Senaste nytt Forums Vågsurfing En Informativ halvdag om Vågsurfing.

  • wiseguy

    Medlem
    6 mars, 2006 vid 14:10

    Jag trodde att attityderna vågsurfare emellan var bättre. Är alla griniga mot varandra ute på spotsen nuförtiden?

  • danielf

    Medlem
    6 mars, 2006 vid 14:28

    Jag har träffat alla i lineup:en i denna tråd utom Maks, Svullo och dig (mig veterligen) och ingen har varit grinig då. Men som jag sa, det är väl naivt att förvänta sig positiva reaktioner på ett påstående som att “göra vågsurfingen större i Sverige”.

    Jag skulle vilja påstå att “genombrottet” kom hösten 2004, när en parkering vid en båthamn i Halland blev översvämmad av allt och alla och det var inte positivt.

    Om alla som började surfa, tog sig tid att lära sig vad som gäller, dels i uppträdande mot boende och även i vattnet, så skulle problemet inte vara lika stort. När det ligger 20 pers i vattnet som knappt kan sitta på brädan, är i vägen, ligger i take-off zone etc., har man upplevt det några ggr så…

    Attityden mellan vågsurfare, åtminstone på västkusten, är generellt sett väldigt bra och jag har bara mött en enda grinig i vattnet sen midsommar förra året. Däremot på forumen, så är tonen mycket hårdare, eftersom man inte kan klä text med tonfall på samma sätt, och allt blir mycket hårdare.

    Så låt mig runda av med ett litet 🙂

  • lenakoala

    Medlem
    6 mars, 2006 vid 15:02

    Det är ju det som är sa magiskt med surfing, att det sprids via vänner till varandra. Pa det sättet känner ju alla i vattnet varandra pa nagot sätt och har ett brinnande intresse, som man kan prata om i timmar:-D
    Jag förstar er som bor i Sverige, det maste vara otroligt frustrerande om det äntligen är en härlig dag och lineupen är full av nybörjare som inte respekterar reglerna, jag skulle bli galen;-)
    Jag tror Maks menar väl, men han kanske bara surfat utomlands och inte känner till problemet hemma i Sverige.

  • sharkboy

    Medlem
    6 mars, 2006 vid 16:25
    DanielF wrote:
    Jag har träffat alla i lineup:en i denna tråd utom Maks, Svullo och dig (mig veterligen) och ingen har varit grinig då. Men som jag sa, det är väl naivt att förvänta sig positiva reaktioner på ett påstående som att “göra vågsurfingen större i Sverige”.

    Jag skulle vilja påstå att “genombrottet” kom hösten 2004, när en parkering vid en båthamn i Halland blev översvämmad av allt och alla och det var inte positivt.

    Om alla som började surfa, tog sig tid att lära sig vad som gäller, dels i uppträdande mot boende och även i vattnet, så skulle problemet inte vara lika stort. När det ligger 20 pers i vattnet som knappt kan sitta på brädan, är i vägen, ligger i take-off zone etc., har man upplevt det några ggr så…

    Attityden mellan vågsurfare, åtminstone på västkusten, är generellt sett väldigt bra och jag har bara mött en enda grinig i vattnet sen midsommar förra året. Däremot på forumen, så är tonen mycket hårdare, eftersom man inte kan klä text med tonfall på samma sätt, och allt blir mycket hårdare.

    Så låt mig runda av med ett litet 🙂

    Daniel, you hit the nail on the head, good onya!

  • svullo

    Medlem
    6 mars, 2006 vid 16:28

    Om vi vore fler som surfade i Sverige så borde genomslagskraften av våra åsikter väga tyngre än vad de gör idag. Daniel, här i Mölle kommer kommunen nu att bygga en vågbrytare. Då anser jag att en klockren våg försvinner, synd. Basunera eller informera? Göra reklam för en härlig sport som har med miljön att göra är väl i högsta grad en prioritet.
    The more the merrier

  • sharkboy

    Medlem
    6 mars, 2006 vid 19:55

    Bringing surfers together to save a wave is a good thing, but advertising surfing for any other purpose is just lame, that leads to its exploitation. Two very different situations.

  • maks

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 09:07

    Nu har jag avaktat en stund med att skriva något för att ta in och läsa vad ni skrvit. För att lösa detta problem som ni pratar om t.ex. att en massa nybörjare inte kan den oskrivna surf etiken… Så kunde man ha skrivit till mig på ett konstruktivt sätt och sagt att man tycker att det är viktigt att ta upp suf etik under en sådan här informativ dag som jag ska hålla.

    Jag gör mitt projektarbete om vågsurfing då det är det som ligger mig närmast hjärtat. Jag gör inte detta arbete för “basunera” ut information, utan för att jag tycker det är så jävla roligt me surfing och vill att mina vänner och bekanta ska förstå vad jag pratar om och de går på frölunda gymnasiet.

    Jag förstår vad ni tänker och tycker och jag respekterar det, men jag tycker inte att vuxna människor ska bli så irreterade över att någon berättar om hur kul det är att surfa.

    Jag tror inte heller att så många av eleverna och personalen på frölunda gymnasiet kommer att köpa en bräda och sticka ner till åsa.. ¨Jag tror däremot att ett antal personer kommer att sticka till australien och andra klassiska mål när de tar studenten och där kommer att surfa.

    Allt jag gör är ett arbete om min passion, så förstör inte den för mig.

  • danielf

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 09:23

    Maks, ta du och läs tråden från början igen, så skall du se att de tre första svaren på ditt inlägg är ganska respektfulla, läs sen ditt svar på deras…

    Ingen som tänker förstöra för dig, jag kan nog leva med att du gör ett arbete om din passion och tänker hålla ett föredrag om det. Reaktionerna du fick här var nog mest på ditt uttalande om “att göra surfingen större i Sverige”. Nu har jag citerat dig tre ggr på detta, men myntet trillar inte ner?

    Om du berättat i line-up:en att du tänkt göra ett arbete i skolan om vågsurfing, så tror jag inte någon reagerat, om du däremot sagt att du gör ett arbete och tänker hålla ett seminarium om detta, med anledning att göra vågsurfingen större, då blir det något annat.

    Nåväl, lycka till med ditt arbete så ses vi i vattnet.

  • yann

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 09:44
    Maks wrote:
    Var inte så sjukt stiffa…

    Maks wrote:
    Vill man vara en girig gringubbe …

    Maks wrote:
    …och inte bara snacka massa skit …
    Inte konstigt att det blir lite upprörda känslor med den attityden. Respektera andras åsikter så kommer vi att respektera din.

    Och förresten står sig crowden i Åsa ganska bra mot utomlands. Tänka på hur liten take off det är.

  • maks

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 09:53

    Lite fult å klippa ut mina mindre väl valda ord och inte tagit med sammanhanget men… Ja ber om ursäkt för mitt dåliga ordval..
    Även för att jag skapade en trist jargong utan att tänka på det då jag skrev mitt 2a inlägg.

    Kan man våga sig ut en stormig dag nu utan att åka på spö eller?

  • sharkboy

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 10:37

    nobody is mad!

  • danielf

    Medlem
    7 mars, 2006 vid 11:45

    Klart du gör. 🙂

  • maks

    Medlem
    9 mars, 2006 vid 16:05

    🙂 fan va najs!

  • bammerwee

    Medlem
    19 april, 2011 vid 12:37

    Hur gick det med den informativa halvdagen Maks?

    5 år senare verkar det vara acceptabelt att arrangera fyra informativa halvdagar i rad (2dygn) där surfaktiviteter och information basuneras ut i stora högtalare allt för att göra surfing större i Sverige. Coastal culture för att bara nämna ett tillfälle.

    Vad vinner man då på detta att fler börjar surfa i det tätbefolkade våglineupen i Sverige?
    1. Jo köpkraft ökar till de butiker och gynnar butikspersonalen som lever på surfing.
    2. Nya surfvänner som hittar varandra.
    3. Fler blir mer hälsosammare om fler börjar surfa eftersom att surfing kräver en viss träning av kroppen.
    4. Fler blir tvungna att söka upp nya surfställen eftersom att de redan kända är trånga en typisk surfdag. Detta ökar lokalkännedomen i landet och naturvärdena stiger. Kanske respekten även ökas till att surfing är en natursport mer än en prylsport.
    5. Alla forumsurfare får möjlighet att på direkten på en informativ surfdag avreagera sina irritationer på alla korkade kooks genom att säga något trevligt till alla okända personer som de möter på dataskärmen.
    6. Kommunpolitikerna ser att det finns potential och kan satsa på projekt som att motverka vågbrytare, skapa mekaniska vågor till surfdammar eller något annat påhittigt.
    7. Fler surfprofiler skapas på surfforum som denna om fler surfare kommer till.

    Negativt
    1. Surfare som är bekväma att ha nära till ett tomt surfspot blir obekväma när de blir tvungna att låta någon annan surfa med dem under en så begränsad tid som det kan vara.
    2. När surfställena översvämmas av surfare krävs det mer informativa normer av info om strömmar, svängteknik, turordning.

    Allt jag har lärt mig när det gäller informativa råd om surfing kommer tyvärr inte från en svensk surfsida utan från
    http://www.howtosurf.co.uk samt surftidningarna Surfgirl och ibland NSM. Vet inte om det har och göra att svenskar i allmänhet vill vara lite hemligare än vad vissa andra nationaliteter.

    /En hemlig svensk

  • above_the_law

    Medlem
    20 april, 2011 vid 08:55
    DanielF;295325 wrote:
    Jag har träffat alla i lineup:en i denna tråd utom Maks, Svullo och dig (mig veterligen) och ingen har varit grinig då. Men som jag sa, det är väl naivt att förvänta sig positiva reaktioner på ett påstående som att “göra vågsurfingen större i Sverige”.

    Jag skulle vilja påstå att “genombrottet” kom hösten 2004, när en parkering vid en båthamn i Halland blev översvämmad av allt och alla och det var inte positivt.

    Om alla som började surfa, tog sig tid att lära sig vad som gäller, dels i uppträdande mot boende och även i vattnet, så skulle problemet inte vara lika stort. När det ligger 20 pers i vattnet som knappt kan sitta på brädan, är i vägen, ligger i take-off zone etc., har man upplevt det några ggr så…

    Attityden mellan vågsurfare, åtminstone på västkusten, är generellt sett väldigt bra och jag har bara mött en enda grinig i vattnet sen midsommar förra året. Däremot på forumen, så är tonen mycket hårdare, eftersom man inte kan klä text med tonfall på samma sätt, och allt blir mycket hårdare.

    Så låt mig runda av med ett litet 🙂

    Mycket bra sammanfattat!
    Men man får inte glömma att myntet alltid har två sidor och det gäller att skilja på “bra” informationsspridning och “dålig” reklam/hype.

    Förklaring (ex):

    – Den största delen av surfingen sker ju utan att domare/badvakter är på plats och då är det sjukt viktigt att alla i line-up känner till vad som är ok och inte, ur ren säkerhetssynpunkt men även för att behålla en god stämning “surfer love”. Så låt oss därför ha en god kommunikation mellan nybörjare och mer rutinerade surfare:-).

    – Det är dock svårt att kommunicera ute på vattnet, då det oftast blåser när det är vågor i Sverige och där med kan det ibland låta som om man är arg när man måste skrika för att förmedla när någon gjort fel, t ex droppat in eller paddlat rakt ut genom take off zone etc… Svårt att ta det på land efteråt också, men varför inte ha en skylt som förklarar regler och “surf-vett” på de vanligaste surfspotsen?!

    – Surfrelaterad informantion tycker jag är bra när det handlar om att sprida “the rules”, försvara våra rättigheter i samhället (t ex Mölle) och att förbättra attityder mellan olika surfare och till surfing som företéelse bland allmänheten, för att vi ska få behålla våra spots (t ex motverka överbefolkade spots, nedsmutsning, felparkering, surfförbud etc…).

    Däremot tycker jag att SURFING tyvärr redan är alltför exploaterad av kommersiella & profithungriga personer, ff a inom branscher som absolut inte har någon som helst kunskap om vågsurfing, surfhistoria eller surfkultur!!!
    Det är den senare typen av exponering/exploatering/informationsspridning/reklam som bör motarbetas, inte alla former av information som rör vågsurfing.

    Den här uppfattningen tror jag nog att dom flesta av Sveriges vågsurfare kan ställa sig bakom. Jag tycker dessutom att vi Svenska vågsurfare oftast är väldigt “snälla” på vattnet (vs t ex Australiensare och Mauritanier etc) och de flesta har bara stora léenden på läpparna när det för en gång skull vankas bra surf! Däremot är det ju ett “måste” att var och en säger ifrån när någon inte följer “reglerna” på vattnet och om någon dessutom gör det medvetet om och om igen så…

    Surfer Love!

    /Nicco

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing En Informativ halvdag om Vågsurfing.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.