Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing EH – copycats eller pionärer?

  • EH – copycats eller pionärer?

    Publicerad av metallifredd på 24 februari, 2008 vid 09:28

    Har eh hittat på några kitegrejer som sedan införts hos konkurrenterna?

    Tex var ju North först med segmenterad LE,
    Naish först med diverse grejer bl a 4 linors kite.
    Best har meckat med material.
    Cabrihna har haft en del egna relaunch system mm+ först? med kommersiellt gångbar “bow”.
    Slingshot var väl först? med onepump.
    Osv…

    Meningen med frågan är såklart att söka svaret på den danska, förlåt skånska EH-hypen som fanns/finns här på steffo. Va det hugos påhitt från början eller hur startade det?

    Skall man satsa på EH-kites 2008 och isf varför? Och om jag nu köper EH 2008å skall jag välja minst 2 storlekar mindre kite än vad jag skulle köpt av annat märke (kram till H U G O).

    O S A

    /Lord Metal – Yngwies tunnhåriga halvbror.

    skotten svarade 16 år, 2 månader sedan 23 Medlemmar · 52 Svar
  • 52 Svar
  • skanepaul

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 09:39

    Tycker ändå EH hypen lagt sig rejält sen 2006 varjefall.

    Kommer ihåg när “vi” hypade Freestylen när den kom 2004, men vilken sugkite det är egentligen. 🙂

    Jaja, jag vill varjefall påstå att det var PURE HYPE!

    Hugo var/är smart!

  • simoneburgess

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 10:12

    Splar väl ingen roll om de var först med grejorna eller inte, så länge det är bra prisvärda grejor.

  • skanepaul

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 10:14

    Jajemen prisvärt som fan! Särskilt Waven.

  • hengo

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 10:28

    hahah nä du ska inte välja två storlekar mindre..
    har bara senaste waven (kommer bara i 11a så du har inget val där…) och den är snabbare och har mer depower än fjolårets modell. inte testat ripperhn då den typen av kites aldrig är något alternativ.

    tror EH skippat allt sånt och istället försökt göra kites som funkar bra i luften och som dessutom är billiga, de har inte onepump på 2008an heller t.ex

  • metallifredd

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 11:18

    @SimonEBurgess 446900 wrote:

    Splar väl ingen roll om de var först med grejorna eller inte, så länge det är bra prisvärda grejor.

    Nej PRISVÄRDHET är viktigt.

    men om ett företag inte behöver plöja ner några pengar i utveckling och kanske ta risker med att en ny teknik inte fungerar på marknaden så borde ju priset bli satt därefter.

    jag har inte kollat vad EH kostar idag jämfört med andra men dem borde iaf vara billigare. Hur mkt billigare är en annan sak.

    Tillbaka till EH 2008? Är det bra eller anus?
    Vad är bra? (förutom att man hoppar 40 % högre och kryssar 40% bättre än föregående års motsvarande modell).

    Fler kommentarer tack.

    Jag jobbar inte med att kränga kites och planerar inte heller att göra det.

  • metallifredd

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 11:31

    @SkånePaul 446893 wrote:

    Tycker ändå EH hypen lagt sig rejält sen 2006 varjefall.

    Kommer ihåg när “vi” hypade Freestylen när den kom 2004, men vilken sugkite det är egentligen. 🙂

    Jaja, jag vill varjefall påstå att det var PURE HYPE!

    Hugo var/är smart!

    haha

    precis den typen erkännande jag ville höra.
    inte för att det kom som en nyhet.

    04 grafiken tex den blå-gula var ju bra ful också.

    men en del menade ju att den påminde om r2 men med mer depower.

  • kasimir

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 14:49

    Dem var väl först med en bow som inte hade ett bomtryck på 500kg tex. Sen var dem först med mintgröna tunna linor, och först med att banka vett i Jonaish mot en båt, så visst håller dem sig i framkant.

  • jonaish

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 17:02
    kasimir;446944 wrote:
    Dem var väl först med en bow som inte hade ett bomtryck på 500kg tex. Sen var dem först med mintgröna tunna linor, och först med att banka vett i Jonaish mot en båt, så visst håller dem sig i framkant.

    hahaha….. va fan kassy, jag körde om kåsa för å heja på dig, men du va ju fan inte där!! sunket som faaaaan yöö…..

    mellan kl 16:30 – 17:00

  • skotten

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 17:13

    2008? woo loads of new stuff coming, I could tell ya but then I would have to tie you up and put a gag ball in your mouth…. hehehehe

    But seriously… the kites are decent.. you dont get all song and dance stuff, but you dont get charged for it either… quality…. well I know more than one brand that produces in the same factory… and well lifestyle… if you ride EH.. people dont look at you as if you are driving a z3… and you get invited to loads of cool parties…. : )

    I think that the company could do a lot to improve its market position, but Eric isnt really interested in getting rich.. he is more into trying to give as many people the type of life we all live. Its a family thing.. always will be.

    If its not broke, dont fix it.. ?

  • luuddee

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 18:32

    helt enkelt bara jevligt bra grejjor, till bra priser. eric kan va denbästa kite designern som gör kites idag. har en jevligt fet c kite på gång men finns ingen marknad för denna så den kommer inte komma ut. han e bara inne på att göra jevligt bra kites och skita i allt runtom kring. det behövs ingen hype bara o testa kitesen tycker ja. varför vara först eller ensam om saker som inte fungerar eller lägga sjukt mycket cash för att just vara ensam om något eller först med något när det fungerar likabra att utveckla det som redan finns. dock så va det ju Eric som hittade det där materialet som best gjorde sin hellfish av men räknade ut att de inte kommer att fungera och sumpade idén. likadant jobbade han emd en bowkite samtidigt som cabrinha slätte sin crossbow men han vänta lite att släppa den för att han inte riktigt va nöjd med bomtryck och inverteringen som var ett problem på de andra tidiga bow kitesen. ja säger testa skiten o köp om du e nöjd med dem annars e de ju bara o köpa nått av de där märkena som satsar lite mer på marknadsföring och nya saker…

  • skanepaul

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 20:47

    Visst Ludde det stämmer säkert som du skriver, Eric är jävligt duktig.

    Men lite hype var det allt och då menar jag i början, jag snackar alltså enbart om Freestylen och Waven och jag tycker bara Waven förtjänade den, dock fanns nog den hypen bara här i Sverige tror jag.

  • luuddee

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 20:50

    kan inte säga så mycket eftersom jag inte kiteade då men jag köpte en freestyle av hugo efter att han lurat på mig en sådan. oc de va fan en jevligt bra kite för den tiden tyckte jag jämfört med dom 3 andra jag hade innan den. wave 04an va ju fan en superkite kör gärna den fortfarande. kör dock mest min 05a men fan wave kitesen va bra kites och är fortfarande jevligt bra o då menar jag 04 05 kites. freestylen va rätt bra då tyckte jag iofs som sagt bättre än mycket annat. bommen sög dock jevligt hårt.

  • johanw

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 21:16

    ahh waven de va fan goa tider de

  • dadil

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 21:52

    jag tycker EH har gjort några riktigt bra kites helt enkelt. freestyle -04 10m var den bästa på sin tid. provade ett gäng av de andra märkenas motsvarigheter då och tyckte EH var bäst. köpte den och var asnöjd. senare blev det megahype i sverige pga hugos marknadsföring, men det förändrar inte att det var grymma kites.

    kör en EH wave 9a nu och kommer inte byta ut den förrän den går i bitar eller jag hittar ngt bättre…

    (bowkitesen är ju bowkites…)

  • skanepaul

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 22:08

    Jag vill oxå ha en Wave 9:a!!!!!!!!!!!!!

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing EH – copycats eller pionärer?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.