Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En twintip till brossan?

  • En twintip till brossan?

    Publicerad av pedersen på 13 juli, 2013 vid 18:15

    Är jag helt ute och cyklar om jag tänkte att en RRD Twintip 115l skulle kunna bestyckas med en freeridefena och ut och bränna i viken med. Han är återfallssurfare (75kg) som aldrig kommit riktigt igång plus att han är ute efter något hyfsat billigt. Eller gör man honom bara en otjänst och förlänger inlärningstiden om jag föreslår den?

    pedersen svarade 10 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • pedersen

    Medlem
    14 juli, 2013 vid 13:57

    Ingen som har något att tillägga?
    Kort sagt är RRD Twintip 115l en ok bräda att lära sig plana, komma i stroppar, vattenstarta om man ligger på nivå lite över nybörjare?
    Skall ju sägas att det sällan är plattvatten i Halmstad.

  • bicless

    Medlem
    14 juli, 2013 vid 16:31

    Låter som en lite större bräda inte skulle skada om han inte kommit igång riktigt. Men det beror ju på vart han befinner sig kunskapsmässigt. Väger man 75 kan man säkert dra rigg på den men man kan ju inte stå och fundera på hur man skall bete sig sen. Den är för liten för det.

  • pedersen

    Medlem
    14 juli, 2013 vid 20:23

    Tack för svaret. Han har kört lite på min Exocet Nano 125l och det går rätt ok. Jag tror nog han kan klara 115 liter, men när läser på nätet (det lilla som finns om denna bräda) så står det att den är Freestyle pro, hardcore new school. Jag menar om det enda den är bra till är trick så kanske det är fel modell helt enkelt.

  • nisse-turbo

    Medlem
    14 juli, 2013 vid 21:07

    Jag körde en sån som freeridebräda några säsonger. Tänkte jag skulle lära mig tricka… men det var icke för mig .Dock kul att bränna i viken med och småsvänga och skutta med. Lättkörd bräda som bara saknar toppfart jämfört med “vanliga” freerides. MEN några få dagar med vågor och lättvind var den suverän…
    Går säkert att dra rigg om man vill pina sig, men bättre att lära sig vattenstarten. Då tror jag det är en grym bräda att utveckla sig vidare på utan att vara för begränsad i vindregistret.

  • alexasu

    Medlem
    14 juli, 2013 vid 23:06

    De twintips jag testat är väldigt “båtiga” och inte alls kul som freerides…

  • pedersen

    Medlem
    15 juli, 2013 vid 07:23

    Bicless, vad skulle du föreslå om man struntade i begagnat? Här är mer vågor än i Stockholm så allt över 135l tror jag är svårhanterligt.

  • alexasu

    Medlem
    15 juli, 2013 vid 10:13

    Kan han vattenstarta?

  • pedersen

    Medlem
    15 juli, 2013 vid 16:52

    Vi var ute idag på min Nano 125l, så jag fick lite bättre koll. Att säga att han kan vattenstarta vore lite snällt sagt. Hängsele och fotstroppar kan vi glömma. Han kan göra en beachstart och komma iväg 20 meter sen blir det stopp. Jag har lagt ner Twintipen och insett att något lite större freeride typ 125-135 Shark, Exocet Nano eller AHD Fastforward, JP Funride e.dyl.

  • pedersen

    Medlem
    18 juli, 2013 vid 10:13

    Om man vänder på steken: min bror undrade om han kunde köpa min Nano om jag var sugen på något annat. Det är man väl aldrig 😉
    Nya möjligheter och problem.
    Kör Quatro FSW 85, väger 80kg. Man kanske skulle snegla på något snabbare än Nano 125l typ i vindar 7-11m/s sen blir det FSW. Här blir snabbt choppigt i Halmstad så det skadar ju inte om den klarar av det. Något förslag på runt 110liter?

  • bicless

    Medlem
    18 juli, 2013 vid 21:36

    Till brorsan borde en Naon eller motsvarande från andra märken funka. Brädor jag testat som är lättseglade och som tar chopp bra är AHD Fast forward (särskilt 130 är till och med helt ok i vitvatten), RRD Z-ride, Exocet Scross. Om du vill ha nått snabbare och mer avancerat till dig själv så kolla in exempelvis AHD freerace och Starboard futura. Mycket komfort och bra fartpotential. Båda klarar chopp bra.

  • pedersen

    Medlem
    18 juli, 2013 vid 21:57

    Dessa ständiga valmöjligheter 😉
    Tack för alla svar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En twintip till brossan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.