Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En leash som släpper när den inte ska

Taggad: , ,

  • En leash som släpper när den inte ska

    Publicerad av anna-2 på 20 juni, 2012 vid 12:09

    Någon som varit med om att kajten sliter sig helt när det inte är meningen?

    Råkade bli urkrokad i Falsterbo i förrgår, trillade och hej så flög seglet all världens väg men landade i en våg och kunde tas om hand utan att hinna skada någon. Hade blivit ett tråkigare slut på typ väg 100.

    I alla fall – leashen slet sig utan att jag slitit den. Den stod in pall för kraften, eller också hade den satt sig på sniskan redan tidigare och släppte därför. Verkar inte vara världens stabilaste konstruktion.

    Är det bättre att tejpa ihop den releasen på något sätt och ordna en egen lösning?

    jakobb svarade 11 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • ninoh

    Medlem
    20 juni, 2012 vid 12:59

    har hänt mig ett par gånger när man kör urkrokat. tror att det berott på at jag av misstag råkat lösa ut i kombination med att den kanske inte suttit som den ska innan.. kolla alltid quikrealeasen innan du drar ut så den inte är halvt utdragen osv..

  • tobbebobbe

    Medlem
    20 juni, 2012 vid 13:38

    Om du vill kan vi byta leash. Jag har en äldre modell med dubbelvikt kardborre som release-system. Sitter hårt – lite för hårt för mig som nybörjare att vara helt bekväm med det. Jag finns i skåne om 2,5 veckor.

  • gnutten

    Medlem
    20 juni, 2012 vid 14:15

    Tejpa ihop den helt är nog inte så lyckat. Det kan ju finnas några få gånger man vill dumpa kiten helt. I dessa lägen är det bra att ha möjligheten.

    På bilden ser det ju ut som en standard konstruktion på en vanlig leash. Men det kan ju vara att den är sliten eller defekt. Om du känner att du inte vågar lita på den skulle jag köpt en ny, är inte så många hundralappar. Inget vidare kul att ha saker man inte litar på helt, säkskilt när det gäller säkerhet.

    Men det kanske är som så enkelt som Ninoh skrev.

  • ilikekitesurfing

    Medlem
    20 juni, 2012 vid 15:40

    Jag hade inte heller tejpat den. Jag har en leash som du kan få. Är i skåne… PMa om du är intresserad.

  • kalle07

    Medlem
    21 juni, 2012 vid 21:47

    hmmm
    alltid ett val om man skall välja ut eller in på saftey leashen. Ut innebär att den kan dras ofrivilligt om mindre bra kvalitet. Alltså att SL dras ut när du kraschar genom att hyllsan fastnar i vattnet och släpper. Välj North leash så slipper du det eller SL där du drar den mot dig för att släppa (men även det har nackdelar).

  • jakobb

    Medlem
    22 juni, 2012 vid 09:15

    hände mig två gånger på väg 100. Ena gången flög draken och la sig fint med linorna över vägen och den andra gången sprang jag ikapp den.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En leash som släpper när den inte ska

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.