Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Ebersprächer

  • Ebersprächer

    Publicerad av wisco på 7 september, 2006 vid 15:19

    Jag fick två st ebersprächers här om dan. Killen tyckte jag skulle ha dom i min van. Har inte börjat fundera på monteringen än, men är det nån som har något smart förslag på var jag ska sätta dom?
    Behövs det två för att få schysst värme i en dodge, eller ska jag sätta den ena mer som motorvärmare.
    Kanske kan vara bra om denna vintern blir lika kall som förra årets.

    getwet svarade 17 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • patrikol

    Medlem
    8 september, 2006 vid 03:13
    wisco wrote:
    Jag fick två st ebersprächers här om dan. Killen tyckte jag skulle ha dom i min van. Har inte börjat fundera på monteringen än, men är det nån som har något smart förslag på var jag ska sätta dom?
    Behövs det två för att få schysst värme i en dodge, eller ska jag sätta den ena mer som motorvärmare.
    Kanske kan vara bra om denna vintern blir lika kall som förra årets.
    1 räcker långt om du inte köper en turistbuss! 🙂
  • wisco

    Medlem
    8 september, 2006 vid 05:44
    patrikol wrote:
    1 räcker långt om du inte köper en turistbuss! 🙂

    Nice! Vad varmt det ska bli 🙂

  • santawasasurfer

    Medlem
    25 september, 2006 vid 19:51

    tänk på att en eber dricker soppa som fan.. ska du ha 2 så rullar kulorna på.plus att det tar en liten stund innan de hoppar igång ordentligt.

  • surfridern

    Medlem
    29 september, 2006 vid 00:09

    den käkar inte bara soppa utan el har jag märkt.. min slår ifrån precis när det är så mycket kraft i batteriet så jag kan starta. men en eberspächer räcker ju mer än tillräckligt till en T3 buss. det är väll el, och bensin som du ska ha till den. sen ska det vara ett friskluft intag och ett litet avgasrör och ett friskluft utblås. jag vete fan vad den tar insugsluften ifrån, kanske friskluft intaget? hur som helst så ta en noga titt på eberspächern. det har varit många olyckor med sånna.. en kompis buss brann upp i norge för ett par år sen.

  • getwet

    Medlem
    29 september, 2006 vid 07:53
    wisco wrote:
    Jag fick två st ebersprächers här om dan. Killen tyckte jag skulle ha dom i min van. Har inte börjat fundera på monteringen än, men är det nån som har något smart förslag på var jag ska sätta dom?
    Behövs det två för att få schysst värme i en dodge, eller ska jag sätta den ena mer som motorvärmare.
    Kanske kan vara bra om denna vintern blir lika kall som förra årets.

    Ebern ska enbart användas för kortare stunder, att värma upp bilen inför körning när man inte har tillgång till el/220V.

    Att använda den som uppvärmning för boende i bussen blir både dyrt och problematiskt med el. Den slukar som någon redan påpekat både mycket bränsle och el. Den är inte heller direkt tystgående…..
    Betydligt bättre då med en båtvärmare, som är anpassad för ett liv med mycket snål el/bränsle förbrukning. Den värmer även upp luften i utrymmet och avfuktas därmed. Ebern tar luften utifrån, och måste värma upp den kanske svinkalla/fuktiga luften med betydligt större energitillförsel som följd.

    Men som uppvärmning för att byta om efter surfet eller dylikt passar den bra.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Ebersprächer

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.