Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En oförstörbar (och varm) våtdräkt

  • En oförstörbar (och varm) våtdräkt

    Publicerad av carlkite på 9 augusti, 2013 vid 08:58

    Hej

    Jag äger en prolimit assault 5/3 som jag kitesurfat med i två sommrar. Lite bilder på hur den ser ut nu:

    3sfb.jpg
    auua.jpg
    u0xk.jpg
    ez9h.jpg
    k1sl.jpg
    rjbc.jpg

    Det går att limma dessa skador med neoprenlim, men det räcker med en sesssion för att nya revor ska uppstå, framför allt runt knäna. Våtdräkten är för tight där samt runt vaderna, och varje gång man böjer knäna, vilket man ofta gör när man kitesurfar så utsätts neoprenet för stress som det uppenbarligen inte klarar av. Även när man böjer ryggen så uppkommer stress på neoprenet (som syns i bild 3) som blir för mycket. Även på baksidan av axlarna uppkommer stress (bild 4). Min kroppsform har förmodligen ett finger med i spelet till varför våtdräkten går sönder så lätt, jag har kraftiga vader, och jag känner att neoprenet sträcks mycket just där. En annan anledning är säkert att våtdräkten är single layer, vilket är mindre hållbart än dual layer. Jag använder också våtdräkten mer än genomsnittet, jag kör ganska ofta och långa sessioner.

    För en ny våtdräkt så antar jag att jag vill ha dual layer. Jag vill också att den ska vara extremt varm; jag tycker inte det är för varmt att köra med 5/3 fullängdsdräkt mitt i sommaren, 20 grader i vattnet och 30 i luften, och tycker lätt att det blir kallt framåt hösten.

    Förslag?

    rydstrom svarade 10 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • solomin

    Medlem
    9 augusti, 2013 vid 10:58

    Kör Ion strike, vilken är dubbel neopren.

    Upplever bara att den går sönder när jag är i kontakt med något på land, typ buskage eller om man hittar en sten i vattnet. Min är tre år och ser ok ut.

  • regfellow

    Medlem
    9 augusti, 2013 vid 17:52

    Rätt storlek på dräkten och klipp naglarna till att börja med!? 😉

    Sedan är det väl lite att man får vad man betalar för. Köp en dräkt för 2-3 tusen så är risken den håller, värmer och är smidigare osv. högre.

    Kör själv med oneill vinter och sommardräkt och de ser nästan nya ut efter 3 år. Sköljer dem dock i duschen efter varje session.

  • carlkite

    Medlem
    9 augusti, 2013 vid 18:49

    Tycker dock den inte kändes för liten; beror lite på var på kroppen man tittar. Runt midjan var den luftigt, och runt vaderna trångt. Storleken var LT, jag är 2 meter lång och väger 93 kg.

    Är det någon skillnad mellan hållbarheten på olika dual layer våtdräkter. Dräkter som verkar intressanta är O Neil Psycho 3, samt Rip curl flash bomb, båsa i tjocklek 5/3

  • rydstrom

    Medlem
    9 augusti, 2013 vid 19:09

    Om du ska gå över på DL så tänk på att det är lite svalare eftersom vattnet hålls kvar på ytan och kyler dig mer. Satsa isf på att komplettera med ett schysst tunt underställ på höst/vinter.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En oförstörbar (och varm) våtdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.