Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing en skruv lös…

  • en skruv lös…

    Publicerad av jayp på 13 augusti, 2006 vid 12:21

    när jag var ute häromdan kom jag helt plötsligt in över ett rev o.O och körde av fenan helt o hållet. efter en del letande hittade jag själva fenan, dock var skruven borta som håller fast den i brädan (powerbox), vilket jag inte vet var jag kan få tag på en ny. har en JP fena (till en JP bräda :), powerbox…
    skulle uppskatta tips på var man kan få tag på en ny skruv!

    fredrik-ygge svarade 17 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • stinger

    Medlem
    13 augusti, 2006 vid 14:38

    Kolla med din närmaste surfbutik, har du ingen du kan besöka så är det bara att slå en signal till Surfers Paradise så skickar de säkert en skruv per post. Kolla bara så att inte alla gängor är paj i “muttern” i fenan… Tror att Powerbox är gjorda så att gängorna (i brons tror jag) SKA släppa för att inte knäcka fena eller fenbox.

  • poppo

    Medlem
    13 augusti, 2006 vid 15:21

    har du ingen surfshop i närheten knallar du in på järnhandeln och köper skruv. rostfri M6 tror jag det ska va, ta med en fena och testa för säkerhets skull.

  • jps

    Medlem
    13 augusti, 2006 vid 17:33

    Järnhandeln funkar. Kom ihåg att köpa en bricka till och kolla längden på skruven bara. Annars blir det inte så bra…

  • big_jeppe

    Medlem
    13 augusti, 2006 vid 17:57

    Jag körde av en powerboxfena idag 🙁
    Surt eftersom själva surfet var lite halvdant också.
    Skruven och den cylinderformade “muttern” var det enda som satt kvar i fenboxen. Det verkar inte som att min mutter gav efter som någon beskrev ovan. Däremot så höll boxen ändå 🙂

  • jayp

    Medlem
    13 augusti, 2006 vid 20:13

    mjo funderade också på att köpa en lös skruv, kan dock bli meck med längden som sagt iom att det är lite otympligt att dra med brädan in höhö, men då vet jag iaf att det går med vanliga skruvar också. får fiffla på nåt sätt! tack!

  • canoya

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 09:57

    Du kan mäta vilken längd skruven ska ha genom att sätta i fenan och sticka i en pinne där skruven ska sitta tills den bottnar. Eftersom du bör ha en bricka emellan så får du en lagom max skruvlängd på det sättet. Minsta längd du kan ha får du genom att sätta i pinnen direkt i fenan och sedan räkna av den bit som kommer att vara nedanför mässingsmuttern.

    Finns ingen standardlängd som passar kan du ta en längre och lägga emellan flera bickor eller såga av skruven till rätt längd.

    Se bara till att köpa rostfri skruv!

    /Håkan

  • jerkz

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 08:50

    Köp en rf m6. Om den är för lång är det bara att kapa den och fila lite i gängorna längst ner. Köp absolut ingenting sådant i en surfshop! Har en känsla av att några kronor blir till tjugolappar isf.

    Lycka till

  • jayp

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 13:53

    var precis uppe och köpte lite M6or, dock fanns endast förzinkade, ej rostfria :/, så jag får väl se om jag kanske kan hitta rostfria i nån båtbutik för säkerhets skull. är väl kanske ingen höjdare att köra med förzinkad skruv eller?

  • Oregistrerad

    Gäst
    15 augusti, 2006 vid 21:52

    Nej förzinkat håller inte länge i allafall inte i saltvatten. det skall vara sk syrafast skruv då är den “rostfri” finns bla på biltema

  • fredrik-ygge

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 22:25
    JayP wrote:
    var precis uppe och köpte lite M6or, dock fanns endast förzinkade, ej rostfria :/, så jag får väl se om jag kanske kan hitta rostfria i nån båtbutik för säkerhets skull. är väl kanske ingen höjdare att köra med förzinkad skruv eller?

    Håller med ovan, men om du bara tar ut den efter varje körning så kan du gott köra med den tills du skaffat en riktig. Om du sköljer och torkar efter varje användning håller den säkert länge.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing en skruv lös…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.