• El i buss

    Publicerad av anonym-anvandare på 31 augusti, 2000 vid 09:34

    Hej! Jag märker att jag börjar ta ut väl mycket ström till kylskåp, lampor och annat i min Transporter. Kan man paralellkoppla två batterier och räcker laddningsströmmen från generatorn isåfall? Hur ser det ut i husbilar?

    mats svarade 23 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • mats

    Medlem
    31 augusti, 2000 vid 10:33

    Hej! Borde inte vara nåt problem. Jag har själv parallell-kopplat två 60Ah i min buss och det funkar fint fint. Har dessutom ett relä mellan batterierna som slår till först när tändningen är på så att man kan ladda ur det ena batteriet med tex kylskåp, men ändå få start på motorn mha det andra.
    Har en 90A generator och den verkar ladda bra. Tror det är sällan det är mycket mer laddström än max 10A till varje batteri.

    /Mats B

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 augusti, 2000 vid 10:46

    Tack för svaret. Är det nån fördel att ha ett fritidsbatteri som nr 2? Den typen är ju till för att kunna laddas ur rejält och behåller spänningen så länge som möjligt. Vet du var man får tag på ett relä?

  • daniel

    Medlem
    31 augusti, 2000 vid 11:49
  • mats

    Medlem
    3 september, 2000 vid 10:37

    Jag använde ett vanligt 87a relä (samma relä som till extraljus). Finns på biltema för 30kr. Koppla sedan så att reläet slår till när man slår på tändningen. På biltema finns dessutom billiga batterie anslutningar….

    Jag har inte så bra koll på batterier, men jag har hört att när man parallellkopplar två batterier skall de vara så lika som möjligt. Kan hända inte detta gäller om man bryter strömmen så fort man inte laddar.

    /Mats B

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.