Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En Volymfråga?

  • En Volymfråga?

    Publicerad av dala på 20 december, 1999 vid 15:56

    Har tänkt att börja tävla lite nästa säsong men tror jag behöver en större andra bräda. Men hur stor volym behöver jag ? det är frågan. Vid invägningen igår kväll visade vågen på 68 kg.
    Har idag en Bic saxo 265 på 85 l som funkar bra när det blåser lite mer, typ över 11 m/s, Står i valet och kvalet mellan en bräda på 125 l (270) eller en på 150 l (285). Tänker nog köpa en ny eller 99:a.
    Tacksam för råd av någon gammal racing räv.

    anonym-anvandare svarade 24 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • paddy

    Medlem
    20 december, 1999 vid 17:25

    Tja det kommer väl an på i vilken klass du tänkte tävla.
    Antar att det är i den nya Formula-klassen? som SBF tänkte sätta upp.
    I så fall är mitt råd en bräda med minst 125 liter och minst 285 lång, räknat i gamla mått. Om du har följt diskutionerna här på konfen vet du ju att trenden
    är kortare 270-280 och bredare brädor(Starboard Formula 85 cm bred) och med
    väl tilltagen volym. Hoppas du hittar nåt du trivs med i brädjungeln. Och utveckla idén med tävlandet. Vi ses på vattnet.

    Mvh Patrick

    Surfers Workshop Malmö

  • linsurfer

    Medlem
    20 december, 1999 vid 19:47

    Eftersom det nu ska bli formula dvs en bräda, tre segel ska du nog satsa på (eftersom du ändå tänkt köpa ny)på en s.k widestyle dvs kort och bred. Dom planar väldigt tidigt och är dessutom lättare att kontrollera när det blåser i lite. Kolla med Wallén (http://www.north-sails.com) om han inte har ngn AHD Diamond 62 -99 kvar. Den borde passa dig med din vikt. Bic Techno (Tiga freeX) är ett billigare alternativ som du kan hänga med bra med om du köper till en racigare fena. Många har tävlat med den i USA och England. Och det är ju en bräda som passar i amatörklassen som jag antar att du tänker köra i.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 december, 1999 vid 19:52

    Köp en stor fet bräda, grejen är att plana så tidigt som möjligt, och köp ett segel på cirka 10 m2, det kommer att behövas, själv funderar jag på ett 10,9 (81 kg)eftersom vindgränsen är på 7 knop. Sen beror det på hur duktig du är ,om du kan hålla ner brädan i vattnet osv. Det man ska satsa på är lättvindsgrejor, det är det enda som gäller. Köp en bräda som är minst 72cm bred..
    Erik…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En Volymfråga?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.