• Publicerad av mlagerstedt på 19 augusti, 2006 vid 06:46

    Går det att klara sig med en kite/SLE/bow?

    Är det nån här som bara kör med en eller måste man ha fler…kör c-kites nu men funderar på att byta mina.

    Har 12 och 18 och vill väl köra i samma vindar men det är ok om jag tappar lite åt nått håll. Väger ca 75kg.

    hugeo svarade 17 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • nic

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 07:21

    Ozone Instinct 11 klarar du dig långt på.
    Lite beroende på bräda kan du ha kul ifrån 6,? m/s upp till ca ~12-14m/s

    Det övre registret är helt beroende på erfarenhet.
    (även den undre halvmetern kommer du kanske också åt bäst med erfarenhet å känsla för kiten till skillnad mot på en c-kite)

    nic

  • nilsson

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 08:08

    Känner bara en som har en kite, en Turbodiesel 12:a, den fungerar, vid en vikt på 85kg, från 7-8m/s till i varje fall 12-13m/s. Men du kan ng ge den lite till i bottendraget och kanske någon m/s i övre draget, men de ovan nämda är garanterade!

  • pjoter

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 11:12

    Jag kör bara med min FS pulse 10a. vet inte vindstyrkorna riktigt men med vanlig bräda kör jag från när folk med c-kite kör 13 tills dom kör med full depower på 9or. I undre registret kan jag med hemmabyggd 130 cm plywoodbräda hoppa och leka lite då folk är ute med 16. I övre registret har jag lite säkerhet kvar då dom är hårdriggade med 9or.
    Väger 70-75kg nånting.

    Använder du nu 12 och 18 så skulle jag nog rekommendera FS psycho3 13 som kommer täcka in dom. Ska du ha uppblåsbar bowkite så behöver du minst en 13 för att täcka in dom kitesen.

  • eklov

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 14:30
    pjoter wrote:
    Jag kör bara med min FS pulse 10a. vet inte vindstyrkorna riktigt men med vanlig bräda kör jag från när folk med c-kite kör 13 tills dom kör med full depower på 9or. I undre registret kan jag med hemmabyggd 130 cm plywoodbräda hoppa och leka lite då folk är ute med 16. I övre registret har jag lite säkerhet kvar då dom är hårdriggade med 9or.
    Väger 70-75kg nånting.

    Använder du nu 12 och 18 så skulle jag nog rekommendera FS psycho3 13 som kommer täcka in dom. Ska du ha uppblåsbar bowkite så behöver du minst en 13 för att täcka in dom kitesen.

    kan bara instämma…. den stora fördelen med foil är att de är su sjukt bra att man behöver nästan inte ens ta med kiten till stranden för att kunna köra…. sjukt bra kites, vill man köra lite mer old-school så är v19 det enda rätta…

  • walle

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 16:14
    mlagerstedt wrote:
    Går det att klara sig med en kite/SLE/bow?

    Är det nån här som bara kör med en eller måste man ha fler…kör c-kites nu men funderar på att byta mina.

    Har 12 och 18 och vill väl köra i samma vindar men det är ok om jag tappar lite åt nått håll. Väger ca 75kg.
    Jag kör med OceanRodeo ONE och dom är plattast av alla bow/sle kites( hittills, kanske kommer andra märken med plattare kites nästa år…) det gör att dom har lite mera bottendrag( du kan åka i mindre vind) än andra bows i samma storlek!

    ONE har dessutom massor av depower, mer än EH, Best m.fl vilket gör att du kan hålla den i högre vind.
    Jag kör min 12:a lätt i 14m/s men eftersom jag har en 9:a också så brukar jag köra den i starkare vindar… (väger 74kg)

    Så med en ONE 12:a klarar du dig väldigt länge 🙂

  • samhansson

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 16:19

    jag har bara v19, funkar alltid, även när det inte blåser

  • hugeo

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 19:03

    jag me…………

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.