Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen El och batteri fråga

  • El och batteri fråga

    Publicerad av jocke-g på 28 mars, 2008 vid 18:59

    Tänkte höra med er eftersom det elen i bussen inte är min direkta starka sida.

    Jag vill börja med att fråga var ni andra har plaserat era extra batteri i T4 an?

    Nästa fråga är hur många extra batteri kan man installera och klara sig med bilens egna laddning/generator. För visst är det så att den bara klarar av att ladda ett visst antal batteri.

    Jag kommer att använda ett skilje relä för att dela på strat och förbruknings batteri.

    Hur är det man ränkar ut hur läng batteriet räcker med olika lampor tända tex??.

    Hoppas att ni kan hjälpa mig med dessa frågor.

    Tack

    Jocke

    vicky svarade 16 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • svenne

    Medlem
    28 mars, 2008 vid 21:17

    Här kan du läsa en del: http://www.marinshopen.se/pdf/tudorsjo.pdf
    Glöm inte att använda ordentliga kablar, det är det sista du ska snåla med.

  • vicky

    Medlem
    9 april, 2008 vid 23:14

    Verkar som det är “så himla lätt” att installera ett sådant där skile relä.

    Kan inte nån lägga upp en beskrivning hur man gör som en bebis förstår. Då ska jag översätta den och lägga på Vw forumet.

    Jag vet hur kopplingen ska se ut men hur hittar man sladen man ska kapa sig in på? Vart i transportern letar man?

  • svenne

    Medlem
    10 april, 2008 vid 05:37
    Vicky;457404 wrote:
    Verkar som det är “så himla lätt” att installera ett sådant där skile relä.

    Kan inte nån lägga upp en beskrivning hur man gör som en bebis förstår. Då ska jag översätta den och lägga på Vw forumet.

    Jag vet hur kopplingen ska se ut men hur hittar man sladen man ska kapa sig in på? Vart i transportern letar man?

    Eeh?.. Spelar ju liksom roll VILKEN kabel du är ute efter. Styrströmmen till skiljereläet ska kopplas till D+ på generatorn om det är ett relä som ska på laddspänningen. D+ kommer du i princip bara åt på generatorn och den ska definitivt inte “kapas”, du bör lägga på en kopplingssko till på samma kontakt (det är skruvade kopplingar på generatorer).
    Det sitter en röd kabel på batteriet, du kan haka på den för laddningströmmen.

  • vicky

    Medlem
    10 april, 2008 vid 10:10

    mm börjar likna nått som jag skulle kunna göra,
    vart skruvar folk fast relät? i Skåpet?

  • vicky

    Medlem
    10 april, 2008 vid 10:10

    Och vart köper man ett billigt relä så man slipper betala 1500 på kabe

  • svenne

    Medlem
    10 april, 2008 vid 10:35

    Googla, finns gott om reläer och avskiljare.
    http://www.albybilel.se/ till exempel. De har dessutom kopplingsschema på sajten.

    PS: Reläet ska sitta i motorrummet, eller så nära generatorn som möjligt.

  • vicky

    Medlem
    10 april, 2008 vid 11:18

    Värt guld, kanske jag kan slänga ihop en guide med bilder om jag får allting rätt. Det blir att åka till Alby idag om dom har relät inne.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen El och batteri fråga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.