• El Medano

    Publicerad av marangen på 9 maj, 2006 vid 12:06

    Tjena, ska ner till teneriffa den 27 juni och undrar om nån kan svara på lite frågor…
    – ta med eller hyra grejor (stannar 2 veckor)?
    – vad är det för storlekar man kör (segel o bräda)?
    – Ska bo i christiania… nånting, ska man hyra bil redan på flygplatsen och skita i transfer?
    – Om hyra prylar, vilket surfcenter är bäst?
    …om nån har lite mer info/tips rent allmänt får ni gärna dela med er.

    Tacksam för lite svar!

    Martin

    mbkpeter svarade 17 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • donpedro

    Medlem
    9 maj, 2006 vid 14:40

    Verkar va ett mycket trevligt ställe har dock aldrig vart där men e ju väldigt sugen på att dra dit. Hittade iaf den här längen du kanske redan har sett den men men. http://www.surfcenter.el-medano.com/ http://www.planetwindsurf.com/destinations/tenerife/tenerife.asp

  • apelbapel

    Medlem
    9 maj, 2006 vid 17:43

    Hej,
    Jag har varit där, och kan bara gratulera, det är kanon!!!
    Ta med eller hyr, den ständiga frågan? beror väl på hur mycket deg man vill spendera och jämföra med vad det kostar att ta med eget, flygfrakt, extra på transfern, inhyrning eller bil hela tiden!

    Man kör små storlekar.

    Om du bor i Los Christianos är det inte så långt, El Medano ligger precis norr om flygplatsen, det går att åka buss! men det tar tid!
    Hyr inte bil på flygplatsen, där finns bara hertz, avis etc, och det kostar säkert mer än dubbelt som dom olika bilhyrningarna i stan.

    När jag var där hyrde jag surfgrejer och hos dom ingick mountainbike i det priset, vilket jag inte nyttjade, men jag har tänkt på det sen, att man kanske kunde cykla mellan los christianos och el medano, (Om man vågar på motorvägen) eller hittar nån annan väg???

  • marangen

    Medlem
    9 maj, 2006 vid 21:01

    Helt sjukt, skulle kosta 2500:- att ta med egna prylar på flyget tur-retur. Vet du vad man pröjsar för bil på plats? Nasaren på Ving uppgav bestämt att det blir billigare att boka bil hemifrån…hmmm, 3500:- skulle de i varje fall ha för en Opel Corsa i 2v.

    Martin

  • poppo

    Medlem
    10 maj, 2006 vid 06:59
    marängen wrote:
    Helt sjukt, skulle kosta 2500:- att ta med egna prylar på flyget tur-retur. Vet du vad man pröjsar för bil på plats? Nasaren på Ving uppgav bestämt att det blir billigare att boka bil hemifrån…hmmm, 3500:- skulle de i varje fall ha för en Opel Corsa i 2v.

    Martin

    flyger du reguljärt eller? på charterflyget har det förr alltid varit enhetspris på 800:- om jag inte minns fel.

  • jocke-g

    Medlem
    10 maj, 2006 vid 08:35

    Jag var där i höstas och hyrde prylar en dag Hos Naish centrat. Fina prylar och väldigt trevlig personal där. Det enda som var lite tråkigt det var att dom sa att dom inte hade någon försökring så det var bara att betala om man körde sönder någonting. Jag tog en chansning att allt skulle gå bra, och körde 4,0 och 78l Naish wave en hel dag. Hur skönt som helst.

    Troligtvis kommer jag åka ner igen i slutet av sommaren. Har inte bestämt vilken vecka det blir men kanske blir det under den perioden som du är där. Jag kommer denna gången ta med mig mina egna prylar för att kunna segla fullt ut och kanske prova lite av dom andra spotsen som finns runt ön.

    Jocke

  • hella

    Medlem
    10 maj, 2006 vid 10:10

    Själv betalade vi 4000:- för prylarna när vi var där i november. För vägen ner… Sedan skulle dom ha 4000 till på vägen hem, men det snackade vi oss ur eftersom Iberia flög grejerna till Frankfurt istället och det tog 3 dgr att få grejerna till Teneriffa…

  • lejna

    Medlem
    10 maj, 2006 vid 10:23
    Hella wrote:
    Själv betalade vi 4000:- för prylarna när vi var där i november. För vägen ner… Sedan skulle dom ha 4000 till på vägen hem, men det snackade vi oss ur eftersom Iberia flög grejerna till Frankfurt istället och det tog 3 dgr att få grejerna till Teneriffa…

    med risk att tappa tråden….men hur var Teneriffa i november? nyfiken då jag planerar lite surf i höst/vinter!!

  • donpedro

    Medlem
    10 maj, 2006 vid 10:39

    hur mycket grejjer hade ni med er när ni pröjsade 4000:-? Låter ju helt sjukt att det ska kosta så mycket. Med sterling kostar det 4 el 500 enkel resa tror jag men jag vet inte om dom flyger till teneriffa. Sterling e ju helgrymmt jag spenderade en tid i höstas på gran canaria för att jobba å surfa. När jag skulle hem bokade jag en biljett som kostade 350:- direkt till sthlm. och sen lade jag till 40 euro för prylarna haha, sjukt att grejjerna kostade mer än mig på flyget.

  • marangen

    Medlem
    10 maj, 2006 vid 18:09
    poppo wrote:
    marängen wrote:
    Helt sjukt, skulle kosta 2500:- att ta med egna prylar på flyget tur-retur. Vet du vad man pröjsar för bil på plats? Nasaren på Ving uppgav bestämt att det blir billigare att boka bil hemifrån…hmmm, 3500:- skulle de i varje fall ha för en Opel Corsa i 2v.

    Martin

    flyger du reguljärt eller? på charterflyget har det förr alltid varit enhetspris på 800:- om jag inte minns fel.

    Charter!

  • chohoo

    Medlem
    10 maj, 2006 vid 19:21

    Hyra eller slapa ar vilket som egentligen. Tva veckors hyra går los på 325 euro , vilket faktiskt gor flygfrakten billigare trots hutlosa 2500 sek. Bofasta har kor oftast två segel , 4,2 och 4,7, men det ar ju alltid bra att ha med lite extra utifall att. Skippa transfern och plocka ut hyrbilen direkt på flyget. Transfern ar bokig och om du bor i Los Christianos kanske du andå får gå en bra bit till hotellet. Dessutom kostar transfern 100 sek i vardera riktining, pengar som man hellre lagger på hyrbil. Jag samarbetar med ett hyrbilsforetag har i El Medano som for tva veckor tar 275 euro for kategori A och 300 euro for kategori B, med alla forsakringar och hamtning/lamning på flygplatsen. Vilket surfcenter som ar bast beror på var och vad du vill segla. Det ena har Fanatic/Northsails och ligger vid El Cabezo och det andra har Naish och ligger inne i viken. Jag har lite mer info på vår sida http://www.chohoo.com

    //Johan

  • biorno

    Medlem
    10 maj, 2006 vid 21:08
    Lejna wrote:
    Hella wrote:
    Själv betalade vi 4000:- för prylarna när vi var där i november. För vägen ner… Sedan skulle dom ha 4000 till på vägen hem, men det snackade vi oss ur eftersom Iberia flög grejerna till Frankfurt istället och det tog 3 dgr att få grejerna till Teneriffa…

    med risk att tappa tråden….men hur var Teneriffa i november? nyfiken då jag planerar lite surf i höst/vinter!!

    Jag var där i november då hade det blåste typ 20m/s+ hela tiden men när jag var där så var det nada, helt dött i el medano men det var riktigt schyssta vågor på västsidan.

  • chohoo

    Medlem
    11 maj, 2006 vid 09:21

    November ar ju lite hasard. Tiden for passadvinden ar ju normalt sett maj till september. Vi kom hit i september forra året och det blåste typ varenda dag fram till mitten av oktober. Sen kom vinden lite mer oregelbundet. Vi hade ett antal riktigt bra dagar i november, men det blev också en del klattring 🙂 Jag har ju forstås en vindstatistiklank pa http://www.chohoo.com

  • lejna

    Medlem
    11 maj, 2006 vid 10:39
    Chohoo wrote:
    November ar ju lite hasard. Tiden for passadvinden ar ju normalt sett maj till september. Vi kom hit i september forra året och det blåste typ varenda dag fram till mitten av oktober. Sen kom vinden lite mer oregelbundet. Vi hade ett antal riktigt bra dagar i november, men det blev också en del klattring 🙂 Jag har ju forstås en vindstatistiklank pa http://www.chohoo.com

    Ja, som jag har förstått det är det lite osäkert med vinden den tiden av året. Men vi åker inte bara för vindsurfingen (!) utan också för klättring. Så om vi är där kanske två veckor och om vi har tur kanske vi får några bra vind-dagar plus bra klätterdagar:) Hur är klättringen på ön?

  • chohoo

    Medlem
    11 maj, 2006 vid 17:30

    På två veckor får man antagligen åtminstone några bra vinddagar. Och vill man kombinera surfingen med klattring ar El Medano klockrent, bara ett stenkast från Teneriffas basta klattring. Vi skrev en artikel om klattringen pa Utsidan http://www.utsidan.se/ddb/reportage/alla/1046.htm om du vill lasa mer.

  • x_kallin

    Medlem
    16 maj, 2006 vid 19:58

    Inget nytt i det här inlägget egentligen, bara lite ytterligare gratulationer.

    Jag var i El Médano 6 veckor förra året, och skall tillbaka 4 veckor i år igen! Det är riktigt skönt, lugn by, trevliga människor och bra surf.

    Det finns ju två surfvikar, och vilken man trivs bäst i är en smaksak. Gillar man vågor och mer hard-core så är den norra viken El Cábezo det enda valet. Är man mer för free-ride och freestyle funkar den södra viken lika bra, eller bättre. Där är stranden snällare mot utrustningen och vinden oftast något svagare.

    El Cábezo kan vara väldigt befolkad bra dagar, så ibland skulle man nästan önska kölapp till vågorna, men då kan man dra sig lite ut mot södra udden. Vågorna är inte lika stora, men helt OK. Ofta kan det vara lite renare där.

    Jag rekommenderar att hyra utrustning om plånboken tillåter (ta med egen hängsele och kortdräkt). Även om det är vindsäkert så finns det inga garantier att det alltid blåser för 4.2 eller 4.7 och liten vågis. Jag kollade min reslogg och jag hade 14 dagar då jag seglade med 5.0 eller större. Inte så kul att sitta på stranden med sina småprylar när de med hyrgrejer ger järnet ute på vattnet.

    Jag hyrde av Fun Factory. De är hur trevliga som helst, och prylarna är bra. De byter all sin utrustning varje säsong. Inte heller de har någon försäkring, så du måste vara beredd att betala om du kör sönder grejerna, men bara om det beror på att du klantar till det. Som Björn sa, om du landar en frontloop dåligt och brädan går av så står de för det. Om du däremot kör brädan i botten så att den går av är det du som betalar. Behövde aldrig testa sanningshalten i uttalandet, dock.

    Det finns en sten i hela viken, Godzilla. Alla vet var den är, ändå slutar det alltid med att man kör på den. Själv klarade jag mig med en bruten fena, vilket kostade mig ett par hundringar och en promenad (men jag fick ett par grymma klistermärken att ha på bilen 🙂

    I norra viken finns även en husvagn där de säljer mackor och dricka. Ät där! Hur gott som helst. De är inga höjdare på engelska, men peka funkar också bra.

    Bla, bla, bla…hur som helst, du kommer säkert att ha två superveckor. Vi kanske ses där, för jag kommer vara nere hela juli.

    /x_kallin

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.