Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Enkelt byta passagerarstol på T4?

  • Enkelt byta passagerarstol på T4?

    Publicerad av mag på 21 februari, 2015 vid 15:12

    Vi vill byta vårt 2-sits passagerarsätet mot en enkelstol. På långresor vill vi kunna fälla ryggstödet så att det går att sova hjälpligt utan att nacken går ur led. I dubbelsätet med fast ryggstöd vaknar vi alltid med nackspärr på långresorna. Oskönt när man ändå vid resmålet, oftast franska Atlantkusten, ska ligga på surfbrädor med nacken i ovant läge. Dum att blanda olika nackspärrar!

    Är det bara att köpa en beg enkelstol, skruva loss bänken med plåtlådefästet? Finns det bulthål att använda i golvet eller måste man mecka mer för att få fast stolen i golvet?

    mag svarade 8 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • masmakkan

    Medlem
    14 mars, 2015 vid 16:16

    Hej!

    Antar att du rivit mellanväggen mot skåpet? Annars går det nog inte att fälla stolen så mycket. Köpte två beggade stolar från en Alfa 156, tanken var att ta bort dubbelsätet. Förarstolen var enkel att byta, underredet passade efter att jag svetsat på två nya skenor på originalunderredet. Resultatet är fantastiskt, den gamla stolen saknade all form av komfort o var en plåga att åka långt i o den nya superskön.
    MEN… Nu har jag hört att man minsann inte får byta stolar hursomhelst i bilar av nyare modell. 2000 o framåt. Hela bilen är typgodkänd från tillverkaren o då får men inte mixtra med sådant. Har dock kollat upp lite mer noggrant o det kan finnas möjlighet att byta men det är upp till besiktningsingenjör att bedömma om den nya stolen uppfyller kraven. Har inte besiktigat min stol än och väntar med passagerarbytet tills jag vet om den andra blir godkänd.

    Äger du en svets är det inte så svårt att byta. bara att modifiera plattorna som sitter på originaunderredet o bulta fast den nya valfria stolen i dem.

    Återkommer efter bes.

  • mag

    Medlem
    15 mars, 2015 vid 20:47

    Jag har köpt stol inkl underrede på bilskrot och enligt andra forum så ska golvbultarna passa.
    Min är persbilreggad så mellanvägg finns det ingen är inget problem.
    Bilen är ofta reggad så att det kvittar om du har en eller två passagerare fram (tot 8st tror jag). Antalet pass stämmer, airbagen sitter också rätt. Ska läsa regbeviset innan bes. Ska provmontera i påsk.

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    15 mars, 2015 vid 23:06

    @Masmakkan 731434 wrote:

    Hej!

    Antar att du rivit mellanväggen mot skåpet? Annars går det nog inte att fälla stolen så mycket. Köpte två beggade stolar från en Alfa 156, tanken var att ta bort dubbelsätet. Förarstolen var enkel att byta, underredet passade efter att jag svetsat på två nya skenor på originalunderredet. Resultatet är fantastiskt, den gamla stolen saknade all form av komfort o var en plåga att åka långt i o den nya superskön.
    MEN… Nu har jag hört att man minsann inte får byta stolar hursomhelst i bilar av nyare modell. 2000 o framåt. Hela bilen är typgodkänd från tillverkaren o då får men inte mixtra med sådant. Har dock kollat upp lite mer noggrant o det kan finnas möjlighet att byta men det är upp till besiktningsingenjör att bedömma om den nya stolen uppfyller kraven. Har inte besiktigat min stol än och väntar med passagerarbytet tills jag vet om den andra blir godkänd.

    Äger du en svets är det inte så svårt att byta. bara att modifiera plattorna som sitter på originaunderredet o bulta fast den nya valfria stolen i dem.

    Återkommer efter bes.

    Sålänge inte SRS lampan lyser vid besiktning så är det nog inga problem även för nyare bilar. För en gammal T4 så är det så mycket enklare…inga abs-lampor, motstånd att löda och kodrensning…

  • mag

    Medlem
    10 maj, 2015 vid 08:05

    Inga problem att sätta dit stolen och ingen i besiktningen kollade om det var dubbel eller enkel. De kollade bara bältet.
    Stolen går ju nästan att fälla helt horisontellt så den kan man övernatta i. Och framförallt fälla lagom för att komma fram mer utvilad till surf i Frankrike i sommar. Gött!

    Någon som vill köpa ett dubbelsätet med fast ryggstöd, mörkblått i fint skick?

  • masmakkan

    Medlem
    19 maj, 2015 vid 19:48

    Besiktade också häromdagen, Precis som du säger brydde han sig bara om att bältet fungerade. Däremot undrar jag hur det gick med antal passagerare i regbeviset? Reggades bilen om i samma veva eller har du ett bälte i framsätet som inte används? Det borde ju rimligtvis bli en passagerare mindre nu.

  • mag

    Medlem
    19 maj, 2015 vid 20:49

    Nej, inget omreg. Alla passagerare ska kunna bältas,,det är viktigaste kravet. Och det kan de ju. Sen att det är 8/9 blir mest något för nästa ägare att fundera över.

    Trepunktsbältet för 9an sitter i tvåsitsbänken. Så det finns inte kvar. Det andra bältet sitter som i en vanlig bil. .

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Enkelt byta passagerarstol på T4?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.