Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing El Médano recap

  • El Médano recap

    Publicerad av svenne på 20 juli, 2012 vid 20:04

    Efter att ha varit på vattnet två gånger i år så kan jag lugnt säga att det kändes rätt rostigt att hoppa i vattnet här. Men långsamt börjar det släppa och igår var en riktigt rolig dag.

    Fast idag vände turen och det blev ett jävla bottennapp av dess like för min del. Högvattnet var superhögt och när jag väl hoppade på brädan för att ta mig genom tvättmaskinen satte jag fenorna rätt i en 20 kilos valköttsklump. Jag är inte petig så där, men det var fan äckligt och jag kom av mig helt, blev dunderspolad 10 meter från land och flydde fältet på studs. Som elak tröst blev tre locals spolade samtidigt vid klippan med trasiga brädor som resultat. Launchen kan minst sagt vara lite knepig här.
    Efter att ha clearat med _Frippe_ om det går att hoppa i norr om klippan så gjorde jag ett nytt försök, bara för att erfara att revet på andra sidan är hårt och kantigt som en tegelmur. Två fenor ur och tillbaka på ruta ett.
    En spanjor visade var revet tar slut och efter att ha sett hans launch var jag till slut ute på 5 sekunder, riktigt skönt.

    Jag hade bra planing ett tag och höll mig längre ner där vågorna var lagom stora för mig (de knuffar på redigt bra, inget fis här inte!), jag hann bara testa en våg sen började vinden bete sig skitkonstigt. Solen gick i moln och till slut dog vinden helt. Helvete! Jag guppar som en halvdöd gris i stora dyningar och kommer inte att komma tillbaka till Cabezo. Så vad göra, jag chansar och hoppas få en bra våg så att jag kan vågsurfa upp så långt det går. Vågen kommer och jag pumpar som den halvdöda gris jag redan är, mjölksyran är ganska riklig nu… Vågen smeker sååå snyggt förbi mig och jag inser att jag är rökt, riktigt välrökt faktiskt. Jag har ingen fart alls, nästa våg tar mig i ryggen när jag står med vatten till knäna. Jag håller nu i bommen som en panikslagen gris i en brinnande grisfarm, men det hjälper inte ett skit. Det kunde lika gärna vara den där lastaren som drog upp den döda valen ett par timmar tidigare som slet grejerna ur handen på mig.
    Jag simmar så mycket jag förmår men grejerna är långt före mig. Fyra spolningar senare känner jag underlag och ställer mig så småningom upp, men ser inte brädan!
    Botten där jag är nu är vass lavasten och jag rev upp knät någonstans i kaoset. Plötsligt ser jag K4-fenorna sticker upp några meter bort. Bommen har kilat fast sig under en sten och allt sitter fast i botten. Nu räknade jag iskallt med att mitt sprillans nya Banzai var skräp och jag fick kämpa på rätt bra för att få loss grejerna och få upp det på land, samtidigt som två bleka turistfetton står och glor på mig 25 meter bort – med kikare. Till slut kommer jag upp på strandgången vid Harbour Wall och har en löjligt lång gångtur tillbaka. Jag är helt färdig redan nu och tar ingen som helst notis om feta turister med kikare när jag ska hem igen. De fick flytta på sig helt enkelt.

    Resultat: Brädan har en repa i lacken så den lär hålla för ett världskrig, bommens grepp fick lite stryk och seglets mastficka blev uppriven en bit. Det är något litet märke i transparenta filmen och lite rivmärken på ena lattfickan men mer än så blev det inte. Helt sjukt att det höll så bra med tanke på var och hur jag drog loss det.
    Jag gav seglet till lokala segelfixaren. Han lagar mastfickan för 180 spänn, det är knappt att jag kan köpa dacron för de pengarna. Och som bonus är mitt nya favoritsegel klart för att ge mig stryk imorrn igen!
    Det här stället är faktiskt jävligt roligt! 🙂

    BTW, _Frippe_ kan det här stället utan och innan, åk hit samtidigt som honom så har ni en grym seglarguide!

    Jag dunkar in några previews här varje kväll, men några gobitar kan ni få på direkten.
    Jag guppar ut (igår):
    7605832996_cae2ee8b0f.jpg

    Alex Mussoulini:
    7610909042_9f25ae2590.jpg

    Plantan:
    7610907686_569ba2b615.jpg

    Ben Wood:
    7610910572_e058341d60.jpg

    Så, resten får ni kolla på Flickr. 🙂

    _frippe_ svarade 11 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • svenne

    Medlem
    21 juli, 2012 vid 20:14

    Det var en lugn dag idag med lite vind (5,3 minimum). Ett tag var det bara Frippe och Plantan på vattnet. 🙂
    Stökigt idag, högvatten utan riktigt swell blir lite knepigt.

    Plantan mitt i en forward:
    7617192172_a986b1570d.jpg

    Fabrice laddar bakåt:
    7617177942_8465d7bf69.jpg

    _Frippe_ svänger:
    7617184284_18754bd556.jpg

  • dude

    Medlem
    21 juli, 2012 vid 22:02

    Vågorna i första bilden med plantans framåt ser riktigt fina ut ju!

  • ola-h

    Medlem
    22 juli, 2012 vid 08:18

    Skön rapport. Kör hårt. Bra driv i svängen hos Plantan. Brädan verkar funka bra.

  • creative

    Medlem
    22 juli, 2012 vid 09:06

    Jäklarvad bra ni laddar i vågorna…
    Otroligt skön story du berättade. Man känner verkligen med dig hur du kämpar för att komma in igen.
    Men det där med val kadaver låter så där. Blä.

  • svenne

    Medlem
    22 juli, 2012 vid 09:11

    Det har inte varit så mycket grund-swell så det blir mindre men renare vågor vid lågvatten. Vid högvatten har det varit lite stökigt och som vanligt vet veteraner och locals exakt var det bryter när det kommer in ett set. En annan har mer tur, liksom.

  • poppo

    Medlem
    22 juli, 2012 vid 09:33

    Kul att se – kör järnet boys, fortsätt ge oss bilder!

  • challgren

    Medlem
    22 juli, 2012 vid 09:38

    Snyggt. Fortsätt leverera bilder!!

  • larry

    Medlem
    23 juli, 2012 vid 11:14

    Härligt med rapportering. Mer……..
    Fet frammåt av plantan.

  • svenne

    Medlem
    23 juli, 2012 vid 22:48

    Idag ordnade vågorna till sig, eller så var det jag som vågade mig in i smeten bland alla andra och hittade rätt. Det kan vara en riktig Autobahn här och ett tag var det sjukt mycket folk på vattnet. De flesta letar dock inte vågor utan åker bara in och ut med en enstaka sväng så det är rätt lugnt på vägen in att hitta vågor, men andra stör vågridningen och det kan bli trångt på vägen ut.

    Det var mer vatten som kom in än tidigare dagar. Det märktes om inte annat på launchen, det var rejält strömt ibland och jag hamnade givetvis helt åt h***ete framför klippan med seglet utanför! Spolningen därefter var ingen lek. Jag liksom hängde över stenarna och fladdrade i vittvattnet och seglet försvann rätt över mig. Jag satt bokstavligen fast tills nästa backwash.
    Men va tusan, det blev en liten skråma på benet och grejerna tog lite stryk. Bara att skratta åt, hämta andan och påt igen ba!

    Det var andra som det inte gick lika bra för. En fransman var upp på elaka revet (som ligger på andra sidan launchen…) och i virrvarret slog ena fenan upp ett stort jack längs nästan hela ögonbrynet och ner mot tinningen. Det var inget skämt, det köttsåret var riktigt fult. Han lär inte segla på ett tag.

    Idag var det bara att köra tills orken tog slut och lite till. Imorrn går flyget tillbaka.
    Kommer jag åka tillbaka? Lätt!

    Här vill man INTE hamna (ja, det är jag):
    7632976790_70f9eae12b.jpg

    Här vill man INTE vara (ja, det är fransmannen):
    7632981234_e5f8456428.jpg

    Till slut är jag ute på lekplatsen, kan vara lite guppigt längst in om vinden vrider för mycket mot N. Längre ut nukar det:
    7632981076_f90c42a9f3.jpg

    Plantan kör P80:
    7632979364_b5c4964811.jpg

    Jag kör alltsom oftast P80:
    7632978868_d6fe0288f6.jpg

    Och som vanligt, finns det tryck längst in laddas det:
    7632977572_0e56a649d3.jpg

    Resten av dagens previews finns på Flickr.
    Nu blir det inga mer previews, när jag kommer hem ska jag göra några bra istället.
    Häpp och hej hej Cabezo!

  • _frippe_

    Medlem
    24 juli, 2012 vid 07:52

    Bra fotat och tack för sällskapet Svenne & Plantan. Jag blir kvar här en vecka till och rapporterar på bloggen (se signatur). Dock utan en vettig kamera så det blir mest text…

  • dude

    Medlem
    25 juli, 2012 vid 19:55

    Tack för rapport! Ser nu fram emot att ha er hemma, uppvärmda och redo att chargea i vågorna nu när sensommarseglingen kommer igång!!! Torö, here we come! Och det verkar som att Torö är en barnlek mot de fasor ni mötte i El Medano!??! =D

  • dr-masse

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 07:27

    Svenne, tack för underhållande och välfotad rapport!

    Ja, du och jag verkar ju dela vår faibless för rejäla spolningar, hade en av mina tyngre utanför mittstenarna på Guincho i år (det är grunt där denna sommar fick jag lära mig den hårda vägen), men din valköttskollision känns svårslagen.

    Första gången jag läste det så trodde jag mest att du valde att brodera ut texten lite extra med det där valköttet. Icke, visade det sig när jag kollade lite mer på dina bilder.

    Skall se om jag inte kan se till att bli spolad rakt upp på den där vattenskoterrampen på Stenstranden senare i höst…

  • _frippe_

    Medlem
    30 juli, 2012 vid 21:54

    Svenne & Plantan tog med sig vinden hem när dom åkte. Min sista vecka här har varit väldigt vindfattig, endast några sunkdagar med 5.7 fram till idag när El Medano och Cabezo visade sitt rätta ansikte igen. Det var 4.5 och ganska bra storlek på vågorna ett tag när vattnet var som högst. Ett bra avslut på mina två veckor här, imorgon sätter jag mig på flyget hemåt igen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing El Médano recap

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.