Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En liten sammanfattning om livet i Cumbuco

  • En liten sammanfattning om livet i Cumbuco

    Publicerad av virena på 3 mars, 2010 vid 14:39

    Då var det dags att lämna Cumbuco igen. För varje år som går så blir det bara tråkigare och tråkigare att åka härifrån. Känns mer och mer som hemma, man kommmer närmare alla härliga människor i byn. Ju fler dagar som går desto fler kids kommer och hänger i vårat hus. Ofta har vi någon av dem som käkar med oss. Ibland har vi haft lite hemkunskap där de har fått vara med och laga maten. Under säsongen hanns det med en hel del olika projekt.

    Vi gjorde bland annat en tävlig för de kids som ännu inte lärt sig att kita, men kan alla möjliga trix med en bom hängades i ett träd. De viste om tävlingen ca en vecka i förväg och varje dag kom olika ungar och frågade om de kunde vara med trots att de bara kunde några trick. De var hur söta som helst, frågade om vi skulle ha en tävling för amatör och en för proffs. Killen som vann, 9 åriga Luan, fick bland annat en kitekurs av oss i pris.
    Kolla in filmen nedan, det är helt sjukt vad trick endel laddar på. Vad som ändå blev mest lyckat med tävlingen var att även de som inte kunde någonting skrattade, hade kul och bara var glada att de fick vara med och tävla.

    [ame=”http://www.vimeo.com/9879554″]Campeonato meninos do Cumbuco on Vimeo[/ame]

    Vill också tacka Tom W som kom förbi med två kites här i Cumbuco. De har vi lånat ut flitigt till kidsen. Det har varit grymt bra att ha dem hos oss för utlåning istället för att ge till några av ungarna. Det har genererat i massa moralsnack och sociala färdigheter, som att inte skolka, lära sig att säga tack, be om lov, dela med sig, hjälpas åt mm mm. Det är så kul att se barnen börja bete sig, när man överöser dem med beröm när de gör saker på ett bra sätt. Tillslut är de stolta över när de kommer ihåg att tacka eller erbjuder sig att hjälpa till med saker.

    Förutom allt vanligt umgänge och mycket moralprat med ungdomarna, så har jag haft förmånen att jobba extra med 6 ungar. Gunilla Dobrin som har tagit fram programmet RePulse som handlar om att lära känna varifrån känslan kommer, att stanna upp och tänka efter innan man handlar, samt att man alltid har ett val till vad man gör, var väldigt snäll och översatte sitt program till portugisiska så att jag kunde använda det här. Det var väldigt spännande både för mig och de ungdomar som fick möjlighet att testa.

    Arbetet med RePulsen genererade även att byns turistguider som går på tunga droger som crack mm önskade att få starta en grupp för att försöka bryta med sitt drogmissbruk. Så vi körde träffar en gång i veckan där vi bland annat talade om “för och nackdelar med att änvända droger” och “för och nackdelar med att sluta använda”. Deras dröm var att sluta använda droger och bli kitesurfare istället.

    Som på de allra flesta platser i världen så håller det på att bli restriktioner vad gäller kitesurfing. Det håller på att bli förbud på vissa delar av stranden här i Cumbuco också då det är många badare på vissa områden. Jag, Joao och bossen på Durobeach kiteskola tog tillfället i akt och försökte att göra något bra åt situationen och körde en gratis kitekurs åt 6 st “guarda vida” badvakter och en polisman. Tanken från oss var att de kan i preventivt syfte se om någon håller på och launcha kiten fel, hur de skall ta i en kite som kraschat på stranden eller i beachbraket för att förhindra skador. Eftersom det inte finns någon rescueboat i cumbuco är deras dröm att i framtiden kunna kita ut och hjälpa skadade personer i vattnet, sk “kitande baywatch”. Det kanske är lite väl högt önskat, men iaf så kommer de att kunna utföra ett säkrare jobb på stranden.
    Här kommer en liten film från vissa delar av kursen, är egentligen inte värt att lägga ner tid att ladda ner den, men lovade att lägga upp den, så om ni har tråkigt.

    [ame=”http://www.vimeo.com/9879672″]Curso do Guarda Vida no Cumbuco on Vimeo[/ame]

    Den här filmen har varit uppe tidigare, menkommer upp igen. Det är min favvo unge här som letade efter sponsorer så jag hjälpte honom att göra en liten film.

    [ame=”http://www.vimeo.com/9165449″]Set Teixeira no Cauipe on Vimeo[/ame]

    Som avslutning, ni får jättegärna höra av er om ni har nån kite, bräda eller sele som ni vill skänka till kidsen. Då det är svårt att skicka utrustning och jag tyvärr har ganska överfulla väskor när jag reser, så får gärna ni som planerar att resa till brasilien och har nått litet utrymmer över att ta med något också gärna höra av er.

    Virena:)

    skotten svarade 14 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • curry

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 15:15

    Jääävlar! vad gjorde killen i orange tshirt runt 1:30 i första filmen??

  • virena

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 15:40
    curry;600351 wrote:
    Jääävlar! vad gjorde killen i orange tshirt runt 1:30 i första filmen??

    Jag är inte så grym på alla trix, så jag vet inte inte riktigt vad han gör, men har passar bomen två gånger på slutet av filmen. Tror att han tom lyckats passa den 3 gånger. Han kommer att bli gryyyyyyym! Har precis gjort sina första hopp.

  • gadget

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 16:11
    curry;600351 wrote:
    Jääävlar! vad gjorde killen i orange tshirt runt 1:30 i första filmen??

    Enhandspass…

  • roland

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 17:41

    Bra jobbat!

  • cortex

    Medlem
    3 mars, 2010 vid 18:23

    Härligt att se!

    /Kaj

  • trumpeten

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 00:19

    Vad kul att se och bra jobbat Virena, Aloha pa den

  • nic

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 08:33

    Grymt kul å se. Ni verkar ha kul. Rätt tjej på rätt plats på alla sätt 😉

    nic

  • kvabbso

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 09:14

    Underbart roligt, bra jobb där.

  • skotten

    Medlem
    4 mars, 2010 vid 11:38

    very nice!! : ) aloha!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En liten sammanfattning om livet i Cumbuco

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.