Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En segelfråga?

  • En segelfråga?

    Publicerad av anonym-anvandare på 19 december, 2001 vid 18:33

    Behöver slimma mitt segelkitt av utrymmesskäl redan nu under vintern. Har bla två segel där det bara skiljer 0,5m mellan seglen. Har ännu inte hunnit mer än provrigga dem och nu är säsongen slut så jag behöver lite råd innan jag slimmar kittet. Det som är 0,5m större tvistar mkt bra medans det mindre nästan inte tvistar alls. Kan jag med gott samvete göra mig av med det mindre och ändå klara av att hantera lika mycket vind?

    dr-masse svarade 22 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • pete

    Medlem
    20 december, 2001 vid 11:29

    Spontant: svaret är JA.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 december, 2001 vid 12:16

    Tänk på att stegen mellan segelstrl ökar med ökande yta…ett lämpligt glapp brukar sägas vara 16%!

  • adde

    Medlem
    21 december, 2001 vid 07:01

    Beror på flera saker. Vad är det för storlek på seglen? Typ av segel (wave, freeride, …)? Ålder?

    /adde

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 december, 2001 vid 07:07

    Tja, ge oss alla fakta så ska du få ett eller flera seriös svar
    Tomten

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 december, 2001 vid 07:59

    Seglen är 5,0m resp 4,5m dvs små segel som jag tänkt att använda vi hårda vindar när tillfälle bjuds. Bägge är cambersegel av lite äldre typ. 5,0 tänkte jag behålla och slimma kittet med att göra mig av med 4,5an. Frågan är då om 5,0an som tvistar mkt bättre klarar lika mycket vind som 4,5an?

  • dr-masse

    Medlem
    21 december, 2001 vid 08:31

    Skulle faktisk vilja veta mer – vad är det för segel (märke och modell)?

    Annars så tror jag nog att det kan funka, men intressant är även vilken din nästa storlek över 5.0 är och vilken bräda du använder dina segel på. Den kan exempelvis vara så att den bräda du har inte ges någon fördel i mycket vind för att du kör 4.5 istället för 5.0.

    Surfa På!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En segelfråga?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.