Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En segelfråga

  • En segelfråga

    Publicerad av schonki på 2 augusti, 2007 vid 12:54

    Tjena. Inför hösten hade jag tänkt köpa ett mindre segel för blåsigare dagar. Har just nu 2 simmer icon 4,7 och 5,4 från -06 med två simmer rdm master 400 & 430. Jag vill fortsätta i samma linje och köpa ett icon 4.1. Nu till frågan. Icon 4,1 har luff 396 och rekomenderad mast är 370. Minsta förlängningen på min mastförlängaren är 6 cm. Jag väger 73 kg. Kommer seglet bli för styvt eller kommder de funka bra?:smile:

    schonki svarade 16 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • _frippe_

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 13:08

    Jag kör ett Naish Force 4.0 med rekommenderad mast 370 på en 400 mast och jag tycker att det funkar hur bra som helst. Kör även 4.5 av samma segel på 400 mast vilket där är det rekommenderade och jag känner ingen större skillnad på de två seglena (förutom storleken då…).
    Säkerligen funkar det som bäst med rekommenderad mast, men mina erfarenheter är alltså att det funkar bra med variotopp och lite för lång (styv) mast också. Jag tror det är minst lika viktigt att masten har rätt böjkurva som att den är rätt längd och eftersom du har Simmermaster tippar jag att det kommer att funka bra.
    Eventuellt är mina erfarenheter påverkade av att jag väger ca 85kg, är man lättare kanske nackdelen med en styvare mast blir tydligare…?

  • schonki

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 18:36

    Okey. Jo jag tror att en styvare mast blir till en nackdel om man är “lätt”. Någon i min viktklass som kan kommentera?:)

  • simpa

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 22:41

    jag väger 70 kg, kör 4.0 på 400 mast och 4.7 på 430 mast och jag har kört med en annan mast till 4.0 och jag känner ingen skillnad alls på styvhet.. så länge du har variotopp så är det nog lugnt, det är inga cambers direkt.. om inte annat så får du bara ta och prova helt enkelt, vet inte hur petnoga du ska vara om det inte duger..

  • schonki

    Medlem
    4 augusti, 2007 vid 15:35

    Då borde det kanske funka:)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En segelfråga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.