Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen eberspräscher och Automatproblem

  • eberspräscher och Automatproblem

    Publicerad av superg5000 på 25 augusti, 2006 vid 07:10

    Hej på er
    I helgen blir det bilmeckarhelg för min del. Har lite saker som krånglar och som kunde vara bättre så har ni några tips så är jag grymt tacksam.

    Har en Caravelle 2,5 automat -92

    1. Dels så glappar kontakten under tändlåset, får trycka in den lite extra för att kunna start bilen. Åtgärd till att börja med blir att byta ut delen som sitter mellan tändlåset och kontakten. Vad tror ni?

    2. Jag har en eberspräscher där “panelen” står och blinkar? varför? trodde att det var dåligt batteri så jag gick och köpte ett nytt, dock fortsatte blinkandet? hmm. Förstår inte varför och hittar inget i typ instruktionsboken.

    3. När jag bytte extrabatteriet under förarstolen, började knappen på växelspaken (har automatväxel) att krångla. Den går bara att trycka in när bilen är avstängd, men startar jag bilen så typ låser den sig??? finns det en elektronisk spärr? ibland fungarar den utan problem. Kan även starta på neutral och då kan jag köra iväg (som tur är)

    4. Verkar som om det går ström åt “fel” håll mellan batterierna. När jag skulle byta extrabatteriet så ville den först inte starta och när den väl gjorde det så kom fel nr 3. Sen kopplade jag på extra batteriet och då startar den bättre/lättare samt att växelspaken fungerade, dock körde jag kanske kort sträcka, parkerade och så krånglade växelspaken igen. Börjar fundera på hur bra startbatteriet egentligen är, hmm. Kanske måste jag köpa ett sådant där relä som fördelar laddningen mellan batterierna?

    Stora tack för alla tips och råd som jag kan få.
    /Gustaf

    getwet svarade 17 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • superg5000

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 05:51

    Fel 1 fixat!

    Fel 2 ingen aning, eberspräscher panelen blinkar vidare. Tips?

    Fel 3 Knappen har inte låst sig igen. Konstigt?

    Fel 4 får vara tillsvidare.

  • judo-freddan

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 19:25
    SuperG5000 wrote:
    Fel 1 fixat!

    Fel 2 ingen aning, eberspräscher panelen blinkar vidare. Tips?

    Fel 3 Knappen har inte låst sig igen. Konstigt?

    Fel 4 får vara tillsvidare.

    Låter ju som startbatteriet är dåligt eftersom det var svårt att starta utan förbrukarbatteriet inkopplat. Det jobbiga med det är att det i så fall drar ner kapaciteten på hela systemet och förkortar livet även på förbrukarbatteriet. Frånskiljningsrelä och ett nytt startbatteri tror jag på. Kolla först vattennivån i resp batteri. Är den för låg så kan plattorna ha kokat. Kolla också vad spänningen över respektive batteri är (koppla alltså isär batterierna först.) 12,9 – 13,1 är fulladdat. Har startbatteriet lägre spänning än så när du kört ett tag innan så vet du att det är i dåligt skick och behöver bytas.

  • getwet

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 16:38

    Låt aldrig startbatteriet och förbrukarbatt stå ihopkopplade, är den ena dålig så drar den med sig det bra “ned i skiten”. Dom försöker helt enkelt jämna ut sig kapacitetsmässigt och då blir det bra batteriet med automatik sämre. Enda gången dom kan vara ihopkopplade är när det laddas via gen eller battladd, eller mycket korta stunder vid start etc. Annars ska dom vara isärkopplade som Freddan påpekar.

    Litet tips så där på vägen, byt plats med batt, sätt förbrbatt på startplats och se om det blir skillnad.
    Om ett batt är i dålig kondition ska man aldrig snåla och försöka spara pengar. Det straffar sig ALLTID med den taktiken. Är det i dåligt skick, köp nytt.
    Exempelvis så är Biltemas batt mycket billiga, dock ej så hög kvalite har jag märkt men med rätt skötsel så håller dom iaf ett par år. Och man kan köpa två Biltema mot en Tudor…….

    Fortsättningsvis till alla surfbuss älskare som ställer bussen på vintern……plocka ur batteriet och underhållsladda…….Kom ihåg att ett batt med kapacitet under 10.7volt förstör sig själv (sulfaterar) vilket är mycket lätt gjort om den står en hel vinter utan laddning. Själv köper jag hellre surfprylar än batt till bilarna…

  • getwet

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 16:44
    Judo-Freddan wrote:
    SuperG5000 wrote:
    Fel 1 fixat!

    Mät upp spänningen till displayen för ebers. Ett blinkande borde vara för låg spänning (kan ej eber men logiskt borde det vara någonting ditåt) samt startspänningen när den ska starta. Kanske dåliga kontakter, glapp, oxider mm.

    Fel 2 ingen aning, eberspräscher panelen blinkar vidare. Tips?

    Fel 3 Knappen har inte låst sig igen. Konstigt?

    Fel 4 får vara tillsvidare.

    Låter ju som startbatteriet är dåligt eftersom det var svårt att starta utan förbrukarbatteriet inkopplat. Det jobbiga med det är att det i så fall drar ner kapaciteten på hela systemet och förkortar livet även på förbrukarbatteriet. Frånskiljningsrelä och ett nytt startbatteri tror jag på. Kolla först vattennivån i resp batteri. Är den för låg så kan plattorna ha kokat. Kolla också vad spänningen över respektive batteri är (koppla alltså isär batterierna först.) 12,9 – 13,1 är fulladdat. Har startbatteriet lägre spänning än så när du kört ett tag innan så vet du att det är i dåligt skick och behöver bytas.

  • getwet

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 16:45
    Judo-Freddan wrote:
    SuperG5000 wrote:
    Fel 1 fixat!

    Mät upp spänningen till displayen för ebers. Ett blinkande borde vara för låg spänning (kan ej eber men logiskt borde det vara någonting ditåt) samt startspänningen när den ska starta. Kanske dåliga kontakter, glapp, oxider mm.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen eberspräscher och Automatproblem

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.