-hand board to turn up so I can’t be too picky with model or size either.

    2) The next question is what volume would suit too? Problem is I want a board with enough volume that it is comfortable to tack in these bumpy conditions but fun enough and gives a short-board feel. In Skåne I ride a wave and freestyle board but these are too small to tack comfortably when it is rough, and for my light-wind sails.

    I guess I am looking for a board of 120-130L. Do these boards still have a quick feeling, or are they more of a plank that is stuck to the water.

    I am 70kg, am an experienced windsurfer, and will be using 6.0m and 7.4m sails (no cambers).

    Your thoughts?

    Glömde nästan att skriva att det är helt okej att svara på svenska 😉

    sailortrash svarade 5 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    12 januari, 2019 vid 18:10

    Hej

    ALLT är enklare på en bredare bräda, förutom att hoppa..

    Bredd är viktigare än volym. Runt 75 bredd är det största jag tycker fortfarande är roligt. Det brukar vara ca 120-130 l. mkt lättare att slå på än 65 bred

    95-100 l är betydligt enklare att slå på än ca 84, så vida det inte blåser massor.

    Tycker jag.

  • petter_f

    Medlem
    12 januari, 2019 vid 22:13

    Runt 75 bredd är det största jag tycker fortfarande är roligt. Det brukar vara ca 120-130 l. mkt lättare att slå på än 65 bred

    Tack. Det är bra att ha något att gå efter. Väger du runt 70-75kg också?

  • sailortrash

    Medlem
    13 januari, 2019 vid 09:06

    jag väger in på lite mer, ca 80

    det är ju en teknik/skicklighetsfråga. Det går ju att kryssa (och slå) med små brädor också, men det kräver mer vind och bättre teknik.

    Större brädor har även större fenor (och generellt större segel), vilket båda ger bättre kryssegenskaper = färre slag för att komma ut ur viken.

    Personligen tycker jag att en 120-130 l bräda fortfarande känns “livlig” under fötterna, men jag skulle inte använda dem i samma förhållanden som när man normalt sticker ut med en 90-100 l bräda

  • petter_f

    Medlem
    15 januari, 2019 vid 00:22

    Personligen tycker jag att en 120-130 l bräda fortfarande känns “livlig” under fötterna, men jag skulle inte använda dem i samma förhållanden som när man normalt sticker ut med en 90-100 l bräda

    Bra, tack. Det blev en bräda på 128L. Lite stor kanske… det visar sig. Förhållanden där den kommer att användas är rätt specifika – lätta vindar. Den är begagnad och är i behov av lite omsorg innan jag sjösätter den… men vad ska man annars göra tills solen kommer tillbaka.

  • sailortrash

    Medlem
    15 januari, 2019 vid 20:52

    Det blir nog bra om det är lättvind

    Lycka till

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Easier to tack, wide or narrow board?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.