Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En vecka på Rhodos

  • En vecka på Rhodos

    Publicerad av fnassel på 23 juni, 2008 vid 07:38

    Tog en liten tripp med familjen till Rhodos. Det var väl sådär en 15 år sedan sist.
    Denna gång valde jag att Hyra utrustning av Surfers Paradise Rhodos och det känns nu helt rätt med tanke på den skiftande vinden vi hade! Vi seglade allt från 5,0 och 82 liter till 7,1 och 120 liter. Vind varje dag om än ovanligt svaga vindar för sässongen.
    Jag lyckades bryta en bom och en mast och är väldigt tacksamm för att de har utrustningen försäkrad så att jag slapp betala en enda krona extra!
    (Försäkringen täcker dock ej skador typ spräckt nos pga. kastfall)

    För den normala bump and jump seglaren kan jag inget annat än rekomendera Rhodos på sommaren! I princip garanterad surf bland trevliga människor!

    fnassel svarade 15 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • stewen

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 07:43

    Var på Rhodos var ni?
    Vi ska dit nu i mitten på Juli och bo i Iliayssos. Dock kommer vi nog mestadels åka bil ner och köra i Prasonisi. Får hoppas på mer vind då.

  • svennebanan

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 08:22

    Jag var i Iliayssos i slutet av maj. Bodde på Blue Horizon och hyrde på F2 Pro Center. De har en 25 euros försäkring som täcker kastfall. Jag blev inte upplyst om den när jag hyrde och lyckades knäcka tre nosar på samma dag när det började blåsa på ordentligt. Då hade jag iofs bett om ett nosskydd efter första brädan som gick. Efter lite dealande med Jurgen som har surfcentret så kostade det mig 120 euros och de fixade en bräda med nosskydd åt mig. Han var dock mycket noggrann med att jag skotade in ordentligt och inte körde med för stora segel som jag är van vid. Att vara livrädd för kastfall och att inte få hyra mer kan vara väldigt utvecklande för tekniken. Veckan innan hade tydligen ett 50 pers gäng från Sverige knäckt 50 brädor på en vecka. Jurgen verkade dock inte vara speciellt grinig för det och det var alltid trevligt och proffsigt bemötande på surfcentret.

  • rosen

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 08:40

    hahaha, veckan innan dig svenne var jag där på 50 pers-50 brädor veckan. Dock hade de inga nosskydd då och jag lyckades inte pricka nosen ngngång. Det sparar jag åt mina egna brädor :tongue:

    Finns det ingen försäkring för egna brädorna i hemmavatten?

  • svennebanan

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 09:04

    @rosen 476894 wrote:

    Det sparar jag åt mina egna brädor :tongue:

    Jo jag såg de fina bilderna i din laga bräd tråd;-. Själv har jag nog blivit lite ovarsam pga av att jag kör en vadderad bräda här hemma.

  • fnassel

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 09:51

    @Stewen 476880 wrote:

    Var på Rhodos var ni?
    Vi ska dit nu i mitten på Juli och bo i Iliayssos. Dock kommer vi nog mestadels åka bil ner och köra i Prasonisi. Får hoppas på mer vind då.

    Vi var vid Ixia och bodde på Hilton, Kanon om man är en familj med 3 barn eftersomm alla 3 fick barnrabatt! annars blir det lite väl dyrt tycker jag!
    Har man dock råd att kosta på sig lite lyx kan jag gott rekommendera Hilton!
    Kanonfint hotell med jättefin poolanläggning och gångbro under vägen till den privata stranden med gratis solstolar vid villken Surfers Paradise ligger precis bredvid!

    Surfers Paradise erbjuder brädor från nybörjare till 82 l RRW. Dock inga freestylebrädor! De har Neilpryde Excess, Expression, Alpha och Combat. Brädor och segel är av årets modell men tydligen inte Master och bommar!
    De har ett team på 15 personer i högsässong som har kurser och full servis med hämtning etc om det händer något! När jag bröt masten var jag bara en liten bit ut då kom de simmandes och mötte mig!
    (detta gäller också om man utnyttjar dem för förvaring)
    Surfers Paradise har Nosskydd på alla sina brädor och jag vet inte om man kan köpa till kastfalls försäkring?!

    De erbjuder också brädförvaring och transfer till och från flygplatsen.

    Utöver Vindsurfing har de jetski och trampbåtar dock ingen Kitesurfing.

  • stewen

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 10:54
    Fnassel;476917 wrote:
    Vi var vid Ixia och bodde på Hilton, Kanon om man är en familj med 3 barn eftersomm alla 3 fick barnrabatt! annars blir det lite väl dyrt tycker jag!
    Har man dock råd att kosta på sig lite lyx kan jag gott rekommendera Hilton!
    Kanonfint hotell med jättefin poolanläggning och gångbro under vägen till den privata stranden med gratis solstolar vid villken Surfers Paradise ligger precis bredvid!

    Surfers Paradise erbjuder brädor från nybörjare till 82 l RRW. Dock inga freestylebrädor! De har Neilpryde Excess, Expression, Alpha och Combat. Brädor och segel är av årets modell men tydligen inte Master och bommar!
    De har ett team på 15 personer i högsässong som har kurser och full servis med hämtning etc om det händer något! När jag bröt masten var jag bara en liten bit ut då kom de simmandes och mötte mig!
    (detta gäller också om man utnyttjar dem för förvaring)
    Surfers Paradise har Nosskydd på alla sina brädor och jag vet inte om man kan köpa till kastfalls försäkring?!

    De erbjuder också brädförvaring och transfer till och från flygplatsen.

    Utöver Vindsurfing har de jetski och trampbåtar dock ingen Kitesurfing.

    Låter som ni haft det riktigt najs.
    Provade ni Prasonisi? Vad jag förstått skall det blåsa mer där nere.

    Fasen. Jag har två brädor att välja på att ta med. 74 liters vågis eller 90 liters supercross. Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att ta med lillvågisen men nu är jag tveksam när du sa att ni hade svaga vindar…

    hmmmmmmm…

    Fan va svårt.

  • simpa

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 11:21

    Finns det fler bilder? Ska dit med familj och släkt i slutet av augusti och bo på Hotel Avra Beach Resort. Jag och far kommer att surfa på pro centret alldeles vid Blue Horizon. Är det som vanligt att det blåser svagare på förmiddagen (för nybörjare) för att sedan blåsa upp mot eftermiddagen? Hur är vågförhållandena, choppigt men ändå hoppvågor? Babordshopp? ..Hoppas ni hade det bra!

  • svennebanan

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 11:40

    @simpa 476941 wrote:

    Är det som vanligt att det blåser svagare på förmiddagen (för nybörjare) för att sedan blåsa upp mot eftermiddagen?

    Min sambo körde en veckas nybörjarkurs vid pro centret. Tyvärr var det lite gropigt för henne och hon tröttades ut av att tappa balansen och dra rigg. Det blåste mindre på förmiddagarna, men det blåste för mycket för henne även på förmiddagarna de dagar de blåste bra. Inget optimalt nybörjarställe pga chopen och att det är så pass djupt att man måste dra rigg.

    Vad det gäller chopen så sammanfattade en speedtysk det som “scheisse”, men om det betyder att den är hoppbar vet jag inte. Det var mest tyska gippmaskiner där och jag såg nog bara något enstaka hopp under hela veckan.

  • fnassel

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 20:18

    @simpa 476941 wrote:

    Finns det fler bilder? Ska dit med familj och släkt i slutet av augusti och bo på Hotel Avra Beach Resort. Jag och far kommer att surfa på pro centret alldeles vid Blue Horizon. Är det som vanligt att det blåser svagare på förmiddagen (för nybörjare) för att sedan blåsa upp mot eftermiddagen? Hur är vågförhållandena, choppigt men ändå hoppvågor? Babordshopp? ..Hoppas ni hade det bra!

    Jodå det blåser i princip alltid mindre på morgonen, men jag måste hålla med om att vågorna kanske är lite besvärliga för nybörjare även då! Men å andra sidan, lär man sig segla här har man inga problem hemma sedan!
    Babordshopp typ större insjö!
    Jag försöker hinna komprimera lite mer bilder i morgon!

  • rosen

    Medlem
    23 juni, 2008 vid 20:43

    Nu är väl den riktiga säsongen därnere. Dvs inte så nybörjarvänligt o kanske tom trångt.

    När vi var på Surfcentret vid blue horizon i Maj var det nybörjarvind på fm och öka sen till 6.0-6.5 oftast pga bris/passadvind el vad det var.

    Dem tyska gippmaskinerna kör nog året om där, inte så lättflörtade dem där gubbarna.

  • fnassel

    Medlem
    24 juni, 2008 vid 06:59

    Jag har själv aldrig surfat uppe bland alla tyskar vid blue horizon utan valt de lite mindre ställena. förr hade de ingen vidare kvallitet på uthyrningen på dessa men nu är de riktigt bra!
    Det var väl inte riktigt högsässong ännu nu när vi var där max 5 nybörjare samtidigt och kanske 10-15 surfare när det drog i!
    Det finns 3 uthyrare längs ixia kusten förutom Blue horizon på udden.
    Windsurfers world (JP och North), Surfers paradise (JP och Neilpryde) och närmast Rhodos stad ligger en som jag inte har namnet på som har Fanatic och North. Där brukar det också Kitas en del!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En vecka på Rhodos

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.