Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En SUP till Jul!

  • En SUP till Jul!

    Publicerad av nemo på 16 december, 2008 vid 08:16

    Har sålt min conceptII maskin (rodd) till förmån för en SUP. Kör två till tre gånger i veckan, grym helkroppsträning med meditativa inslag. Tyckte att det såg rätt muppigt till en början (det kanske det gör fortfarande) och fattade inte vitsen, men nu är jag fast i supträsket. Grymt bra underhållsträning till Windsurfingen. Vidare är det ett grymt bra verktyg för att få maximal tid på vattnet och minska bomkörningar. Har kört min Naish 10’6″ som longboard med segel och haft de där två tre timmarna extra när vinden lagt sig, och bara ridit vågor guppat ut, ridit vågor, guppat ut …När det inte funnits vind alls och bara vågor kommer paddeln fram och det går att ha kul i skitförhållanden. Nu kommer jag aldrig att åka till ett vågspot utan att ta med min “funfactor” försäkring… Den enda nackdelen som jag hittat så här långt är storleken, det finns ingen chans att slänga in prylarna i Corollan och dra, utan får ha suppen på taket. Nån i skåne som vill hänga på och hitta på lite långdistanstokerier under julhelgen? är ledig fram till 5/1.

    http://www.youtube.com/watch?v=alrruYG9T-U

    SUP’s allways up

    jesper_b svarade 15 år, 5 månader sedan 19 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • ctrlaltdelete

    Medlem
    16 december, 2008 vid 08:23

    Är det stor skillnad på en renodlad SUP och en KONA one? Vad är de största skillnaderna? Vill ha svar av de som provat och vet, inte KONA hatare eller pråmhatare eller såna som tror….

  • rasmus_w

    Medlem
    16 december, 2008 vid 08:54

    @CtrlAltDelete 521285 wrote:

    Är det stor skillnad på en renodlad SUP och en KONA one? Vad är de största skillnaderna? Vill ha svar av de som provat och vet, inte KONA hatare eller pråmhatare eller såna som tror….

    Kona One verkar lite för stor och klumpig är mitt intryck. Det finns troligen lämpligare modeller i Konas program.

  • gurra1978

    Medlem
    16 december, 2008 vid 08:57

    Skön film nemo. Härligt med olika vinklar och en bra handling. Mer sånt. Jag skulle gärna vilja vara med på en SUP session i Skåne någon dag.

  • mats_o

    Medlem
    16 december, 2008 vid 10:07

    Välkommen in i supens värld nemo!!!! Helt rätt gjort o skaffa en sup. Fasen villken kul film förresten, thumbs up!!

    @CtrlAltDelete 521285 wrote:

    Är det stor skillnad på en renodlad SUP och en KONA one? Vad är de största skillnaderna? Vill ha svar av de som provat och vet, inte KONA hatare eller pråmhatare eller såna som tror….

    Två helt olika saker. Kona one är ingen sup, det är en stor vindsurfingbräda. En sup är en surfbräda/longboard som man står och paddlar och surfar på. Att man sen sätter segel på supparna ibland gör dem inte till windsurfbrädor, bara ett alternativt sätt att ta sig fram på för att sedan surfa på vågorna.

  • kesse

    Medlem
    16 december, 2008 vid 10:32

    Okej. Så det sitter en mastskena på dem?

  • rasmus_w

    Medlem
    16 december, 2008 vid 10:33

    @Kesse 521312 wrote:

    Okej. Så det sitter en mastskena på dem?

    På vissa.

  • svennebanan

    Medlem
    16 december, 2008 vid 10:37

    @CtrlAltDelete 521285 wrote:

    Är det stor skillnad på en renodlad SUP och en KONA one? Vad är de största skillnaderna? Vill ha svar av de som provat och vet, inte KONA hatare eller pråmhatare eller såna som tror….

    Kolla med Don_Cavalli här på konfen. Han har SUPat Kona ONE och en hel del annat. Har för mig att han skrev att den var en riktig kossa att SUPa, men jag hittar inte inlägget.

  • s66

    Medlem
    16 december, 2008 vid 11:06

    du kan ge dig fasen på att det blir en SUP till jul!

  • don_cavalli

    Medlem
    16 december, 2008 vid 12:32

    @svennebanan 521314 wrote:

    Kolla med Don_Cavalli här på konfen. Han har SUPat Kona ONE och en hel del annat. Har för mig att han skrev att den var en riktig kossa att SUPa, men jag hittar inte inlägget.

    Jag har testat lite olika kombinationer och man bör vara på det klara med vad man vill ha ut av sin SUP-bräda innan man väljer form/storlek.

    Jag har testat Kona One, som faktiskt funkar helt ok som SUP om man tänker sig att vara ute i platt/choppigt vatten och motionspaddla. Prioterar man istället vågsurfing, så är Kona One inte optimal.
    Med segel på Kona One så har du en planande windsurfingbräda som du kan använda till att “åka med” vågorna med.. inte surfa dem!

    Efter Kona One skaffade jag mig en “riktig” SUP. Naish 11´6.
    Här har man en riktig surfingbräda som har ätit annabola! Funkar bra till motionspaddlingen och har mycket bredd och volym, vilket gör den enkel att ta vågor med och den svänger riktigt bra på vågen. 11’6:an är en grym bräda att lära sig SUP på och man utvecklas snabbt.. Lite beroende på hur mycket man väger tycker jag att man kan titta på Naish 10’6 eller den brädan som jag tror rockar i de flesta förhållanderna, Naish 11’4. För att man ska ha roligt när man SUP:ar så hjälper det att ha en stabil planka! Vi har ju sällan swell i sverige, så se upp att jämföra förmycket med filmer på nätet där perfekta swell kommer in och det blåser typ 2m/s! Det kan bli ganska rangt när man paddlar i choppigt vatten när det blåser 10+.
    Sätter man segel på Nasih 11’6 så märker man att det är en surfbräda och ingen windsurfingbräda. Den planar endast “overpowerd”! Men å andra sidan så höjdar man bra i subplaning ut genom vågorna och surfar sedan longboardstyle hela vägen in.. man kan göra hur många svängar som hällst på samma våg!

    Efter Naish 11’6 köpte jag en GONG 10’2. Här inträffade precis det jag varnade för tidiager. Den va helt enkelt för liten för mig. No fun!
    GONG brädan hade ingen mastfot, så jag kunde inte testa att windsurfa den, men jag har sett liknande shapes med mastfot, och jag kan tänka mig att det är en bra shape för longboardwavesailing.

    Efter GONG 10’2 så köpte jag en Kona 10’5. Jag tappade liksom suget på SUP efter att ha kört den ranka GONG 10’2, så nu inriktade jag mig helt på longboardwavesailing. Dvs, SUP/longboard + segel i vågor 😀
    Lägger man prio på att vindsurfa sin SUP, så kan man köpa mindre bräda!
    Kona 10’5 är en planande vindsurfingbräda som man kan rida vågor med som en longboard. Har testat att surfa den (utan segel) och det funkar helt ok, så formen är helt klart anpassad för vågsegling. Däremot att SUP’a Kona 10’5 har jag inte testat, men jag är ganska säker på att den är för liten att paddla när det inte är helt stiltje.. Då skulle hällre välja Kona 11’5 eller Naish 11’4.

    Hoppas att jag inte rört till det för mycket nu bara.. 😀
    //Cavalli

  • ctrlaltdelete

    Medlem
    16 december, 2008 vid 12:49

    Bra svar. Ska försöka få testa en KONA eller en Naish någonstans under våren.

  • don_cavalli

    Medlem
    16 december, 2008 vid 13:00

    @CtrlAltDelete 521328 wrote:

    Bra svar. Ska försöka få testa en KONA eller en Naish någonstans under våren.

    Hör av dig om du har vägarna förbi Varberg! Du kan testa min Kona och Falle har säkert en Naish SUP som du kan få testa.

  • nemo

    Medlem
    16 december, 2008 vid 16:25

    håller med don cavalli , kona vet jag inte mycket om mer än att de är mer renodlade wavesailing longboards, jag gillar mångsidigheten. började med att köpa en paddel och körde på en gamal bic techno som jag hade liggande det blir inte samma glid. bor du i skåne kan du få testa naishbrädorna jag har.

  • nemo

    Medlem
    16 december, 2008 vid 16:36

    det finns ju lite olika varianter av kombos sup/longboard/windsurfingbräda vid longboardwavesailing är ju inte planing nåt att bry sig om det är glidetoch förmågan att svänga på vågen. Starboard har ju stroppar på sina små suppar men då är frågan hur mycket longboardsailing som är kvar. Jag hoppas och tror att det kommer många hybrider i framtiden. hotsailsmaui.com har ett bra forum om longboardsailing. och på standupzone.com finns mycket info

  • perkele

    Medlem
    16 december, 2008 vid 19:31

    mycket trevlig rulle

  • don_cavalli

    Medlem
    16 december, 2008 vid 20:01

    @nemo 521359 wrote:

    det finns ju lite olika varianter av kombos sup/longboard/windsurfingbräda vid longboardwavesailing är ju inte planing nåt att bry sig om det är glidetoch förmågan att svänga på vågen. Starboard har ju stroppar på sina små suppar men då är frågan hur mycket longboardsailing som är kvar. Jag hoppas och tror att det kommer många hybrider i framtiden. hotsailsmaui.com har ett bra forum om longboardsailing. och på standupzone.com finns mycket info

    Kul att höra någon annan prata longboardwavesailing!! För oss som testat, så är det ju just “the glide” som skiljer longboardwavesailing från “vanlig” vågsegling. Man får mer känslan av att surfa vågen än att segla på vågen.
    Svårt att förklara.. måste upplevas! Va ute och testade Konas minitanker för någon vecka sedan (260×65), och där hände samma sak som jag tror kan hända med de små knubbiga SUP’arna.. longboard-glidet försvann!

    Go big or go home! 😉

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En SUP till Jul!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.