Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Elfel vw t4

  • Elfel vw t4

    Publicerad av alexullared på 5 november, 2010 vid 15:42

    Hej min vw t4 buss -95 har fått för sig att krångla. När man vrider om nyckeln och skall starta ibland så går ej startmotorn. Däremot kan bla vindrutetorkare o blinkers få för sig att hålla på..
    Klassiskt vw fel sägs ju vara tändningslåset. Så hämtade ett nytt sånt o slängde i. Hjälpte ej:(

    Däremot har den lyckats bränna en jordkabel som går upp till spakarna vid ratten. Denna kabel blev jättevarm o började smälta när man försökte starta ett par sekudnder utan att startmotorn gick runt.
    Så har bytt denna kabel med.
    Men nu då?
    Kan det vara jordningen till startmotorn som spökar? har ryckt lite i den kabeln o den sitter fast o verkar ok vad man kan se uppifrån.

    Även testat att jorda lite extra med en startkabel från minuspolen till motorblocket då har den gått igång ibland.

    Tacksam för tips, helst typ nu ifall det börjar blåsa snart:)
    Har man något att göra i helgen i alla fall!

    statte46 svarade 11 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • sebbe87

    Medlem
    14 november, 2010 vid 14:52

    Jag fick ett liknande problem med min buss i torsdags. Jag var ute på ett jobb och hade åkt en mil, jag parkerade den och stängde av den. precis när jag kliver ur bilen ber en kille mig flytta den en liten bit då började hela instrumentbräda att blinka som ett flygplan. När jag åkte med den så märkte jag inga fel på den alls.

    Alla lampor och vindrutetorkare fungera men det går inte att starta den helt död. Batteriet är ungefär 2,5 år gammalt. nu står den på verkstad men som vanligt är det kö.

    kollade alla säkringar provade med startkablar.

  • alexullared

    Medlem
    14 november, 2010 vid 17:08

    ok trevligt att fler har problem med bilen;)

    Nä men jag plockade bort batterierna och jordkablarna till kaross och motorblock. slipade rent skiten med lite smärgelduk så att det skulle bli bra kontakt. satte sedan ihopa det igen.
    Bytte även den kabel som vart bränd.
    Nu har den fungerat en vecka problemfritt.
    Så kanske bara var dålig jordning som var problemet!

  • kris

    Medlem
    14 november, 2010 vid 22:22

    Känner igen detta, min buss krånglade i våras på liknande sätt, ofta startproblem och ett fåtal gånger la den av mitt under körning. En annan sak var att den började dra mycket mer soppa än vanligt och åkte dit på lambdavärdena på besiktningen. Larmet krånglade också.
    Allt visade sig höra ihop och berodde på en taskig jordfläta.. Lätt och billigt att fixa bara man hittade problemet.
    Fick höra att detta är vanligt på bussar som är 10+ år (eg. alla bilar kanske), kablar/fläta sitter rätt utsatt och ärgar lätt.

  • sebbe87

    Medlem
    16 november, 2010 vid 17:31

    Det blev ett nytt batteri, de va kortis i det gamla. De hade inte varit med om något liknande.

  • swe-496

    Medlem
    16 november, 2010 vid 18:41

    Om det nu var kortis i det gamla kanske du borde försöka kolla upp vad som orsakade det så det inte händer samma sak med ditt nya batteri.
    Bilbatterier är ju inte gratis precis…

  • sebbe87

    Medlem
    16 november, 2010 vid 18:47

    det var fel på batteriet som de inte kunde förklara varför. batteriet var bara 3 år och 2 månader gammal, missade garantin med 2 månader.

  • swe-496

    Medlem
    17 november, 2010 vid 13:30

    Surt med garantin.

  • sebbe87

    Medlem
    17 november, 2010 vid 19:39

    surt sa räven, när jag skulle åka hem från jobbet idag så gick slangen till styrservon av de va rena rama brottningsmatchen sista biten hem.

    ibland känns det som man inte ska ha bil…..

  • statte46

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 09:17

    Fán va glad jag blev då jag hittade denna sida, den hjälpte direkt. Har en T4 Transporter 1992 som gått 18000 mil som plötsligt fick jättefnatt. Skulle starta den efter ett otroligt regnväder, och va hände? Jo, då jag vred på tändningen så startade torkare, blinkers och bränslepumpen gick i ett trots att jag slog av tändningen. Trodde ju naturligtvis på fukt någonstans som kortslöt eller jordade galet. Efter många försök så startade den som vanligt och jag trodde felet var ur världen, men icke sa Nicke. Efter ett par dagar så var felet värre än någonsin och man gav ju i princip upp, man hade i princip testat allt utom att byta startmotor.
    Efter tipsen på denna sida så konstaterade jag att bruna kabeln brunnit till tändningslåset, bytte den efter lite gormande. Rengjorde samtliga jordanslutningar mellan motor och karossen. Med spänning vred man på startnyckeln och den tidigare så förbannade bussen startar utan protest och går dessutom som en klocka. Borta är de små ryckningarna vid körning då man lättar på gasen mm, så någon “Hallgivare” var det inte som felade.

    GLAD BUSSÄGARE IGEN! 🙂

  • statte46

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 12:27

    Fick bra hjälp härifrån ang jordfelen som tydligen är vanligt förekommande på äldre T4:or, har en 91 som gått 18000 mil. Som sagt, bilen startar nu utan som helst problem, men men! Den ryker som fán ur avgasröret, riktigt brun/svart tjock rök som snabbt lägger som en dimma i kvarteret. Den får ju antagligen absolut fel bränsleblandning… vad är felet? Är en 2,0 bensinare som går som en klocka och på 0,85 milen vid normal körning i vanliga fall. Tacksam för tips!
    Måste tillägga att rykandet började på en gång då jag startade bilen efter åtgärdandet av jordfelen. Ser nu att detta forum är drygt 2 år gammalt så nått svar förväntas ju inte. 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Elfel vw t4

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.