Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Epoxy, glasfiber och innehåll…??? BROTTOM!!!

  • Epoxy, glasfiber och innehåll…??? BROTTOM!!!

    Publicerad av feg på 2 september, 2002 vid 17:24

    Har mördat två brädor… snyft frown.gif
    Båda dog vid ”lowgospockonizer” försök, dvs stulet ord och min omskrivning av två klockrena “kastfallsmord”.
    Tanken är att utföra livsuppehållande sjukvård genast för att försöka att lära mig behärska vinden utan att döda fler brädor. Sjukvården kommer i det ena fallet att kräva att jag kapar 20cm av nosen på brädan för att sedan ”bygga upp” en ny.

    (Min tanke är att såga av brädan med en fogsvans, limma fast ett ”byggfriggolitblock” med polyuretanlim för att sedan såga, slipa och sandpappra till en schysst form. Sedan vill man ju ”plasta fast” skiten med glasfiber och epoxy. Jag har kladdat med liknande för men i andra syften med grövre grejjer…)

    Var får jag tag i tunn fin väv och epoxy i lagom kvantitet?
    Har någon tipps på hur jag ska göra? (brädan är en bic techno)
    Vad har jag glömt, tänkt fel osv…?

    Svara fort jag har panik!

    feg svarade 21 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • stinger

    Medlem
    2 september, 2002 vid 17:56

    Nu vet jag ju förstås inte hur stor skadan är men min första tanke är att det låter väl drastiskt att såga av hela nosen och sedan bygga upp en ny. Mitt tips är att behålla så mycket som går av orginalet och rensa bort det som är “sjukt” för att sedan fylla bortrensat skum med tex microballonger och sedan lägga rejält med överlappande glasfiber för att få nosen stark igen. men som jag skrev i början, nosen kanske är helkörd och då kanske amputation är enda utvägen.

  • feg

    Medlem
    2 september, 2002 vid 18:06

    Om det finns “MACROBALLONGER” kanske man kan fylla upp, men brädans plastskal ser ut som fem “grässtrån/fingrar” som står ut i fram utan friggo innaför…

    Hjälp?!

  • stinger

    Medlem
    2 september, 2002 vid 18:17

    Macroballong=Okeido? 🙂

    Har du något brädlagarproffs i närheten så tror jag det kan vara väl värt ett besök han kan nog tipsa om det överhuvudtaget är någon mening med att bygga på något eller om det är bättre att bara täta till skummet och köra med en äkta “nonose”

  • feg

    Medlem
    3 september, 2002 vid 16:03

    Upp,upp,upp

    Är det ingen med lite erfarenhet som kan tänka sig att svara???

    … snälla det är ju snart helg…

  • markram

    Medlem
    3 september, 2002 vid 19:39

    Båt & byggplast kanske finns kvar, men har man inte gjort det innan, kan det vara värt att bjussa ngn med erf. på några bärs och låta denna göra det.
    2:a handsvärdet kraschar vid dålig lagning (har själv utnyttjat det när jag köpt)..

  • fatpat

    Medlem
    5 september, 2002 vid 13:12

    Gjorde precis en likadan operation på min bräda. Såga bort det skadade (inte mer), limma fast frigolit, sandpappra fin form och sen på med en jävla massa lager epoxi och glasfiberväv. Blev helt OK och stenhårt men räkna med att lägga ner en hel del jobb.
    Jag använde “West Epoxi” till båtar, härdar på 24 timmar och finns att köpa i bygghandel/Watski typ. (Blanda noga annars blir det bara kladd).
    Lycka till!

  • feg

    Medlem
    5 september, 2002 vid 21:11

    Tjena,
    Det finns trots allt de som kan tänka sig att sträcka ut en hjälpande hand, tack!
    Vilken jävla tur för mig att jag gjorde så som du nu säger. Såga skada och limma friggo i går kväll, pappra form och kladda epoxi och väv fram till nu idag, måla imorgon och segla på lördag… smile.gif smile.gif smile.gif
    Jag tycker att arbetet var ganska lätt nu i backspegeln. Jag har lagt två lager 180g/kvadratmeter plus ett ”extra lager” ovanpå för att brorsan sa det. Min strategi är att om det är lite mjukare kommer det inte att se ut som en atombombsexplosion nästa gång utan en mindre bula/grop/knäck som är lättare att laga.
    Nu har jag övat lagning på en bräda… så nu kvarstår bara en till att fixa… någon gång nästa vecka…

    (jag har fotodokumenterat jobbet för att kunna titta på för att få den undermedvetna fegisen att inse att den medvetna dito bara får en massa jobb vid krascher för att se om det inte kan bota min ”kastfallssjuka”)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Epoxy, glasfiber och innehåll…??? BROTTOM!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.