Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Egyptens bästa?

  • Egyptens bästa?

    Publicerad av tobbelindholm på 2 augusti, 2010 vid 17:06

    Har stora funderingar på en kite resa till egypten. nu vill jag ha alla heta tips av dig som har vart där eller bara hört någon som vart där om vad man ska tänka på och var man ska åka!

    behöver ett skapligt hotell i närområdet eftersom respektive såklart måste med och är ingen kajtare:crazy:

    vad att tänka på? Var, när, storlek?

    / Tobbe

    lidde svarade 13 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • kenjie

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 21:41

    Kolla denna
    Blev sjukt sugen själv efter att jag såg denna videon med [ame=”http://vimeo.com/3651408″]Mike Blomvall[/ame]

  • skate_1_boy

    Gäst
    3 augusti, 2010 vid 08:58

    Soma Bay är riktigt bra!

  • kygen

    Medlem
    3 augusti, 2010 vid 10:48
    skate_1_boy;623799 wrote:
    Soma Bay är riktigt bra!

    1-Är det platt vatten där?
    2-Är vinden byig?
    3-Vart bor man bäst/Billigast i Soma Bay?
    4-Är det till Soma Bay dom där Tornadosurf åker med sin båt?

    /henke

  • tobbelindholm

    Medlem
    3 augusti, 2010 vid 13:14

    då får man alltså boka resan till hurghada? Tornardo surf håller väl till i safada? är de fullt av kites i luften där eller finns de fler ställen runt i närheten?

  • skate_1_boy

    Gäst
    3 augusti, 2010 vid 14:32
    Kygen;623822 wrote:
    1-Är det platt vatten där?
    2-Är vinden byig?
    3-Vart bor man bäst/Billigast i Soma Bay?
    4-Är det till Soma Bay dom där Tornadosurf åker med sin båt?

    /henke

    1. Det är så platt det kan bli, man kör dels i lagunen där det är grunt men också superplatt, sen kör man även utanför där det är djupare om man ska göra feta hopp till exempel.
    2. Soma Bay har nästan alltid mer vind än till exempel Hurghada då det ligger väldigt bra till med berg och så vidare så det skapas alltid mer vind där. Jag tyckte inte själv vinden var så byig när jag var där, det skiftar säkert en del. Jag hade bra vind 12 av 14 dagar jag var där. Vindstilla = snorkling/dykning.
    3. Bäst och billigast bor man på Alibaba Hotel i Safaga, då har man ingen strand och en bit att gå, men man får bästa maten och bra boende, betalade 20 Euro per natt inklusive frukost och 5-rätters middag för en person i ett dubbelrum.
    4. Ja det stämmer, jag åkte den båten varje dag och då kommer man till riktigt bra spot som man har nästan för sig själv, finns oändliga ytor där, ingår lunchbuffe, rescue båt och man träffar härliga människor. Surfbåten kostar 15 Euro per dag och det är det värt. Man kan köra downwinder på vägen hem med båten också.
    5. Tar ca en timme med taxi till Hurghada om man vill ha lite mer nöjen och sånt för det finns inte mycket att göra i Safaga.
    6. Ta en titt på http://www.tornadosurf.com

  • skate_1_boy

    Gäst
    3 augusti, 2010 vid 14:35
    tobbelindholm;623854 wrote:
    då får man alltså boka resan till hurghada? Tornardo surf håller väl till i safada? är de fullt av kites i luften där eller finns de fler ställen runt i närheten?

    Ja boka resa till Hurghada, sen om du bokar boende så fixar de upphämtning på flygplatsen och tar ca en timme till Safaga. Det är så stort så det finns alltid gott om plats att kita på.

  • tobbelindholm

    Medlem
    3 augusti, 2010 vid 18:41

    Tack för kanon info! då är de bara att leta efter bästa pris(Y)

  • kenjie

    Medlem
    4 augusti, 2010 vid 17:39
    tobbelindholm;623924 wrote:
    Tack för kanon info! då är de bara att leta efter bästa pris(Y)

    Bästa pris flyg endast..
    http://www.flygstolen.se

  • tobbelindholm

    Medlem
    5 augusti, 2010 vid 15:22

    tjänar man inte på att boka resa inkluderat med boende? eller är de lätt att få tag i när man är där? för pussla till en egen verkar ju kosta en förmögenhet? hur gör alla andra?

  • debkausf

    Medlem
    5 augusti, 2010 vid 16:24

    Kolla in Kiteforlife, de har budgetresor till egypt. Kan nog bli billigt, har för mig att kiteutrustning på flyget ingår då.

  • gugge

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 21:18

    Som nämnts tidigare, ta kontakt med tornadosurf. Dom fixar upplockning på flygplatsen och boende.
    Beställ en flygstol först. Maila och tala om att du kommer så ordnar dom resten.

    Sen ska man veta att dom flesta hotellen söder om Hurghada har ofta en egen kitebeach, då slipper man båten hos tornado, men å andra sidan så serveras helt grymt käk på båten så lunch och dricka är fixat för dagen.

    /Gugge

  • kygen

    Medlem
    8 augusti, 2010 vid 12:35
    Gugge;624441 wrote:
    Som nämnts tidigare, ta kontakt med tornadosurf. Dom fixar upplockning på flygplatsen och boende.
    Beställ en flygstol först. Maila och tala om att du kommer så ordnar dom resten.

    Sen ska man veta att dom flesta hotellen söder om Hurghada har ofta en egen kitebeach, då slipper man båten hos tornado, men å andra sidan så serveras helt grymt käk på båten så lunch och dricka är fixat för dagen.

    /Gugge

    Har du något hotell som du kan tipsa om med egen kitebeach.
    vi funderar på tornadosurf, men vore kanske gött att stanna vid hotellet någon dag om man inte är sugen på att kita från en båt en hel vecka.

  • sourra

    Medlem
    8 augusti, 2010 vid 17:21

    Instämmer – Tornado surf är grymt. Jag har för mig att vi betalade ca 300:-/dag för boende + båt + rescue + tre måltider varav två var på hotellet. I och med att man ligger ute på båten om dagarna så blir det inte så satans varmt som det kan vara på land under sommaren. Att starta från båten är inga problem. Man pumpar ombord och sen riggar man (med lokal hjälp) på en sandbank där båten ankrat.

  • tobbelindholm

    Medlem
    8 augusti, 2010 vid 18:23

    tackar för alla fina förslag!

  • majoon

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 17:53

    har varit både i el gouna o i safaga (tornado surf)..får väl säga att bägge alternativen är helt ok även om ja nog gillade el gouna bäst!

    nackdelarna med att åka med båten är att du redan på morgonen måste åka med båten ut…plus att du är framme o kan börja kita vid kl 10 …sen drar båten vid 3-4 tiden så kitedagarna blir inte speciellt långa…

    i el gouna slipper man även jobba försäljare (vilket man iofs i princip oxå gör i safaga) o e lite bättre häng (mer folk som åker dit) o mer o göra på kvällarna…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Egyptens bästa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.