Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Egypten, Kap verde ???

  • Egypten, Kap verde ???

    Publicerad av danne_an på 18 augusti, 2010 vid 19:51

    Egypten , Kap Verde?
    Kan Egypten funka i början av nästa år innan isen släpper här hemma? Verkar vara lite lotteri med vinden då? Någon som har några bra erfarenheter att dela med sig? Vilken ort ska man vara på? Vill ha rätt mycket plattvatten. Ska man ta med sig eget eller hyra? Hur mycket prylar får man med sig på 30kg? Kap Verde är kanske ett annat alternativ`? Finns det något bra plattvatten ställe där? TIPS sökes!!!

    claes6 svarade 13 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • apelbapel

    Medlem
    19 augusti, 2010 vid 09:13

    Hej,
    Jag har varit i egypten (soma bay), och kap verde (santa maria), båda i februari (men olika år). När jag var på dessa ställen var det rätt dålig vind i egypten, seglade 2-3 gånger på en vecka på platt vatten, med stora grejer, (kommer inte riktigt ihåg storlek på segel etc), hyrde timvis på planet windsurf i soma bay. Skulle säga att det var “knappt godkänt”.

    Kap Verde var coolt, jag bodde på Riu, några 100tal meter nedanör Ponta Preta, det legendariska vågspotet, och var ute 1dag utanför hotellet, där fanns en filial till en av uthyrarna på andra sidan ön, det var helt OK segling, förutom ett “nasty” shorebreak. Sen var vi uppe och kollade Ponta Preta vilket var en upplevelse i sig, 4mtr brytande våg, riktigt mäktigt.
    Jag var sen 1gång ute på andra sidan där det är plattvatten, men då var vinden dålig.
    Sammanfattning kan jag säga att om jag varit bättre seglare och kunnat/vågat ge mig ut på Ponta Preta hade jag nog gett 5getingar, men nu var vinden lite upp och ner, och plattvattnet på andra sidan lite “beige”, så det blir “väl godkänt”.

    Kan berätta mer, men måste jobba lite oxå!

  • danne_an

    Medlem
    20 augusti, 2010 vid 09:34

    Bara berätta mer!

  • claes6

    Medlem
    20 augusti, 2010 vid 13:39

    Hej,

    jag har inte varit i Egypten (än!) men var på Kap verde påsken -09 och bodde på samma ställe som “apelbapel”, d v s Riu. När jag var där var det inte så farligt shorebreak och blåste ganska jämnt och bra hela tiden. Kunde köra mellan 5.3-6.5 varje dag. Däremot var det strömt så in i h-e! En dag fick de hämta en tysk och en italienare som drivit flera hundra meter söderut. Uthyrningen, som är en filial till uthyrningen i Santa Maria, har helt ok prylar. Inte det senaste, men det funkar ypperligt.

    Sedan var det kul att knalla några hundra meter upp och kolla in Punta Preta, också. Grymt ställe! Däremot suger Riu hårt som boende, tycker jag. Känns som man är fängslad mitt ute i öknen, typ. Allt finns, och det är all-inclusive, men man får absolut ingen känsla för Kap Verde. Skulle jag åka tillbaka dit skulle jag definitivt bo i stan (Santa Maria) och ta mig ut till Riu-stranden (eller något annat av alla de spotar som finns) för att surfa. Och jag åker gärna tillbaka – gillade det som f-n! Så länge man inte förväntar sig svenska menyer på restaurangerna, grisfester, välfyllda aktivitetspärmar och high-life hela nätterna kan man nog trivas ganska bra. Det är soft – chill och surf. Eller som infödingarna själva hela tiden säger: No stress!

    Var även jag och kollade på andra sidan där “infödingen” Josh Angulo har sitt center, men där var det riktigt dåligt. Platt och vindstilla. Kanske beroende på årstiden, jag vet inte.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Egypten, Kap verde ???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.