Senaste nytt Forums Vågsurfing Eps???

  • Eps???

    Publicerad av thehenrik på 10 november, 2011 vid 21:38

    Hej.

    En bräda som har en kärna av EPS, är det en bräda som har en frigolitkärna? Var och kollade lite byggmaterial och såg att frigoliten även benämns som EPS. Stämmer detta?

    Henrik F

    svenne svarade 12 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • aronh

    Medlem
    11 november, 2011 vid 14:57

    Ja, expanderad polystysten EPS och frigolit är samma sak. Frigolit är ett produktnamn. En del brädor är byggda i XPS som också är cellplast av polystyren men en annan tillverkningsmetod.

  • thehenrik

    Medlem
    11 november, 2011 vid 16:12
    Aronh;675177 wrote:
    Ja, expanderad polystysten EPS och frigolit är samma sak. Frigolit är ett produktnamn. En del brädor är byggda i XPS som också är cellplast av polystyren men en annan tillverkningsmetod.

    Aha!
    XPS? Vad är det?

    Henrik F

  • svenne

    Medlem
    12 november, 2011 vid 01:42

    Nej, man använder inte XPS till brädor av den enkla anledningen att de inte får något materialminne. En EPS-kärna har en viss stuns och återgår till sitt ursprung även vid rätt kraftiga bulor. En XPS-kärna är demolerad för alltid om den komprimeras. Det fanns några Kite-märken som försökte bygga produktionsbrädor i XPS men de har alla lagt ner den idén efter samma erfarenheter.
    EPS – Expanderad Polystyren. Det som förut var Frigolit var EPS (varumärket Frigolit finns inte längre men namnet lever kvar).
    XPS – Extruderad Polystyren.

  • thehenrik

    Medlem
    12 november, 2011 vid 09:06
    Svenne;675215 wrote:
    Nej, man använder inte XPS till brädor av den enkla anledningen att de inte får något materialminne. En EPS-kärna har en viss stuns och återgår till sitt ursprung även vid rätt kraftiga bulor. En XPS-kärna är demolerad för alltid om den komprimeras. Det fanns några Kite-märken som försökte bygga produktionsbrädor i XPS men de har alla lagt ner den idén efter samma erfarenheter.
    EPS – Expanderad Polystyren. Det som förut var Frigolit var EPS (varumärket Frigolit finns inte längre men namnet lever kvar).
    XPS – Extruderad Polystyren.

    Okidoki.
    Jag håller mig i fortsättningen till EPS!

    Tack för all info!!

    Henrik F

  • aronh

    Medlem
    13 november, 2011 vid 17:35

    Fast vad jag kan se iaf så byggs det ändå brädor med XPS-kärna. Och vad jag förstår är delaminering det största problemet med XPS pga ‘blowing agents’ som är instängda i cellerna. Sen ska XPS också vara co-polymeriserad med polyeten som generellt är lite svårt att fästa saker på. Jag menar PU har ju samma problem med minnet. Jag kan dock vara ute å cykla nu…

  • thehenrik

    Medlem
    13 november, 2011 vid 21:30

    Vad är listigast att använda som kärna egentligen?

    Henrik F

  • thehenrik

    Medlem
    14 november, 2011 vid 18:57

    Jo en sak till! Om man nu skall ge sig in på stolleprovet att bygga ihop en plattvatten-SUP på 12’6″ (ungefär). Bör jag då använda någon slags stringer? Är det nödvändigt?

    Henrik F

  • svenne

    Medlem
    14 november, 2011 vid 19:29

    EPS + stringer så är du hemma. Billigare kärna kan du inte få tag på. Att beställa en “riktig” skumkärna från tex Frankrike är knappt värt pengarna, speciellt inte i den storleken.

  • thehenrik

    Medlem
    14 november, 2011 vid 21:16
    Svenne;675370 wrote:
    EPS + stringer så är du hemma. Billigare kärna kan du inte få tag på. Att beställa en “riktig” skumkärna från tex Frankrike är knappt värt pengarna, speciellt inte i den storleken.

    Tackar!
    Då fortsätter jag med nästa fråga/frågor. EPS tycks ju komma i en del olika kvalitéter. Någonting typ 80, 100, 200 har jag sett i något forum. Hur skall jag tänka där?

    I tillverkningsbranchen är jag helt grön och jag hoppas att alla har tålamod med alla frågor.

    Henrik F

  • a-holm

    Medlem
    15 november, 2011 vid 00:30

    eps 200, pu-lim till stringern har funkat bra för mig. kolla forumet på swaylocks.com. där finns svar på allt!

  • thehenrik

    Medlem
    15 november, 2011 vid 19:14
    ä-holm;675386 wrote:
    eps 200, pu-lim till stringern har funkat bra för mig. kolla forumet på swaylocks.com. där finns svar på allt!

    Tackar:smile:

  • jesper-b

    Medlem
    16 november, 2011 vid 12:44

    Allt ovan stämmer hyfsat. Dock kan du bygga i lättare eps om du bygger en stor SUP. Du kan gå ner en eller två tyngder/densiteter om du vågar! Det blir dock bökigare att sjapa ju lättare eps… Det viktiga om du går ner i skummvikt är att spackla skummet före laminering samt att lägga på tillräckligt med glas där du står.

    Stringer är inte heller självklart av flera skäl: Stor sup för plattvatten knäcker du inte på samma sätt som en tunnare bräda i stora vågor. Om du inte använder sandwish så kommer stringern att “trycka ut” lite från skummet nr brädan åldras, dvs spelar ingen roll hur jämnt du shapat skum och stringer, striungern kommer pga anan styvhet, temperaturtålighet mm synas i själva formen, som en uttryckande list. Det blir tyngre med stinger. För att brädan inte ska bli för fladrig utan stringer använder du lämpligen lite kol som komplement till s- eller e-glaset. Stringern gör dock skummet styvare medans du shapar vilket är en klar fördel.

    Och viss finns det grymt fina surfbrädor i XPS. Det där med gasning och delaminering finns det jädrigt mycket olika åsikter om. Men det finns i vart fall otroligt fina ickedelaminerande brädor i XPS. Sjönare att shapa än eps, mer strukturell styvhet (mer minne än pu, mindre än eps) och suger 0% vatten.

    Förutom swaylock så kan du kolla standupzone.com som har en avdelning för hemmaodlade supar!

    /JB

    Creator of Eight-08 surfboards

  • thehenrik

    Medlem
    16 november, 2011 vid 16:34
    Jesper B;675462 wrote:
    Allt ovan stämmer hyfsat. Dock kan du bygga i lättare eps om du bygger en stor SUP. Du kan gå ner en eller två tyngder/densiteter om du vågar! Det blir dock bökigare att sjapa ju lättare eps… Det viktiga om du går ner i skummvikt är att spackla skummet före laminering samt att lägga på tillräckligt med glas där du står.

    Stringer är inte heller självklart av flera skäl: Stor sup för plattvatten knäcker du inte på samma sätt som en tunnare bräda i stora vågor. Om du inte använder sandwish så kommer stringern att “trycka ut” lite från skummet nr brädan åldras, dvs spelar ingen roll hur jämnt du shapat skum och stringer, striungern kommer pga anan styvhet, temperaturtålighet mm synas i själva formen, som en uttryckande list. Det blir tyngre med stinger. För att brädan inte ska bli för fladrig utan stringer använder du lämpligen lite kol som komplement till s- eller e-glaset. Stringern gör dock skummet styvare medans du shapar vilket är en klar fördel.

    Och viss finns det grymt fina surfbrädor i XPS. Det där med gasning och delaminering finns det jädrigt mycket olika åsikter om. Men det finns i vart fall otroligt fina ickedelaminerande brädor i XPS. Sjönare att shapa än eps, mer strukturell styvhet (mer minne än pu, mindre än eps) och suger 0% vatten.

    Förutom swaylock så kan du kolla standupzone.com som har en avdelning för hemmaodlade supar!

    /JB

    Creator of Eight-08 surfboards

    Tack så mycket för att du lade ner så mycket tid!!!
    Jag hade nästan avfärdat XPS. Funkar det med epoxy?
    Det här med lim, är det samma PU-lim som skall användas om jag måste få ihop fler block? Jag har ju nästan förstått att XPS:en skulle vara trevligare att shapa till än EPS.

    Och vad det gäller de olika forumen. Är nästan dagligen på standupzone men har på något sätt tappat den avdelningen.:blush:

    Lägger man kolfibern under eller utmed sidorna???

    Henrik F

  • svenne

    Medlem
    16 november, 2011 vid 19:27

    Om du använder XPS och epoxi kan du skippa stringer oavsett storlek, men den typ av XPS du hittar här hemma (tex hos bygghandeln) är för styv och spricker så småningom. Får du en bula i XPS har du en bula för alltid. EPS tål betydligt mer innan det blir bestående bulor.
    Däremot om du går ner i densitet, tex till S60 som väger ca 15 kg/kbm, så behöver du stringer i en bräda som inte är sandwich. Blocken har inte jämn densitet och ju lättare desto mer varierar densiteten. Går du så lågt som 15 kg får du en lätt men stötkänslig bräda. Det är en avvägning – vikt eller hållbarhet i kärnan.
    Visst finns det XPS-brädor. Det finns solida brädor i trä också. 😉

    Här kan du läsa allt du behöver veta om EPS
    http://www.byggfaktadocu.se/10/resourcefile/12/37/96/Sundolitt_Produktguiden.pdf

  • thehenrik

    Medlem
    16 november, 2011 vid 21:19
    Svenne;675489 wrote:
    Om du använder XPS och epoxi kan du skippa stringer oavsett storlek, men den typ av XPS du hittar här hemma (tex hos bygghandeln) är för styv och spricker så småningom. Får du en bula i XPS har du en bula för alltid. EPS tål betydligt mer innan det blir bestående bulor.
    Däremot om du går ner i densitet, tex till S60 som väger ca 15 kg/kbm, så behöver du stringer i en bräda som inte är sandwich. Blocken har inte jämn densitet och ju lättare desto mer varierar densiteten. Går du så lågt som 15 kg får du en lätt men stötkänslig bräda. Det är en avvägning – vikt eller hållbarhet i kärnan.
    Visst finns det XPS-brädor. Det finns solida brädor i trä också. 😉

    Här kan du läsa allt du behöver veta om EPS
    http://www.byggfaktadocu.se/10/resourcefile/12/37/96/Sundolitt_Produktguiden.pdf

    Hmm. Jäkla knöligt med materialval… XPS=tungt då alltså. :confused2:

    Henrik F

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Eps???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.