Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing en shaper bland oss…..

  • en shaper bland oss…..

    Publicerad av per_m på 11 september, 2010 vid 05:46

    för er som missat denna gamla artikel….

    ….”Missing in the range was the smallest Quad IQ: the 69, which came right at the end of the process through a board that Swedish wavesailor/designer Ola Helenius left behind for the team to test. The smaller sailors in the team (Boujmaa and Anne Marie) fell in love with this board, and when Iballa and Daida put in a request for what they wanted to see in the smallest version of a Quad IQ, the little 69 designed by Ola ticked all the boxes. Available later towards September, the Quad IQ 69 completed the new line up.”…….

    hela artikeln:
    http://boards.mpora.com/news/starboard-quad-iq-story.html

    ola-h svarade 13 år, 6 månader sedan 14 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • jesper-b

    Medlem
    11 september, 2010 vid 07:21

    Men haja hur d-la cool det är då!? Eller snarare; haja hur d-la cool Ola Helenius ÄR!? Maxpot på min skala! /JB

  • jps

    Medlem
    11 september, 2010 vid 08:21

    Fantastiskt! Stort grattis till dig Ola.

    Visar bara att kunskap och stort eget driv alltid betalar sig i slutändan.

  • surfineurope

    Medlem
    11 september, 2010 vid 15:42

    Grymt! Det är faktiskt helt sjukt imponerande med tanke på hur få brädor Ola egentligen har gjort, men samtidigt kommer det ju inte som någon överraskning. Jag är själv lycklig ägare av en av de brädor som Ola designat och har dessutom provseglat ett par andra, och alla har varit riktiga fullträffar. Hur har då Ola lyckats bli en så bra designer? Troligtvis är det flera faktorer. Dels är Ola en väldigt duktig vågseglare. Han kanske inte laddar de värsta hoppen, men är definitivt en av de bästa på att rida vågor i Sverige, och i luften spelar ju inte brädan inte så stor roll. Sedan var han väldigt tidig med att satsa på korta brädor och att experimentera med flera fenor. Redan på 90-talet när jag lärde känna honom så körde han på egendesignade brädor runt 230 cm samt med flera fenor, men viktigast av allt är nog ändå hans analytiska förmåga. Genom utvecklingen av BoardCAD (som för övrigt Ola var med att starta) har jag haft förmånen att jobba tillsammans med flera välkända shapers, både här i Portugal, samt i övriga världen. Utan att avslöja förmycket kan jag säga att den metodik Ola använder ligger långt före det jag sett hos övriga shapers. Nu har väl Ola redan ett intressant och välbetalt jobb så bräddesignen kommer tyvärr kanske att stanna på en hobbynivå, men om inte Starboards 69-liters passar skulle jag definitivt rekommendera att ni hör av er till Ola och ser om han kan designa en bräda för att sedan låta någon custom-tillverkare bygga denna (lämpligtvis Svenne om ni är i Sverige).

    /Jonas

  • fraddanr

    Medlem
    11 september, 2010 vid 16:20

    Grymt!

  • mag

    Medlem
    11 september, 2010 vid 19:58

    full pott som sagt!
    Kul och imponerande att någon axlar “lille-pers” (saknad av många) shapingförmåga à la Svedala i surfvärlden.
    Hoppas snart få testa en av Ola s brädor.
    Magnus

  • ola-h

    Medlem
    13 september, 2010 vid 14:51

    Tack, tack. Jo visst är det kul och lätt surrealistiskt.

  • enlight

    Medlem
    16 september, 2010 vid 07:27

    Respect!

  • tws

    Medlem
    18 september, 2010 vid 09:37

    Veldig bra Ola, men jeg har et spørsmål. Starboard har fått dårlige tester på sine quads. (Ikke ditt brett.) tre seilere i Norge har forsøkt å selge sin starboard quad videre siden de ikke synes det fungerer særlig bra. Skulle du helst ha sett at ditt brett fikk innpass i en annen årgang, eller er det bare finneoppsettet til Starboard som er helt feil? store finner forran og små finner bak. Har du også dette oppsettet på din 69L?

  • doc

    Medlem
    18 september, 2010 vid 10:48

    På årets quad IQ kan man ju välja själv om stora ska vara fram eller bak. Jag antar att det är det IQ betyder – man måste ha över 70 för att klara att bestämma sig för hur man ska montera fenorna 🙂

    Jag har aldrig seglat en Starboard Quad men konstaterar att när jag googlar testerna är det fler positiva än negativa testresultat. Det är väl mest Boardseeker som sticker ut o inte gillade brädan.

  • ola-h

    Medlem
    18 september, 2010 vid 12:09

    Jag har ju seglat 2010 Quaddarna hela året och de har funkat grymt bra och som Doc nämner är det väl egentligen bara Boardseeker som inte gillade brädan (och tom inom Boardseekerteamet var det inte alla seglare som hade problem). Men jag tror jag har lurat ut vad det är som stör vissa seglare. Det är helt enkelt en viss typ av bottensväng som liksom inte lirar med brädan: när man går in i svängen väldigt abrupt med mycket tryck som läggs på väldigt snabbt och med via bakfoten. Då är det som om fenorna liksom aldrig får grepp så brädan går bara rakt fram. Det var minst en av de internationella teamseglarna som hade just det problemet och därmed inte gillade brädan. Personligen tror jag det även för duktiga seglare som gör just den här sortens bottensväng egentligen är en fråga om en väldigt liten justering av tekniken för att få till det. Det behövs bara lite minimalt tryck på mastfoten just i svängingången och sedan kan man pusha hur hårt man vill med bakfoten igen.

    På 2010-orna tror jag det är en kombination av två faktorer. Dels blir brädan alltid lite känsligare i ingången när man kör stora fenor fram, verkar det som. Men på 2010 76 och uppåt tror jag det hela blir mer accentuerat av outlinen med mycket “höft” (dvs att det är rätt mycket krök runt framfoten).

    2011-orna har inget av denna känsla när man kör dem med småfenor fram och de är istället sjukt lättseglade. Den teamseglare som t ex inte gillade 2010-orna är helt såld på 2011-orna. Även med stora fenor fram är de enklare att segla än 2010-orna. Jag älskar dem i det trimmet eftersom det egentligen är först då man får “riktigt quadkänsla”. Brädor med småfenor fram är enligt mig mest en lite upphottad twinkänsla. Inget fel i det, men med stora fenorna fram är det ett HELT annat driv brädan och dessutom otroligt mycket bättre grepp i toppsvängen. Fast samtidigt kan det bli lite mycket driv ibland, men då kan man ju bara byta plats på fenorna. Men hur som helst, även 2011-orna blir helt enkelt lite känsligare för “fel” i ingången på bottensvängen när man kör stora fenor fram jämfört med stora fenor bak. Det verkar helt enkelt vara ett pris man får betala. Men som sagt, men bara lite invänjning så tänker man inte längre på det, tycker jag.

    När det gäller 69-an så kör jag den alltså både med småfenor bak och med småfenor fram, lite beroende på förhållandena. Jag gillar egentligen stora fram bäst, men om det är extremt blåsigt (3.5), väldigt svårseglat, en riktigt snabb våg eller mycket cross off föredrar jag småfenor fram. 69-an har väldigt mycket rocker, så den är egentligen ingen toppbräda för superblåsiga förhållanden (när det gäller rakt-fram-seglingen). Ett lite trick för att lugna ned den lite då är faktiskt att köra de lite större 15-fenorna bak ihop med 10 fram. Även i riktigt segla vågor och onshore kan 15-fenorna åka i, fast då fram (med 10 bak, rätt långt bak i boxen).

  • rrd

    Medlem
    18 september, 2010 vid 18:15

    Vilka andra märken kör med stora fenor fram?

  • doc

    Medlem
    18 september, 2010 vid 19:46

    Retorisk fråga, va?
    Men alla som kör slut-box ger ju fritt fram…

  • ola-h

    Medlem
    19 september, 2010 vid 07:51

    Jag tror inget annat märke kör stora fram, eller ens fyra av samma storlek. Men personligen tror jag det kommer så småningom. Faktum är att när man kollade in vågridningen när det var lättvind och småvågor i PWA Klitmöller såg det förvånansvärt mesigt ut och jag tror många av seglarna skulle kunna rippa klart hårdare i sådana förhållanden med brädor med avsevärt mer driv i (aka quads med stora fenor fram). OM det var lite mer vågtävlingar på ställen med “variabla” förhållanden och om bedömningen av vågridningen gick mer på flow, fart, “connection” etc så tror jag vi skulle få se rejäl utveckling av “real world”-vågseglingen som antagligen också skulle påverka seglingen i bra förhållanden på ett positivt sätt.

  • rrd

    Medlem
    19 september, 2010 vid 09:59

    Ja för oss med svenska förhållanden, som kan innebära så många olika typer av segling, så är det klart intressant.

    Jag har precis kommit hem från 3 timmars 4.2-segling i onshore/V i Abay med RRD HWQuad 68 som jag seglade parallellt med min gamla RRD HW 70 för att kunna jämföra i samma förhållanden som borde vara till singelns fördel…

    Nu är det min sjätte surfdag med Quad, RRD WC 75Q o HW 68Q. Tidvis sideon och 4.2/4.7. ‘

    Se ut att bli en fin eftermiddag…

    PS Bra simmat Doc!

  • sinker

    Medlem
    19 september, 2010 vid 14:47
    RRD;631892 wrote:
    PS Bra simmat Doc!

    Jag har aldrig sett honom simma så långt, ens i bassäng. Det läskiga var att jag inte såg honom någonstans, bra en ensam bräda. Trodde ett tag att han fastnat under på något sätt men kom på att brädan inte kunnat driva så fort med Doc om drivankare… och sen såg jag en röd prick lååångt i lovart. Gick ju bra till slut.
    /sinker

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing en shaper bland oss…..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.