eberspräscher och Automatproblem

Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 7 månader sedan av getwet.

  • Författare
  • #789047

    Hej på er
    I helgen blir det bilmeckarhelg för min del. Har lite saker som krånglar och som kunde vara bättre så har ni några tips så är jag grymt tacksam.

    Har en Caravelle 2,5 automat -92

    1. Dels så glappar kontakten under tändlåset, får trycka in den lite extra för att kunna start bilen. Åtgärd till att börja med blir att byta ut delen som sitter mellan tändlåset och kontakten. Vad tror ni?

    2. Jag har en eberspräscher där “panelen” står och blinkar? varför? trodde att det var dåligt batteri så jag gick och köpte ett nytt, dock fortsatte blinkandet? hmm. Förstår inte varför och hittar inget i typ instruktionsboken.

    3. När jag bytte extrabatteriet under förarstolen, började knappen på växelspaken (har automatväxel) att krångla. Den går bara att trycka in när bilen är avstängd, men startar jag bilen så typ låser den sig??? finns det en elektronisk spärr? ibland fungarar den utan problem. Kan även starta på neutral och då kan jag köra iväg (som tur är)

    4. Verkar som om det går ström åt “fel” håll mellan batterierna. När jag skulle byta extrabatteriet så ville den först inte starta och när den väl gjorde det så kom fel nr 3. Sen kopplade jag på extra batteriet och då startar den bättre/lättare samt att växelspaken fungerade, dock körde jag kanske kort sträcka, parkerade och så krånglade växelspaken igen. Börjar fundera på hur bra startbatteriet egentligen är, hmm. Kanske måste jag köpa ett sådant där relä som fördelar laddningen mellan batterierna?

    Stora tack för alla tips och råd som jag kan få.
    /Gustaf

    #1127459

    Fel 1 fixat!

    Fel 2 ingen aning, eberspräscher panelen blinkar vidare. Tips?

    Fel 3 Knappen har inte låst sig igen. Konstigt?

    Fel 4 får vara tillsvidare.

    #1127604
    SuperG5000 wrote:
    Fel 1 fixat!

    Fel 2 ingen aning, eberspräscher panelen blinkar vidare. Tips?

    Fel 3 Knappen har inte låst sig igen. Konstigt?

    Fel 4 får vara tillsvidare.

    Låter ju som startbatteriet är dåligt eftersom det var svårt att starta utan förbrukarbatteriet inkopplat. Det jobbiga med det är att det i så fall drar ner kapaciteten på hela systemet och förkortar livet även på förbrukarbatteriet. Frånskiljningsrelä och ett nytt startbatteri tror jag på. Kolla först vattennivån i resp batteri. Är den för låg så kan plattorna ha kokat. Kolla också vad spänningen över respektive batteri är (koppla alltså isär batterierna först.) 12,9 – 13,1 är fulladdat. Har startbatteriet lägre spänning än så när du kört ett tag innan så vet du att det är i dåligt skick och behöver bytas.

    #1127843
     getwet
    Deltagare

    Låt aldrig startbatteriet och förbrukarbatt stå ihopkopplade, är den ena dålig så drar den med sig det bra “ned i skiten”. Dom försöker helt enkelt jämna ut sig kapacitetsmässigt och då blir det bra batteriet med automatik sämre. Enda gången dom kan vara ihopkopplade är när det laddas via gen eller battladd, eller mycket korta stunder vid start etc. Annars ska dom vara isärkopplade som Freddan påpekar.

    Litet tips så där på vägen, byt plats med batt, sätt förbrbatt på startplats och se om det blir skillnad.
    Om ett batt är i dålig kondition ska man aldrig snåla och försöka spara pengar. Det straffar sig ALLTID med den taktiken. Är det i dåligt skick, köp nytt.
    Exempelvis så är Biltemas batt mycket billiga, dock ej så hög kvalite har jag märkt men med rätt skötsel så håller dom iaf ett par år. Och man kan köpa två Biltema mot en Tudor…….

    Fortsättningsvis till alla surfbuss älskare som ställer bussen på vintern……plocka ur batteriet och underhållsladda…….Kom ihåg att ett batt med kapacitet under 10.7volt förstör sig själv (sulfaterar) vilket är mycket lätt gjort om den står en hel vinter utan laddning. Själv köper jag hellre surfprylar än batt till bilarna…

    #1127844
     getwet
    Deltagare
    Judo-Freddan wrote:
    SuperG5000 wrote:
    Fel 1 fixat!

    Mät upp spänningen till displayen för ebers. Ett blinkande borde vara för låg spänning (kan ej eber men logiskt borde det vara någonting ditåt) samt startspänningen när den ska starta. Kanske dåliga kontakter, glapp, oxider mm.

    Fel 2 ingen aning, eberspräscher panelen blinkar vidare. Tips?

    Fel 3 Knappen har inte låst sig igen. Konstigt?

    Fel 4 får vara tillsvidare.

    Låter ju som startbatteriet är dåligt eftersom det var svårt att starta utan förbrukarbatteriet inkopplat. Det jobbiga med det är att det i så fall drar ner kapaciteten på hela systemet och förkortar livet även på förbrukarbatteriet. Frånskiljningsrelä och ett nytt startbatteri tror jag på. Kolla först vattennivån i resp batteri. Är den för låg så kan plattorna ha kokat. Kolla också vad spänningen över respektive batteri är (koppla alltså isär batterierna först.) 12,9 – 13,1 är fulladdat. Har startbatteriet lägre spänning än så när du kört ett tag innan så vet du att det är i dåligt skick och behöver bytas.

    #1127845
     getwet
    Deltagare
    Judo-Freddan wrote:
    SuperG5000 wrote:
    Fel 1 fixat!

    Mät upp spänningen till displayen för ebers. Ett blinkande borde vara för låg spänning (kan ej eber men logiskt borde det vara någonting ditåt) samt startspänningen när den ska starta. Kanske dåliga kontakter, glapp, oxider mm.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2023 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med användarnamn och lösenord

eller    

Forgot your details?

Create Account