Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Efterlyser bilder från Fituna

  • Efterlyser bilder från Fituna

    Publicerad av getwet på 17 april, 2009 vid 15:18

    Jag efterlyser nu bilder från Fituna, men inte vilka bilder som helst. Eftersom Fituna säteri inklusive mark (där vi surfare håller till ingår) nu har sålts till M&M fastighetsförvaltning (enligt Nynäshamnsposten så är det privatpersoner) för en nätt summa av 124 millar (värderat till minst 155) så är det nog dags att agera inför kommunen. Nynäs kommun hävdar att dom har förköpsrätt på Fituna och vill köpa området eftersom kommunalrådet Ilja anser att värden för friluftslivet, naturvärden och det öppna landskapet är tungt vägande skäl för ett inköp.
    Just därför är det viktigt nu att vi agerar och hjälper/stödjer kommunen i dess arbete för att kunna använda sin förköpsrätt.

    Jag efterlyser därför bilder, kanske inte just surfbilder men dokumentation från exempelvis stranden, parkeringen eller dylikt där vi kan påvisa att det finns MASSOR av surfare som nyttjar Fituna, samt att påtala att det skulle bli ett dråpslag för surfare i hela Mälardalen om stället skulle stängas pga privata intressen.
    Så, lägg upp bilder här på denna tråd (om ni har) där vi kan visa att hela grustaget är fullt av bilar, eller att stranden är full av av folk, massor med surfare på vattnet eller liknande.
    Jag författar sedan ett brev till kommunordf och bifogar bilderna för att påtala att detta är Sthlms mest frekventerade surfspot.

    Kommunordförande Iljan är beredd att gå till regeringen om man inte får nyttja sin förköpsrätt påtalar han, så vi bör nog hjälpa till här.

    swe-496 svarade 14 år, 11 månader sedan 16 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    17 april, 2009 vid 17:11

    Hmmm, skall vi kanske köra “torös och fitunas vänner”?

  • surfmad

    Medlem
    17 april, 2009 vid 18:21

    Den här bilden av Henryk från 2005 tänkte jag först på
    [ame]http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=36145[/ame]

  • fastforward

    Medlem
    17 april, 2009 vid 19:06

    Finns det inte ett berg bredvid som folk håller på och klättrar på? Det kanske vore en idé att mobilisera klättrarna också i så fall.

  • xhib

    Medlem
    17 april, 2009 vid 19:35

    Här är några bilder från 9 oktober 2005. Stod bilar minst 100 meter bort på vägen.

  • svenne

    Medlem
    17 april, 2009 vid 20:08

    Berget är ett känt klätterställe, jag vidarebefordrar.

  • larry

    Medlem
    17 april, 2009 vid 20:21
    xhib;541199 wrote:
    Här är några bilder från 9 oktober 2005. Stod bilar minst 100 meter bort på vägen.

    9 oktober 2005 hade jag också kameran med 🙂
    Bra jobbat getwet!!
    Passa gärna på att nämna vikten av allmänt tillträde till Örudden…..

  • henryk

    Medlem
    18 april, 2009 vid 06:54

    Lite fler bilder med mycket folk på vattnet + lite “skogsmulle” för nån månad sen – Naturen i Fituna är ju en tillgång på många sätt – kan ju nyttjas utan bil utom av oss – bilderna på massor av bilar + husbilar är kanske det man som ny markägare skulle bli bekymrad av – men vi måste ju ner… Tur att du är kvar på hemmaplan och engagerar dig !

  • svenne

    Medlem
    21 april, 2009 vid 07:57

    Kolla med den här killen om du får låna bilderna för ett gott syfte. http://www.flickr.com/photos/mlowry/528733814/
    528733814_23685a2b24_b.jpg

    _MAL5277.jpg

  • carolinec

    Medlem
    21 april, 2009 vid 18:00

    Som redan sagt, Vårdberget ligger verkligen bara ett stenkast från surfspoten och är nog Stockholms mest välordnade (och besökta?) klätterklippa. Den är full av klätterleder med både toppankare och små informationsskyltar om lederna. Om det inte redan är gjort så kontakta accessansvariga i Stockholms klätterklubb på access@klatterklubben.com. De brukar vara aktiva i sådana här frågor och vill nog lika lite som vi surfare bli av med Fituna…

  • svenne

    Medlem
    21 april, 2009 vid 18:41

    Jag har mejlat till Blocx, men inget svar. Orkar f*n inte regga mig på ett forum till…

  • getwet

    Medlem
    23 april, 2009 vid 14:59

    Tack alla gubbs för bilder och text, jag författar nu ihop ett brev med en “personlig” touch till kommunordförande Ilja där jag kommer att beskriva hur viktig denna plats är för rekreation och framförallt för oss surfare.

  • nagelfar

    Medlem
    4 maj, 2009 vid 20:01
  • dr-masse

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 06:53

    Ja, dagens artikel i SvD var ju inte lugnande precis. Han som har köpt Fituna verkar ha granskats av TV4 för sina fastighetsförvärv…

    Alla som seglar Fituna och vill behålla stället bör nog engagera sig lite. Jag ser en viss risk för hänglås på vägbommen, och det vore ju väldans trist på alla sätt och vis. Nynäs kommun verkar vara rätt att bearbeta, skicka om inte annat några privata mail om hur viktigt Fituna är för oss stockholmssurfers och andra friluftsmänniskor. Det kommer jag att göra.

  • svennebanan

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 07:41
    Quote:
    Stockholms stad kringgår lagen vid försäljningen av Fituna säteri

    Stockholms stad utnyttjar luckor i lagen vid försäljningen av Fituna säteri. Genom att tillämpa fastighetsreglering använder man kryphål i olika lagar och undgår på så sätt stämpelskatt och försätter förköpsrätterna för såväl Fitunas arrendatorer som Nynäshamn kommun ur spel. Detta är ett flagrant brott mot intentionerna bakom lagarna och är särskilt allvarligt eftersom det begås av en representant för det allmänna, Stockholms stad.

    Arrendelagen ger arrendatorer rätt att begära förköp vid försäljning av den arrenderade fastigheten. Den möjligheten har tillkommit för att skydda arrendatorernas egna investeringar på arrendestället vilka många gånger är stora. Det finns några undantag för förköpsrätten och ett av dem gäller vid fastighetsreglering. Undantaget är tänkt för det fall arrendestället köps av en ägare till en intilliggande gård och köparens avsikt är att genom fastighetsreglering slå ihop enheterna för att skapa möjligheter till en rationellare drift.

    Vid försäljningen av Fituna säteri styckar säljaren Stockholms stad först av ett skogsskifte och bildar en ny fastighet som säljs till den som avses köpa Fituna säteri. Denna nya fastighet slås sedan i köpet återigen ihop med den ursprungliga i en fastighetsreglering. Det är uppenbart att upplägget för affären till övervägande del syftar till att kringgå lagarna och att detta strider mot lagstiftarnas intentioner. Att Stockholms stad väljer att samarbeta om upplägget med en köpare som sedan tidigare har ett rykte som fastighetsklippare väcker ytterligare förvåning i dessa tider då avarter av de fria marknadskrafterna är starkt ifrågasatta.

    Som företrädare för arrendatorerna i Stockholms län och i landet och protesterar vi mot detta och begär att affären stoppas i sitt tänkta upplägg.

    Solveig Selling
    ordförande i Stockholms
    läns arrendatorsförening

    Lars Jakobsson
    verksamhetsledare i Sveriges
    Jordbruksarrendatorers Förbund

    Bönderna sluter upp i kampen!

    Nu slumpar sig även livet så att Lars är min blivande svärfar och jag kan med säkerhet säga att han inte släpper taget om det här så länge han är i livet.

  • getwet

    Medlem
    27 maj, 2009 vid 08:49

    Fituna surfers, jag har nu skickat iväg ett lite mer personligt brev till Ilija B (orförande i kommunstyrelsen Nynäshamn) angående försäljningen av Fituna som nu har gått in i ett nytt skede. Tidigare bud var att det redan var sålt, vilket det faktiskt var men beslutet är nu backat och idag måndag så rivs det hela troligen upp och Nynäshamn vill nyttja sin förköpsrätt. Det är en himla massa turer runt det här just nu och det luktar illa skött, spekulation samt en o annan kanske inte helt rumsren dialog/åtgärder från Stockholms stad vid försäljningen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Efterlyser bilder från Fituna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.