Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Epoxy etc…

  • Epoxy etc…

    Publicerad av anonym-anvandare på 4 mars, 2002 vid 21:17

    Aloha

    Min bräda fick sig ett par törnar förra säsongen som jag tillfälligt lappat ihop med lite silvertejp…tänkte nu när den har legat till sig ett tag borde den ju vara torr och fin igen….så jag funderar på att laga upp den innan jag blöter ner den igen…..jag har fixat epoxy och sådana grejer men jag vet inte riktigt hur jag ska göra….

    Det jag ska laga är små sprickor och runt några kan det vara lite mjukt runt omkring……jag fattar inte hur jag ska få ner epoxyn utan att behöva gå lös med såg…..eller hur gör man för att få det snyggt …..

    snälla..har ni några tips på hur man gör eller finns det någon bra hemsida på nätet som förklarar på ett bra sätt….vore toppen…!!

    Mvh
    Markus

    k-p svarade 22 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • rian

    Medlem
    5 mars, 2002 vid 05:17

    Tjena!

    Forst och framst beror det pa hur bradan ar byggd? Ar den i Epoxy / Vav av gammalt custom fabrikat eller ar det en nyare sandwichbrada? Om det ar en aldre brada, sa kan du laga den sjalv, men det ar inte helt latt att fa det snyggt gjort. En sandwichbrada som ar vacunlaminerad ar det varre med, om du bara smetar pa epoxy och vav dar det har delaminerat sa kommer den inte att halla lange, ar det en finare brada sa ring och fraga en surfshop e.d. om de kan hjalpa dig. Se ocksa lite realistiskt pa det hela, hur mycket ar den vard?? Det kanske lonar sig att kopa en annan brada istallet.

  • k-p

    Medlem
    5 mars, 2002 vid 14:08

    Taskigt med sprickor i brädan!

    Om det är en bräda av lite enklare modell som har ett tunnt plastskal eller liknande ytterst så går det att laga. Brädor som är av denna typ är: Bic brädor eller fanatics brädor (inte topmodellerna) mm mm mm…..

    Se till att det är helt tort. Det måste ha legat och torka utan din lagningstejpning!! Är det mjukt runt en skada så bör du skära upp lite. Ja jag vet att det känns jobbigt men annars är det svårt att få det bra. Skär bara upp så lite det behövs. Sandpappra noga runt hela skadan så att epoxyn kan fästa. Det är bra med vanligt sandpapper. Är det ett djupt hål så går det inte att fylla enbart med epoxy och fiberväv utan microballonger eller liknande behövs. Litet hål fyller du med fibertrassel och epoxy. Klipp till en liten lapp av fiberväv något större än hålet och pensla på epoxy. Se till att hela lappen dränks in i epoxy. Tejpa hårt med silvertejp om det är svårt att få det att ligga still under härdning.

    Låt härda.

    Pensla på epoxy igen.

    Försök att hitta lämplig färg att spraya på….

    Är det inte mjukt runt sprickan och skadan inte gått in till kärnan så fungerar Plastic Padding glasfiberspackel bra som enkel lagningshjälp. Men sandpappra noga så att det fäster bra.

    Lycka till

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Epoxy etc…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.